דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ממשל ביידן יאלץ חברות לסווג עובדים כעצמאים או שכירים, מניית אובר בירידה

משרד העבודה האמריקני יצור שורת תבחינים שינחו את החברות האם לסווג עובדים כשכירים או כעצמאים, מה שצפוי לפגוע בעיקר בחברות "כלכלת החלטורה" | שר העבודה האמריקני: "סיווג שגוי מונע מעובדים את ההגנה המגיעה להם"

לוגו אובר על רקע מגמה מעורבת במסחר בבורסה (צילום: AP Photo/Richard Drew, File)
לוגו אובר על רקע מגמה מעורבת במסחר בבורסה (צילום: AP Photo/Richard Drew, File)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

הצעה חדשה של משרד העבודה האמריקאי תקשה על חברות להתייחס לעובדים כקבלנים עצמאיים במקום שכירים. ההצעה מכוונת כנגד מה שמכונה "כלכלת החלטורה", בה חברות כמו אוּבר או ליפט מתבססות על קבלנות עצמאית במקום העסקה. החוק צפוי להשפיע על מיליוני אמריקאים העובדים באופן הזה.

חברות מחויבות על פי חוק להעניק זכויות מסוימות לעובדים מועסקים, כגון שכר מינימום, שעות נוספות והפרשות מסוימות. על ידי סיווג עובדיהן כקבלנים עצמאיים, החברות מתחמקות ממתן הזכויות הללו.

"בעיה הולכת ומסלימה של סיווג עובדים שגוי"

במסגרת ההצעה, משרד העבודה ייצור מבחן המתייחס לסט קריטריונים, שייקבעו על בסיס תקדימים משפטיים בארה"ב. המבחן יקבע האם עובד יסווג כמועסק או כקבלן עצמאי.

לפי משרד העבודה, ההצעה נועדה להילחם בסיווג עובדים שגוי על ידי החברות, אשר מונע מהם את ההגנה והזכויות להן הם זכאים. נוסף על כך, סיווג שגוי מעניק יתרון לא הוגן לחברות כלכלת ה"חלטורה" על עסקים המקפידים על חוקי העבודה, מה שפוגע בכלל הכלכלה האמריקנית.

שר העבודה האמריקני, מרטי וואלש, התייחס להצעה בהודעה הרשמית של המשרד: "בעוד לקבלנים עצמאיים יש תפקיד חשוב בכלכלה שלנו, אנחנו רואים מקרים רבים בהם מעסיקים מסווגים בצורה שגויה את עובדיהם כקבלנים עצמאיים, תופעה שבולטת במיוחד בקרב העובדים הפגיעים ביותר. סיווג שגוי מונע מעובדים את ההגנה המגיעה להם על ידי הממשל הפדרלי, ובכלל זה הזכות לקבל את משכורתם בצורה מלאה על פי החוק".

ליז שולר, נשיאת קואליציית ארגוני העובדים הגדולה בארה"ב, אמרה שההצעה נותנת לממשלה כלים להגן על העובדים מ"הבעיה ההולכת ומסלימה של סיווג עובדים שגוי".

החלטת טראמפ נהפכה, אובר וליפט מפסידות

בעקבות ההודעה על ההצעה, המניות של החברות המתחרות, אובר וליפט, המעסיקות את מרבית עובדיהן באופן זה, ירדו בלמעלה מ-10% לאחר ההכרזה. המניות של דורדאש, חברת משלוחי מזון הפועלת באופן דומה, ירדו ב-6%.

 

סי. אר ווטרס, מנהל נושא הסוגיות הפדרליות של חברת אובר, הגיב להצעה: "בזמן של אי-וודאות כלכלית עמוקה, חיוני שממשל ביידן ימשיך להקשיב לקולם של יותר מ-50 מיליון אנשים שמצאו הזדמנות להתפרנס עם חברות כמו שלנו".

ביקורת נוספת על החוק הגיעה ממומחים שטוענים שהחוק ישפיע בעיקר על חברות קטנות, בעוד חברות הענק כמו אובר או ליפט ילחמו ביישום החוק בבתי המשפט. החברות הקטנות נעדרת את המשאבים הנדרשים כדי לקיים את המאבקים המשפטיים הללו.

ההצעה מעמידה שוב את ממשל ביידן בניגוד לממשל טראמפ, אשר חודשים לפני החלפת השלטון העביר חוק שדווקא מקשה על עובדי כלכלת החלטורה להיחשב כמועסקים. מומחים משפטיים אמרו כי נראה שהחוק מאפשר הרבה מרווח לפרשנות, ונראה שהוא בעיקר יחזיר את המצב לקדמותו, לפני יישום החוק של ממשל טראמפ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!