דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בהודו, בקניה וגם באירופה: התחזקות הדולר מדרדרת רבים לעוני

שער הדולר שובר שיאים: העלאות הריבית של הפדרל ריזרב הזניקו אותו לערך הגבוה ביותר מזה 20 שנים | כלכלן ממכון המחקר קפיטל אקונומיקס: "העלייה בשער הדולר היא חדשות רעות לכלכלה העולמית, ואחת הסיבות שאנחנו מצפים למיתון עולמי בשנה הבאה"

מפגינה אוחזת שטרות של דולר בקרקס, ונצואלה (AP Photo/Ariana Cubillos, File)
מפגינה אוחזת שטרות של דולר בקרקס, ונצואלה. התייקרות ההובלה והתשומות פגעה בבעלי עסקים (AP Photo/Ariana Cubillos, File)

יוקר המחיה בקהיר זינק כל כך, שהמאבטח מוסטפה גמאל נאלץ לשלוח את אשתו ואת בתו בת השנה לחיות עם הוריו בכפר 110 קילומטרים מבירת מצרים כדי לחסוך כסף. גמאל, 28, נותר לבד, עובד בשתי עבודות, מתגורר בדירת שותפים והפסיק לאכול בשר. "הכול התייקר פי שניים", הוא אומר. "לא הייתה ברירה".

אנשים ברחבי העולם חשים את הכאב והתסכול שמתאר גמאל. סוחר בחלקי חילוף של מכוניות בניירובי, קניה, מוכר בגדי תינוקות באיסטנבול, טורקיה, ומייבא יין במנצ'סטר, אנגליה, מתלוננים כולם על אותו דבר: הזינוק בשער הדולר גורם להיחלשות המטבעות שלהם, ומחירי המוצרים והשירותים נוסקים בהתאם. זו תקופה קשה עבורם בלאו הכי, בגלל המלחמה באוקראינה, שמשפיעה גם היא על מחירי הסחורות.

"דולר חזק גורם למשבר להחמיר בשאר העולם", אומר פרופ' אסווטר פרסאד, מומחה למדיניות סחר באוניברסיטת קורנל. כלכלנים רבים חוששים שהעלייה החדה בשער הדולר מגדילה את הסיכוי למיתון בשנה הבאה.

הדולר עלה השנה ב-18%, ושבר בחודש שעבר שיא של 20 שנה, לפי מדד ICE לשער הדולר האמריקאי, שמעריך את שוויו ביחס לסל מטבעות מרכזיים.

הסיבות לעלייה בשער הדולר הן לא מסתוריות. כדי להיאבק באינפלציה הגואה, הפדרל ריזרב העלה את הריבית חמש פעמים בשנה החולפת, וצפוי לעשות זאת פעמים נוספות בהמשך. העלאות הריבית הגדילו את ערכן של אגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות, המשקיעים נהרו אליהן, ושער המטבע עלה.

רוב המטבעות האחרים חלשים בהרבה בהשוואה לדולר, בעיקר במדינות עניות. הרופי ההודי ירד ב-10% לעומת הדולר בשנה האחרונה, הלירה המצרית ב-20%, והלירה הטורקית ב-28%.

סילאל קללי, בן 60, מוכר בגדי תינוקות וחיתולים באיסטנבול. כדי לרכוש רוכסנים ורצועות שמתומחרות בדולרים הוא נדרש ללירות נוספות, ולכן הוא נאלץ להעלות מחירים לצרכנים הטורקים. "אנחנו מצפים לשנה החדשה", הוא אומר. "נעבור על החשבונות שלנו, ונצטמצם. אין לנו מה לעשות".

גם המדינות העשירות לא חסינות בפני התחזקות הדולר. באירופה, שכבר נעה לעבר מיתון בעקבות העלייה במחירי האנרגיה, אירו שווה פחות מדולר לראשונה ב-20 השנים האחרונות, והליש"ט הבריטית צנחה ב-18% בשנה האחרונה. המטבע הבריטי התקרב לשער הדולר, אחרי שראש הממשלה החדשה, ליז טראס, הכריזה על תוכנית קיצוצי המסים, שהובילה לסערה בשווקים וגרמה לפיטוריו של שר האוצר קוואזי קווארנטג.

על פי רוב, מדינות יכולות ליהנות מצניחה בשערי המטבע שלהן, שמביאה בתורה לירידה בערך התוצר שלה במדינות אחרות. אולם במצב הנוכחי המחירים עולים בכל רחבי העולם, ולכן המדינות מתקשות להרוויח מייצוא.

