דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

המלצות ועדת החקירה לאסון מירון: להרחיב תשתיות, לאחד מתחמים וללמוד מהמלצות העבר

הועדה הגישה את המלצות הביניים שלה לראש הממשלה, יאיר לפיד, לטובת היערכות מקדימה להילולה השנתית במירון | בין ההמלצות: איחוד האתר עם מתחם ישיבת בני עקיבא והוספת מתחמים מחוץ להר

השופטת בדימוס דבורה ברלינר בסיור עם ועדת החקירה לאסון מירון (צילום: דוד כהן/פלאש90)
השופטת בדימוס דבורה ברלינר בסיור עם ועדת החקירה לאסון מירון (צילום: דוד כהן/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון הגישה היום (שלישי) לראש הממשלה, יאיר לפיד, את המלצות הביניים שלה לקראת אירועי ל"ג בעומר תשפ"ג, כחצי שנה לפני המועד, כפי שעשתה בשנה שעבר. מטרת ההמלצות היא לאפשר היערכות מקדימה בצורה מיטבית לטובת גיבוש מתווה לאירוע "בטיחותי, זורם ורציף", כדברי הוועדה.

מרבית ההמלצות שניתנו, הן הדגשות וחידודים קלים של ההמלצות שניתנו לפני שנה ויושמו בהילולה שהתקיימה בל"ג בעומר האחרון, אך עם זאת, מספר המלצות בתחומי התשתיות הן המלצות חדשות, בעקבות אישור תכנית המתאר למתחם קבר הרשב"י בינואר 2022, והתייחסותה הסופית של הוועדה לתכנית תימסר עם פרסום ההמלצות הסופיות.

הרחבת שבילים, איחוד מתחמים וסלילת דרכים

ההמלצות בתחום התשתיות נוגעות לסלילת דרכי הגישה הצפונית והדרומית אל המתחם, שיאפשרו פינוי במקרי חירום וימתנו את העומסים בגישה למתחם, וכן הרחבת הכניסה לציון קבר רבי שמעון בר-יוחאי, שתאפשר ניהול פשוט יותר של הקהל ותוכל לצמצם את העומס בנקודה המרכזית של המתחם.

עבודות בגשר דוב, מקום האסון במירון, לקראת ההילולה שהתקיימה שנה לאחר האסון (צילום: גילעד שרים)
עבודות בגשר דוב, מקום האסון במירון, לקראת ההילולה שהתקיימה שנה לאחר האסון (צילום: גילעד שרים)

הוועדה ממליצה לצרף אל מתחם ההילולה גם את מתחם ישיבת בני עקיבא שנמצא במקום, ושחכירתו לישיבה על ידי רשות מקרקעי ישראל הסתיימה בסוף חודש מרץ 2020. הוועדה אמנם לא מדברת על השימוש בשטח בשאר ימות השנה, אך ממליצה להכשיר את המתחם כדי לחבר אותו למתחם הרשב"י, כך שיהיה חלק בלתי נפרד מהאתר.

המלצה נוספת היא עבור כהנים, אך תסייע לכל הקהל המגיע למתחם, ועוסקת בהקמה של שביל שיאפשר נגישות גבוהה יותר לאנשים עם מוגבלויות, ויתפקד גם כשביל כהנים קבוע, שכן לפי ההלכה קיים איסור לכהנים לעבור בסמוך לקברים, וכן הומלץ להקים מרפסת כהנים שתפחית את עומס המבקרים ותאפשר לכהנים לשהות במרחק ההלכתי הרלוונטי להם.

אימוץ והרחבת המלצות הביניים מהשנה שעברה

לאחר ההילולה האחרונה, הילולת תשפ"ב, נלקחה עדותו של ממונה ההילולה, ניצב בדימוס צבי טסלר, והופקו הלקחים ביחס ליכולת היישום של ההמלצות שניתנו, וכן בנוגע ללקחים נוספים אותם ניתן היה ללמוד מהסתכלות ביקורתית על ניהול האירוע.

הוועדה חוזרת על המלצתה מהמלצות הביניים הקודמות, הנוגעות להגבלת כמות הקהל בציון בזמן נתון בהתאם לשיקולי הבטיחות, ולעודד תחלופה של הקהל באופן שיאפשר כניסה לציון הקבר עבור כל הקהל המגיע למתחם.

המלצות הביניים שהוגשו בחודש נובמבר 2021, כחצי שנה לפני ההילולה שהתקיימה השנה, התמקדו בתחומי האחריות לניהול ההילולה, שיפור התשתיות והסרת מפגעי בטיחות, ויסות קהל ומניעת צפיפות בשטח ההר, ומניעת מוקדי צפיפות נקודתיים במתחם המשמש להילולה.

הכניסה למתחם קבר הרשב"י במירון, אפריל 2022 (צילום: גילעד שרים)
הכניסה למתחם קבר הרשב"י במירון, אפריל 2022 (צילום: גילעד שרים)

מעבר לטקס ההדלקה, לדברי הוועדה יש לייעד את מתחם הרשב”י לתפילות, אירועי חלאקה, ניגונים וריקודים, ולתכנן את המתחם ואת הפעילות בו במהלך ההילולה באופן שיוביל לפיזור הקהל בכל שטחו.

הוועדה מעודדת קיום של אירועים נוספים מחוץ למתחם הרשב”י, שלדבריהם יתרום לפיזור בטיחותי של הקהל במוקדים שונים, ואף קוראת לכלל גורמי האכיפה והרישוי להקל על קיום אירועים המאפשרים נוכחות של אנשים גם מחוץ למתחם הרשב"י.

המלצה ייחודית, שאף היא קיבלה מקום בהמלצות הביניים הקודמות, היא להכשרת סדרנים וסדרניות מהמגזר החרדי לטובת ניהול זרימת הקהל, על מנת לצמצם ככל הניתן התערבויות של גורמים אחרים.

"המלאכה רבה והזמן דוחק"

"לאחר בחינת הדברים, המלצת הוועדה היא להמשיך ולפעול לקיום ההילולות הבאות על בסיס המלצות הביניים שהוגשו לממשלה בנובמבר 2021 ואומצו על ידה", נמסר מטעם וועדת החקירה. "זאת, כמובן, תוך יישום הלקחים שהופקו, ותיקון ושיפור של קשיים שהתעוררו. אנו סבורים שחלק ניכר מקשיים אלו הם "חבלי לידה" בהטמעת השינויים, ואלו יבואו במידה רבה על פתרונם על ידי לימוד מן הניסיון שנצבר ויישום לקחים"

הוועדה ציינה כי היא רואה לנכון להדגיש את המלצות העבר, על אף הקשיים שהתעוררו, וכי ישנן המלצות נוספות. "מועד ההילולה קרב, המלאכה רבה והזמן דוחק", עוד נמסר מהוועדה. "לכן, יש לפעול בהקדם האפשרי על מנת לתת לכלל הגופים העוסקים בדבר את מירב הזמן על מנת להיערך לאירוע באופן מיטבי. אנו מקווים שהממשלה תזכה לשיתוף פעולה מלא ביישום ההמלצות, לטובת כלל המבקרים באתר הקדוש ולמען הילולות בטוחות בעתיד".

ראש הממשלה יאיר לפיד הודה לחברי הוועדה על עבודתם ואמר כי הממשלה תלמד את ההמלצות ותבחן את האפשרויות ליישומן מהר ככל הניתן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!