דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ארגון העבודה הבינלאומי ניסח אמנה לעיגון זכויות עובדי הפלטפורמה; נציגי החברות פוצצו את המגעים

הארגון הציע להסדיר באמצעות אמנה בינלאומית את זכויות העובדים בפלטפורמות הדיגיטליות, כולל שכרם, שעות עבודתם ומחויבות החברות כלפי העובדים | היועץ המשפטי של ארגון עובדי התחבורה: "המעסיקים לא ניהלו משא ומתן במטרה לבנות קונצנזוס"

הפגנת עובדי וולט (צילום: אבי אבוזניד)
הפגנת עובדי וולט בתל אביב. "המאבק שלנו רק התחיל" (צילום ארכיון: אבי אבוזניד)
הדס יום טוב

פיצוץ במשא ומתן בין ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) לבין נציגי חברות הפלטפורמה: הצדדים דנו בהסכמות על אמנה בינלאומית להסדרה של תנאי עבודתם של עובדי כלכלת הפלטפורמה, אבל נציגי החברות פרשו אמש (שני) מהמשא ומתן ברגע האחרון, לפי דיווח בטוויטר של היועץ המשפטי של ארגון עובדי התחבורה הבינלאומי (ITF), רואן סובאסינגה.

ארגון העבודה הבינלאומי הוא ארגון פריטטי שמכיל את נציגי העובדים, נציגי המעסיקים ונציגי הממשלות. אמנות הארגון, שבו חברות 187 מדינות כולל ישראל, משפיעות רבות על חוקי ודיני העבודה, וכבר מ-2015 הוא עוסק בכלכלת הפלטפורמה – מונח שמתייחס לחברות שמספקות שירותים דרך פלטפורמות דיגיטליות. בתקופת הקורונה פרחו חברות המשלוחים והעבודה מהבית, מה שהאיץ את פעילות חברות הפלטפורמה ברחבי העולם.

לצד החלטת הנציבות האירופית לעגן הכרה ושלל זכויות באמצעות חקיקה יבשתית לגבי עובדים אלה, האיץ גם הארגון את עיסוקו בכינון ועיגון זכויותיהם של עובדי החברות, בהן פלטפורמות משלוחים כמו וולט, פלטפורמות הסעות כמו אובר ועוד. העובדים בחברות אלה לא מוגדרים עובדים ולא מועסקים בחברות, אלא מתקשרים עם החברות כמעין "עצמאים" חסרי מעמד, שמקבלים שכר נמוך יחסית ולא מקבלים זכויות סוציאליות.

האמנה שעליה ניסה הארגון להסכים עם נציגי החברות והממשלות, אמורה להניח הסכמות בסיסיות על נהלים וזכויות בעבודת פלטפורמה מקוונת, שיחולו על כל עובדי הפלטפורמה במובן הרחב. לפי הארגון, היבטים רבים של עבודת פלטפורמה לא מכוסים כראוי על ידי חוקים ותקנות עבודה בינלאומיים, מה שיוצר פער רגולטורי בין המדינות וקיפוח זכויות עובדים.

לפי סובאסינגה, קיימים עשרה פערים שהארגון, ואיגוד עובדי התחבורה כחלק ממנו, פועלים לעגן באמנה חדשה:

  1. אופן הספירה והתגמול של זמן ההמתנה להקצאת המשימות באמצעות הפלטפורמה, והזכות להתנתק מהפלטפורמות לאחר השלמתן או ירידה ממשמרת.
  2. צורך ברגולציה בנושא הגנת הנתונים האישיים של העובדים, זכותם לפרטיות והניידות של ה"מוניטין הדיגיטלי" שלהם.
  3. צורך ברגולציה בנושא ניהול אלגוריתמי – השתת נהלי הגינות ושקיפות של החלטות אוטומטיות, שימוש בדירוגים, השבתות, עונשים ומעקבים.
  4. צורך בעיגון זכויות לקבלת מידע וייעוץ אישי וקולקטיבי.
  5. מחסור במנגנוני משא ומתן ויישוב סכסוכים בין העובדים לפלטפורמות.
  6. חוסר יכולת להפעיל פיקוח על העבודה, שכולל גישה לנתונים ורישומים רלוונטיים לגבי העובדים כבכל חברה. למשל, יכולת למנות את העובדים, לפקח על ביצוע תשלומים כחוק, למצות זכויות ועוד.
  7. אי-קיומו של סטנדרט בינלאומי של אפיון העבודה דרך פלטפורמה ומחסור במידע שקשור לחוזים, אכיפה ועוד.
  8. קביעת שכר מחיה ותעריפים בני קיום, תשלום שכר מינימום ועיגון תעריפים בחוזים.
  9. אופן תשלומי עמלות מכירה (כולל דמי משלוח וכמה מהם מגיעים לשליח) וטיפים דרך האפליקציה.
  10. המצאת חוזי עבודה סטנדרטיים.

סובאסינגה, היועץ המשפטי של ארגון עובדי התחבורה הבינלאומי, טוען שמכיוון שיש שוני גדול בין המדינות ורבות מהפלטפורמות הן בינלאומיות, הארגון שואף לגשר על הפערים באמצעות אמנת MLC – הסכם עבודה בינלאומי ייחודי לעובדים ימיים שמכיל 36 הסכמי עבודה בתחומים אלה, וחל על כלל אזרחי המדינות באופן שווה. "זוהי הדרך היעילה ביותר, אם לא היחידה, לטפל בפערים החמורים ובאי-ההגינות בחברות הפלטפורמה", כתב סובאסינגה.

לדבריו, הפגישה התפוצצה מכיוון שהמעסיקים פרשו מהמשא ומתן, אף שהעובדים והממשלות הסכימו פה אחד לפעולה של קביעת סטנדרטים. "תיעוד הליכי המשא ומתן יראה ש-16 מתוך 24 מהמומחים היו פתוחים לקביעת תקן כזה", אמר סובאסינגה, והוסיף שנדרשת פעולה דחופה, אבל המעסיקים לא היו פתוחים למשא ומתן. "המעסיקים לא ניהלו משא ומתן במטרה לבנות קונצנזוס. הם לגמרי ברוח הלא נכונה".

עם פיצוץ המשא ומתן, הנושא מועבר להחלטת ה-GB, הגוף המנהל של ארגון העבודה הבינלאומי, שיחליט אם להעלות את האמנה לסדר היום של הארגון. אם האמנה תאושר ב-GB, שייפגש בחודש הבא, היא תועלה להחלטה בוועידת הארגון ביוני 2023. אם תאושר בוועידה, יתבקשו המדינות החברות לאשר את האמנה ולחוקק אותה בחוקיהן.

לדבריו של סובאסינגה, ה-ILO וארגון התחבורה הבינלאומי ממש לא מתכוונים לוותר על כינון האמנה. "המאבק שלנו למען האמנה רק התחיל", כתב, "אנחנו מוכנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!