דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הניסוי הסיני: פיצוץ מבוקר לבועת נדל"ן של טריליונים

בצל האטה בצמיחה, מחירי דיור גבוהים וביקורת על מדיניות הסגרים, התכנסה ועידת המפלגה הקומוניסטית, במהלכה גם נבחרים בעלי תפקידים בכירים במדינה | למרות הקשיים, מעמדו של נשיא סין שי ג'ינפינג חזק מתמיד

נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס הסיום של ועידת המפלגה הקומוניסטית ב-2016 ((AP Photo/Ng Han Guan, File)
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס הסיום של ועידת המפלגה הקומוניסטית ב-2016 ((AP Photo/Ng Han Guan, File)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

הקונגרס ה-20 של המפלגה הקומוניסטית בסין נערך השבוע בבירה בייג'ינג, כשברקע ההאטה הכלכלית בסין, והתפוצצות בועת הנדל"ן. במרכז הקונגרס תעמוד הפגנת הכוח של שִי ג'ינפינג, מזכ"ל המפלגה ונשיא הרפובליקה, שעל אף הצרות הכלכליות, נראה חזק מתמיד.

הכנס שנערך פעם בחמש השנים, הוא האירוע הפוליטי החשוב ביותר בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. הוא כולל תחלופה משמעותית של נושאי התפקידים הבכירים ביותר במפלגה, ובעקבות זאת, בממשל. המשימה המרכזית של 2,300 הנציגים בקונגרס הוא בחירתה של הוועדה המרכזית, המונה 370 בכירים מכל זרועות הממשל, ושל מזכיר המפלגה.

המנהיג הפופולרי ביותר מאז מאו

שי צפוי להמשיך לכהונה שלישית על אף שמאז מותו של מאו דזה-דונג, קיימת נורמה של כהונה בת שתי קדנציות לכל היותר. לצורך כך, ערוצי התקשורת הממשלתיים ממטירים בחודשים האחרונים על שי מחמאות ושבחים רבים, אך גם ללא הסיוע של ערוצי התקשורת, שי הוא מנהיג פופולרי וחזק מאין כמוהו.

החוקר צ'נג לי, ממכון המחקר היוקרתי ברוקינגס בוושינגטון, אמר בראיון לקראת הקונגרס שלעומת שני הקונגרסים שקדמו לו, לפני חמש ועשר שנים, אין כמעט הדלפות לתקשורת, ולא צפויות הפתעות בנוגע למינויים ולבחירות. לי רואה בכך עדות לתמיכה ולכוח ששי הצליח לבסס בקרב המפלגה. לדבריו בניגוד לתדמית המערבית, שי מאוד אהוד בסין, שהציבור זוקף לזכותו מספר הצלחות.

במהלך כהונתו של שי זכתה סין לצמיחה של לפחות 6%, למעט שנת 2020 בעקבות פרוץ הקורונה, ושנת 2019 בה הצמיחה עמדה על 5.95%. אולם נראה ששנת 2022 תסתכם בצמיחה נמוכה בהרבה מ-6%, וזו אחת הבעיות שניצבת בפניו ובפני סין בכלל.

נשיא סין שי ג'ינפינג. (צילום: AP Photo/Vincent Yu)
נשיא סין שי ג'ינפינג. (צילום: AP Photo/Vincent Yu)

היבט נוסף של ההצלחה הכלכלית הוא מיגור העוני החמור. על פי הבנק העולמי, 800 מיליון סינים יצאו מעוני חמור (הכנסה של עד 2.3 דולר ליום) ב-47 השנים האחרונות. במהלך כהונתו של שי, ירד שיעור העוני החמור בסין מבערך 10% ב-2012 לכ-0% כיום.

הממשלה בראשות שי יותר משילשה את התקציב למיגור העוני, שכיום עומד על כמעט 150 מיליארד יואן (35 מיליארד דולר במונחי כוח קנייה).

הישג כלכלי נוסף קשור לבכורה של התעשייה הסינית בכל מה שנוגע לאנרגיות ירוקות. אם אכן המעבר העולמי הנחוץ לאנרגיות ירוקות יתחולל בשנים הקרובות, סין תהיה בעמדת מפתח לחזק את כוחה הכלכלי.

שי הספיק גם לבצע רפורמה הצבאית ולשקם המפלגה הקומוניסטית. בעת כניסתו לתפקיד, מומחים העריכו שימיה של המפלגה ספורים, היא סבלה משחיתות והתדמית הציבורית שלה הייתה בשפל. כעת מעמדה איתן שוב, לי הצביע על הזינוק בהצטרפות סטודנטים למפלגה במהלך כהונתו של שי, שאומר שגם הסטודנטים האלו אינם מזדהים עמה ערכית, הם רואים בה כוח דומיננטי לשנים רבות.