התחזקות הדולר גורמת לסבל מסביב לעולם בכמה דרכים:

  • היא מייקרת את הייבוא של מדינות אחרות, נוסף על הלחץ האינפלציוני.
  • היא מפעילה לחץ על חברות, צרכנים וממשלות שלקחו הלוואות דולריות, משום שנדרשים מטבעות אחרים רבים יותר כדי לקנות דולרים.
  • היא דוחקת בבנקים המרכזיים במדינות נוספות להעלות את הריבית כדי לתמוך במטבעות שלהן ולשמור על תנועת הכסף בתוך המדינה. אבל העלאות הריבית גם מחלישות את הצמיחה ומעלות את שיעור האבטלה.
  • "העלייה בשער הדולר היא חדשות רעות לכלכלה העולמית", אומר אריאן קרטיס ממכון המחקר קפיטל אקונומיקס. "זו אחת הסיבות שאנחנו מצפים למיתון עולמי בשנה הבאה".

ההתייקרויות יימשכו

בשכונת עוני בניירובי שידועה בריבוי המוסכים וחנויות החלפים בה, בעלי העסקים מתקשים לשרוד, והצרכנים לא מרוצים. השילינג הקנייתי ירד ב-6% השנה, ומחירי הדלק והחלפים המיובאים עלו כל כך שרבים מעדיפים לנטוש את המכונית הפרטית ולעבור לתחבורה ציבורית.

"זה היה הכי נורא", אומר מיכאל גאצ'י, מנהל הרכש בשמאס חלקי חילוף. "הצרכנים לא מפסיקים להתלונן".

תנודתיות המטבעות גרמה לנזקים כלכליים בעולם פעמים רבות בעבר. במשבר הפיננסי באסיה בשנות ה-90 המאוחרות, למשל, חברות אינדונזיות לקחו הלוואות דולריות בשעת המשבר – ונמחקו כשהרופיה האינדונזית קרסה. כמה שנים אחר כך, צלילת הפזו הביאה לתוצאות דומות בקרב עסקים וצרכנים במקסיקו.

עם זאת, לזינוק בשער הדולר ב-2022 יש נזק ייחודי. הוא נוסף על הלחץ האינפלציוני העולמי, שבגינו המחירים כבר מרקיעים שחקים. המלחמה באוקראינה משבשת את שוקי האנרגיה והתוצרת החקלאית, ומעכבת את ההתאוששות מנזקי הקורונה.

במנילה, בירת הפיליפינים, ריימונד מנאוג, 29, שנוהג במיניבוס פיליפיני צבעוני שידוע בשם "ג'יפני", מתלונן שהאינפלציה – ובעיקר על העלייה במחירי הדלק – מאלצות אותו לעבוד יותר שעות.

"אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי להרוויח מספיק כסף להוצאות היומיומיות שלנו", הוא אומר. "אם לפני כן הייתי עושה 5 סיבובים ביום, עכשיו אני צריך לעשות 6".

בניו דלהי, בירת הודו, רבינדרה מהטה היה מתווך מצליח של יצואני שקדים ופיסטוקים. אבל השפל ברופי, לצד התייקרות התשומות וההובלה, ייקרו את הפיצוחים לצרכן ההודי.

באוגוסט, הודו ייבאה 400 מכולות של שקדים, לעומת 1,250 מכולות שנה לפני כן, לדברי מהטה. "אם הצרכן לא קונה, זה משפיע על כל שרשרת האספקה, כולל אנשים כמוני".

משקאות קינגסלנד, אחת מספקיות היין הגדולות בבריטניה, כבר נפגעה מההתייקרות של הובלת המכולות, של הבקבוקים, של הפקקים ושל האנרגיה. כעת הזינוק בדולר מעלה את מחיר היין שהיא קונה מכרמים בארצות הברית – וגם מצ'ילה ומארגנטינה, שכמו מדינות רבות, סחר החוץ שלהן מושפע מהדולר.

קינגסלנד קיזזה את ההפסדים באמצעות חוזים לרכישת דולר במחיר נקוב. אבל בנקודה מסוימת "הפתרונות האלה לא יעבדו יותר, ונצטרך להתמודד עם מציאות של ליש"ט חלש מול הדולר", אמר אד בייקר, מנהל התפעול של החברה. במילים אחרות, בקרוב הצרכנים יצטרכו לשלם יותר על היין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!