דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כרמל אולפינים

הזיהום במפרץ חיפה / בוטל צו הסגירה שהוציאה עיריית חיפה לכרמל אולפינים

בית המשפט בחיפה קבע הבוקר (ה') כי יש לבטל את הצו על רקע התנהלות לא נכונה של העירייה בשימוע. עוד הוסיפה השופטת, כי בהעדר שיתוף פעולה מצד המשרד להגנת הסביבה לא ניתן לקבוע אם המפעל הפר את תנאי ההיתר שלו

הפגנת עובדי בזן מחוץ לדיון (צילום: דבר ראשון).
הפגנת עובדי בזן מחוץ לדיון (צילום: דבר ראשון).

בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה קבע הבוקר (חמישי) כי יש לבטל את צו הפסקת העבודה שנתנה עיריית חיפה למפעל כרמל אוליפינים מקבוצת בז"ן בשל אירועי זיהום אוויר. השופטת קבעה שהעירייה לא נהגה נכון בשימוע, והוסיפה כי לבית המשפט לא היו הכלים לקבוע אם המפעל חרג מההיתרים בגלל חוסר שיתוף הפעולה של המשרד להגנת הסביבה והביעה תמיהה על עמדת המשרד בנושא.

כזכור, במהלך הדיון הקודם שהתקיים בנושא בתחילת השבוע, טען המשרד להגנת הסביבה כי הבאת נציגיו לדיון, ובראשם סגנית מנהל המחוז נורית שטורך, הייתה מיותרת, מפני שצו הסגירה הוצא ללא חוות דעת של המשרד ולכן הוא לא רלוונטי להליך הנוכחי.

כשביקשה השופטת לשמוע נציגי המשרד אם המפעל הפר תנאי ההיתר, ענו נציגי הפרקליטות, שייצגו אותו בדיון, כי בית המשפט לא זקוק לחוות הדעת של המשרד ומכיוון שהליך השימוע שהוא עורך למפעל במקהיל עדיין לא הסתיים, לא יהיה זה נכון מבחינתו להביע עמדה לגופו של עניין.

עמדת המשרד עוררה תסכול רב בקרב פעילי איכות הסביבה שנכחו בדיון, וראו בכך הימנעות של המשרד מביצוע תפקידו בתחום האכיפה. היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד רשף חן, אישר כי צו הסגירה לא קשור להליך של המשרד ולא נסמך עליו, אלא על עובדות ובראשן הזרמה של עשרות טונות של גזים למתקני הלפידים וסביב נקודה זו התקיים הוויכוח.

מפעל כרמל אולפינים (צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה).
מפעל כרמל אולפינים (צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה).

ד"ר רויטל גולדשמיד, דוברת מגמה ירוקה בחיפה מסרה בתגובה להחלטת בית המשפט היום כי "הצו לכרמל אולפינים בוטל עקב התנהלות לא נכונה של העירייה מול גופי הרגולטור. בדיון כולו עלו נושאים המדגישים את הבעייתיות של מסמכי היתר הפליטה המאפשרים פרשנות לסעיפי החוק ומאפשרים בדלת אחורית למפעל פליטות עודפות בכמויות גדולות".

עוד הוסיפה כי "אנו מצפים מהמשרד להגנת הסביבה לעשות את המתבקש, לפתוח את היתר הפליטה של כרמל אולפינים להערות ותיקונים, לדייק את הגדרות החוק בכל הנוגע לתקלות/חירום ומגבלות פליטה מירביות לחודש/שנה למתקן.

"אנו מצפים מהמשרד  לכונן מצב של שיתוף הרשות המקומית ונתינת סמכויות לעירית חיפה בגין רגולציה על מפעלים המזהמים בשטחה. נוכח התנהלות אשר לא ברור מי שומר הסף ומה יכולת האכיפה שלו בחיפה – אנו דורשים לעצור את הרחבת התעשיות המזהמות במפרץ חיפה".

במשרד להגנת הסביבה מחו על כך שעיריית חיפה לא התייעצה איתם טרם הוצאת צו הסגירה. "לצערנו, עיריית חיפה לא ראתה לנכון, כפי שהיה מתבקש בהליך רציני, לפנות למשרד להגנת הסביבה ולבקש את חוות דעתו לפני הוצאת צו סגירה, אלא הזדרזה משיקולים תדמיתיים להוציא צו ללא ביסוס עובדתי, ומתוך ידיעה ודאית שהצו לא יוכל לעמוד בביקורת השיפוטית. זאת, רק במטרה לגלגל את האחריות ואת הביקורת הציבורית לכתובת אחרת", נאמר בהודעת המשרד, "אם היינו סבורים שלאור הנתונים שבידינו אפשר להוציא צו סגירה שניתן היה להגן עליו בבית משפט – לא היינו מהססים לעשות כן. והעובדה שלא נקטנו בצעד זה עד כה מדברת בעד עצמה."

במשרד ציינו כי הם נמצאים בשלבים מתקדמים לקראת שימוע שנערך למפעל, אשר יוביל למסקנות בדבר צמצום ארוך טווח של הזיהום ממנו. "נמשיך לפעול אך ורק לפי אמות מידה מקצועיות כגורם אחראי כדי להגן על בריאות הציבור, ולא נשתף פעולה עם ספינים ותרגילים פופוליסטיים, ולא ניכנע לשום לחצים – לא של בעלי ההון ולא של כל גורם אינטרסנטי אחר", אמרו.

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) אמרה בתגובה לביטול הצו כי "המשרד להגנת הסביבה נכשל בתפקידו להגן על 600 אלף תושבי מפרץ חיפה ולא היה מסוגל אפילו למסור חוות דעת לגבי הצורך בסגירת מפעל כרמל אולפנים לאור הנתונים האחרונים, שהראו כי פעילות המפעל מהווה סכנה חמורה ומידית לסביבה ולבריאות הציבור".

מנגד, נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש בירך על ההחלטה "להסיר את איום הסגירה שנוצר מעל מפעל כרמל אולפינים ועשרות מפעלי תעשייה הניזונים באופן ישיר ממפעל זה. יש לזכור כי התעשייה, הרשות המקומית והתושבים נמצאים לעתים קרובות בכפיפה אחת ומחויבים לפעול בשיתוף פעולה מלא. מפעלי התעשייה במפרץ חיפה עומדים בדרישות החוק ומשקיעים מדי שנה מאות מיליוני שקלים בטכנולוגיה המתקדמת ביותר במטרה לשמור על אוויר נקי ובריאות הציבור ולעמוד בתקנים המחמירים של איכות הסביבה בישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!