דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

זה לא הוא, זה הם

הניצחון של טראמפ לא קרה בגלל טראמפ. זו היתה בעיטה גדולה בממסד מצד כחולי הצווארון, אלה שפעם נקראו פרולטריון. לא פועלים, אלא מעמד ביניים שבעט בממסד הרפובליקני וגם בדמוקרטי. הם בעטו והוא היה שם כדי לקחת את הריבאונד. הוא התאים כמו כפפה לרגל הבועטת, וכך למרות ההכפשות, למרות הנסיון להפוך אותו לרודף מין היסטרי ולגס רוח, זה לא עבד. זה לא עניין אף אחד. גם התקשורת האמריקאית לא עניינה אותם. גם לא הסקרים ולא המומחים. הם רצו שינוי מהותי בעיקר לעצמם.

לא בטוח שטראמפ מבין מה קרה כאן. ייתכן ויטעה ויחשוב שמה שקרה זה הוא עצמו,  אך זה לא כך. זה לא הוא, זה הם. כחולי הצווארון הבלתי נספרים, שעובדים בכל שעות היום כדי להבטיח קיום פיזי, כשכל השאר חוגגים להם מעל הראש – ונמאס להם. הם גם רוצים להתקיים מעבר לעבודה "שהפכה אותם למשועבדים לה", כשהם יודעים שמי שעף ממקום עבודתו, ימצא עצמו מוטל ברחוב, רדוף ומוכה וייתכן שזה סופו. מה כבר ההבדל בין סיטואציה כזאת לעבדות?

רוב המנהיגים שנבחרו בקמפיינים פוליטיים לא הבינו מה הביא אותם לשלטון. חלק שוכנעו שהקמפיין הרגשי שעשו הביא את התוצאה, כדברי היועצים האסטרטגיים שלהם שחייבים לחלק לעצמם קרדיט. המשפחה תמיד תגיד שהאיש הוא קוסם ובעל תכונות מאגיות, אבל האמת היא – שלא מדובר לא באלה ולא באלה. החברה האמריקאית היתה זקוקה לטראמפ כדי להניף את הרגל ולבעוט.

אם טראמפ הבין מה קרה, הוא ידאג לכך שכחולי הצווארון יוכלו לשאוף אוויר יותר צח בדמות פרוייקטים לאומיים תשתיתיים גדולים, בזכות השקעות ענק בתוך ארה"ב – השקעות שיהפכו את חייו של כל אמריקאי משכבת הביניים לחסר סיכוי להיות מובטל, ולכן חסר סיכוי להיות זרוק מחוץ לביתו, וללא שיניים. אם טראמפ הבין מה קרה, הוא יוכל להביא את בני שכבת הביניים למקום חדש מבחינת היכולת שלהם לבחור לעצמם פעילויות חיים פחות משעבדות, פחות עושקות, וכוחו (כאינדיבידואל) יעלה. ערכו יעלה, ותהיה לו השפעה כלשהיא על משהו. אם הוא לא ימצא את הנוסחא לעשות זאת – הם יבעטו בישבנו וישליכו אותו אל המקום שהשליכו את הילארי קלינטון.

לאמריקאים ממרכז ארה"ב נמאס מהעובדה שלא סופרים אותם, כמו האנגלים מניוקאסל שהפילו את הקשר של בריטניה עם האיחוד האירופי. כנגד לונדון, כנגד ברלין, גם האמריקאים ממרכז ארה"ב בעטו בניו-יורק וסן פרנסיסקו. נמאס להם.

הניחוש שלי – הוא ימצא את הנוסחא. הסיבה – הוא אינו פוליטיקאי ומסוגל לחשוב, לכן מרחב הפתרונות שלו רחב יותר, ולפעמים מוזר ולא מקובל, אבל זה כל העניין; הוא לא כמו מה שהיה עד עכשיו ועל כן הוא נבחר.

מה אנחנו יכולים ללמוד מהבחירות בארה"ב? דבר אחד חשוב: רק דמוקרטיה נטו,  שפועלת "על פי הספר" יכולה לבטא את השינוי בעם או בחברה באופן כל כך חד ומהיר. שכן, אילולא המערכת הדמוקרטית המדהימה הזאת, ארה"ב היתה נקרעת לגזרים כבר מזמן. לכן, דמוקרטיה אינה חולשה. זהו כוח שמשמר את האפשרות שמדינה תנוע בכיוון הנדרש ותבצע תיקונים ועדכונים. כל פגיעה בדמוקרטיה, אפילו פגיעה מן הסוג שלכאורה אמור לעזור לה להישמר – מחלישה את החברה ואולי אף מכשילה את הפוגע עצמו.  ישראל היא חסרת חוקה. אין לה BOOK. פגיעה באושיות הדמוקרטיה היא אפשרית (להבדיל בדמוקרטיה בעלת חוקה) ופגיעות כאלה ניכרות בתקופה האחרונה ועלולות להחליש אותה יותר מכל אלמנט אחר שמוכר לנו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!