דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מחקר חדש: עובד מאוגד מרוויח במצטבר 1.3 מיליון דולרים יותר

מחקר חדש בארצות הברית מראה שלמרות שחבר באיגוד עובד פחות שנים, בגלל פרישה מוקדמת יותר ופחות שעות עבודה, הכנסותיו ממשכורת גבוהות ממי שלא היה חבר באיגוד עובדים | ככל שהחברות באיגוד מתמשכת יותר, השפעתה על השכר משמעותית יותר

הפגנת תמיכה בהתאגדות עובדי מחסן אמזון באלבמה (צילום: REUTERS/Lucy Nicholson)
הפגנת תמיכה בהתאגדות עובדי מחסן אמזון באלבמה (צילום: REUTERS/Lucy Nicholson)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

חברות באיגוד עובדים מגדילה את ההכנסות ממשכורת ב-1.3 מיליון דולרים לאורך תקופת חיים, יותר מרכישת השכלה אקדמית, כך לפי מחקר חדש שהתפרסם בארצות הברית.

עוד לפי המחקר, חברות באיגוד יוצרת יציבות תעסוקתית והגדלה בהכנסות, ומביאה ברמה רחבה להתגברות הניידות חברתית וירידה באי השוויון.

העובדה שחברות באיגוד עובדים מגדילה את ההכנסה ממשכורת היא קונצנזוס בספרות האקדמית. אולם מחברי המחקר, זאקרי פארולין ותום ואנהיובלן, טוענים שמחקרים קודמים נוטים להערכת חסר של השפעה זאת, בגלל שהם מסתכלים על ההשפעה של חברות באיגוד בנקודה ספציפית בזמן.

בניגוד אליהם, המחקר חדש בוחן את ההשפעה של חברות עקבית ומתמשכת באיגוד עובדים על הכנסותיו של עובד לאורך חייו. המחקר מוצא שככל שהחברות באיגוד מתמשכת יותר, השפעתה על השכר משמעותית יותר, ושבטווח ארוך, היא יוצרת יציבות תעסוקתית, אלמנטים שנאבדים בניתוח טווח-קצר.

לכן, על אף שמי שהיה חבר באיגוד עובדים לאורך חייו עובד פחות, בגלל פרישה מוקדמת יותר ופחות שעות עבודה, הכנסותיו ממשכורת מסתכמות ל-1.3 מיליון דולרים יותר ממי שלא היה חבר באיגוד עובדים, בממוצע.

הפגנת עובדי גוגל בקליפורניה. (צילום: AP Photo/Noah Berger)
הפגנת עובדי גוגל בקליפורניה. (צילום: AP Photo/Noah Berger)

המחקר ניתח נתונים על ראשי משקי בית בארצות הברית בין 1969 ל-2019, על בסיס מסד נתונים המכיל מידע מתמשך ונתוני רקע רבים. בעזרתו יכלו החוקרים לנטרל השפעות של גורמים אחרים כגזע, מגדר או השכלה, ולזהות בצורה מדויקת את ההשפעה של חברות באיגוד עובדים.

מגמת הירידה בשיעור ההתאגדות ברחבי העולם, שהחלה בשנות ה-80, מסבירה את ההקצנה של אי השוויון שהתחוללה במקביל אליה. שיעור העובדים המאוגדים בארצות הברית, 10.3% ב-2021, הוא מהנמוכים במדינות המפותחות, ובהתאם, רמת אי השוויון בה היא מהגבוהות. בקרב מדינות בעלות הכנסה גבוהה, רק בצ'ילה רמת אי השוויון גבוהה מארצות הברית, וישראל לא רחוקה מאחור.

התמיכה באיגודי עובדים בארה"ב צמחה ב-70%

אולם יכול להיות שאנחנו עדים להיפוך מגמה. בשנים האחרונות, מספר מקרים של מאבקים להקמת איגוד זכו לתמיכה פופולרית, סיקור תקשורתי נרחב והדים ברשתות החברתיות. דוגמאות בולטות מגיעות מהקמת איגוד עובדי המחסן באמזון, והקמת איגוד עובדי אלפאבית (גוגל).

גם הנתונים מצביעים על שינוי מגמה. לאחר שצנחה לשפל שמתחת ל-50% בעשור הראשון של המאה ה-21, התמיכה באיגודי עובדים בארצות הברית צמחה למעל 70% ב-2022, השיעור הגבוהה מאז 1965, כך לפי האתר ווקס. במחצית הראשונה של 2022, איגודי עובדים זכו בהכי הרבה הצבעות (על הקמת איגוד, למשל) מאז 2006, בשיעור ניצחון של 76.6%, הגבוה מאז 2000. בנוסף על כך, במחצית הראשונה של 2022, 78,000 עובדים בארצות הברית השתתפו בשביתות, יותר מפי 3 בהשוואה למחצית הראשונה ב-2021.

לפי משרד העבודה והסטטיסטיקה האמריקאי, שיעור המתאגדים ירד ב-2021 לאחר שעלה ב-2020, הנתונים לשנת 2022 טרם פורסמו.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!