דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גל רקובר

המחירים באירופה ממשיכים לטפס: מדד המחירים עלה ב-9.9% בשנה

בצרפת עלו המחירים ב-6.2%, בגרמניה ב-10.9% ובהולנד ב-17.1% |גם בבריטניה שאיננה חלק מגוש האירו המחירים עלו ב-10.1%

תחנת דלק בפרנקפורט, גרמניה (צילום AP/Michael Probst)
תחנת דלק בפרנקפורט, גרמניה (צילום AP/Michael Probst)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

האינפלציה ממשיכה לעלות באירופה: בגוש האירו, עלתה האינפלציה השנתית עלתה ב-9.9% בספטמבר, עליה של 0.8 נקודות אחוז. האינפלציה באיחוד האירופי עלתה ל-10.9% בספטמבר, מ-10.1% באוגוסט.

גם בבריטניה חזרה האינפלציה במגמת עלייה, לאחר ירידה בחודש אוגוסט. האינפלציה עלתה ל-10.1%, והשוותה שיא של 40 שנים שנקבע ביולי.

בגוש האירו, התורמים המרכזיים לעליות המחירים בחודש ספטמבר הם מחירי המזון, האלכוהול ומוצרי טבק, אשר עלו ב-1% בחודש ספטמבר, ומחירי האנרגיה, שעלו ב-0.9%. בסך הכול, עלה המדד בגוש האירו ב-1.2% בחודש ספטמבר.

המדד שמקביל למדד הליבה בריטי, ואינו כולל אנרגיה, מזון, אלכוהול ומוצרי טבק, עלה אף הוא, מ-4.3% באוגוסט ל-4.8% בספטמבר.

המדינות שסבלו מעליות המחירים הגבוהות ביותר הן גרמניה, יוון, ליטא ואוסטריה. בגרמניה, עלייה חודשית של 2.2%, הקפיצה את האינפלציה השנתית ל-10.9%. ביוון, עלייה חדה של 3% בספטמבר הביאה את האינפלציה השנתית ל-12.1%.

צרפת, שנהנית מעצמאות אנרגטית יחסית, בולטת חיוב הן ברמה החודשית, עם ירידה של 0.5%, והן ברמה השנתית, עם עלייה של 6.2%, השיעור הנמוך ביותר באיחוד האירופי.

בבריטניה, עלו המחירים בחודש ספטמבר ב-0.5%. מדד הליבה, אשר לא כולל מזון, אנרגיה, אלכוהול ומוצרי טבק, עלה מ-6.3% באוגוסט, ל-6.5% בספטמבר, העלייה החודשית במדד הליבה היא 0.6%.

מחירי המזון, אשר עלו ב-1.1% בחודש ספטמבר, הם התורמים המרכזיים לחזרה למגמת העלייה. ברמה שנתית, מחירי המזון (והמשקאות הלא אלכוהולים) עלו ב-14.6%. עליות נרשמו גם בתחום הדיור ושירותי הדיור, אשר עלה ב-0.3% בחודש ספטמבר, ובריהוט ומוצרים לבית, שעלו ב-1.5%.

על אף העליות המשמעותיות הללו, האינפלציה עלתה רק במעט בספטמבר 2022, 0.5%, בהשוואה לספטמבר 2021, בו עלו המחירים ב-0.3%. הסיבה לכך היא הירידה היחסית גדולה במחירי התחבורה, 1.7%, שהיוותה משקל נגד לעליות. זהו החודש השלישי ברציפות שמחירי התחבורה יורדים.

סוגיית התאמת הקצבאות והפנסיות לאינפלציה עלתה לכותרות בבריטניה בזמן האחרון, אך שר האוצר הנכנס, ג'רמי האנט, לא התייחס אליה. האנט הוא הגורם הדומיננטי בממשלה, לאחר הנסיגה מהתכנית של ראש הממשלה ליז טראס, בתגובה לפרסום נתוני המחירים הוא אמר: "הממשלה תשים את הסיוע לפגיעים ביותר בראש סדר העדיפויות שלה תוך הבטחת יציבות כלכלית רחבה וצמיחה ארוכת טווח, שיסייעו לכולם".

דארן מורגן, מנהל התחום הכלכלי במשרד לסטטיסטיקה לאומית, אמר: "לאחר הנפילה הקטנה בחודש האחרון, האינפלציה חזרה לשיא שראינו מוקדם יותר בקיץ. העלייה ניזונה מעליות נוספות במחירי המזון, שראו את העלייה השנתית הגדולה ביותר מזה יותר מ-40 שנים. גם מחירי המלונות עלו לאחר שבזמן המקביל אשתקד הם ירדו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!