סוף הצמיחה המהירה?

על אף הישגיו, שי מגיע לקונגרס עם משא כבד של בעיות כלכליות. בינואר, חזתה קרן המטבע העולמית שהכלכלה הסינית תצמח ב-4.8% ב-2022, וב-5.2% ב-2023, אך בעדכון התחזית האחרון באוקטובר, חזו כלכלני המטבע ששנת 2022 תסתכם ב-3.2% צמיחה ושנת 2023 ב-4.4%.

על אף שבמונחים של כלכלות מערביות אלו מספרים מעולים, עבור סין המשמעות היא עצירה של מגמת ארוכת שנים של צמיחה מטאורית. מקור הבעיות הכלכליות בסין אינו באינפלציה, שעומדת על 2.8% בשנה ובמידה מסוימת היא הזוכה מהצמצום בהזרמת הגז הרוסי לאירופה, אלא בהתפוצצות בועת הנכסים והשיבושים שגורמת מדיניות ה"זירו קוביד" שלה נוכח ההתפרצות המחודשת של המגיפה בסין.

בועת הדיור בסין

ירידה רצופה של יותר מ-12 חודשים במחירי הדיור מאותת צרות עבור שוק הנדל"ן, כשמחקר של סיטיגרופ סיווג כ-29% מההלוואות לרכישת נכסים בסין כחוב "רע", כלומר חוב שספק אם מי שלקח אותו יוכל להחזירו. קצב העלייה במחירי הדיור החל לרדת כבר במהלך 2021, ונהפך שלילי בחודש ספטמבר של אותה השנה.

הבועה הסינית מיוחדת במינה בגלל שהיא קשורה בהיקפי רכוש ובנייה חסרי תקדים בהיסטוריה. בשנות ה-80 פחות מ-20% מהאוכלוסייה הסינית העצומה חיה בערים. כיום, כ-65% מהאוכלוסייה חיה בערים, שהבינוניות ביניהן ייחשבו גדולות מאוד בכל קנה מידה מחוץ לסין.

אחד מההיבטים המיוחדים בנוגע לבועה הוא העובדה שממשלת סין פוצצה אותה במתכוון, בסדרת הגבלות שנועדו להגביל את צמיחת החוב הפרטי במדינה. המטרה של הממשל הייתה להוריד את מחירי הדיור לרמה סבירה ביחס להכנסה הממוצעת, למנוע את הסכנה שהחוב הפרטי מטיל על יציבות הכלכלה ואת הנטל שלו על הביקושים בשוק המקומי.

את פיצוץ הבועה ניסו בסין לקיים מבלי לגרום למשבר כלכלי. חרף ההאטה בצמיחה נראה שעד כה, המהלך פועל בהצלחה. ירידת מחירי הדיור לא מנעו את השיקום הכלכלי המהיר בסין מהמשבר הכלכלי של מגיפת הקורונה בשנת 2020. הצמיחה ב-2021 עמדה על 8.1%.

השיבושים של מדיניות ה"זירו קוביד"

עם חדירתם של הזנים החדשים והמדבקים במיוחד של נגיף הקורונה לסין בתחילת 2022, ממשלת סין החליטה להתעקש על מדיניות הסגרים הנוקשה שלה. מצב ההתחסנות עמד בפיגור ביחס למדינות אחרות, בין השאר כתוצאה מההימנעות משימוש בחיסונים היותר יעילים שאינם תוצרת סין, ולכן היה חשש שהתפרצות רחבה מביאה הייתה ככל הנראה לשיעור מתים גבוה ועומס במחלקות האשפוז.

תחנת רכבת בבייג'ינג, סין, 27 בינואר 2021. (צילום: AP/Andy Wong)
תחנת רכבת בבייג'ינג, סין, 27 בינואר 2021. (צילום: AP/Andy Wong)

הסגרים המוחלטים על הערים, בין היתר בשנגחאי, יצרו שיבושים בשרשראות אספקה שלא רק פגעו ישירות בכלכלה, אלא גם הוסיפו על חשש המשקיעים נוכח הירידות בשוק הנדל"ן. יש קונצנזוס שההקפדה על מדיניות הסגרים היא אחד מהגורמים המשמעותיים להאטה הכלכלית.

יחד עם זאת, בהנחה שמקבלים את הנתונים של הממשלה בסין, המדיניות מציבה אותם בקבוצת המדינות עם שיעור התמותה הנמוך ביותר. בנאומו לקונגרס, דו"ח עבודה, כפי שהוא קרוי רשמית במפלגה, שי הילל את המדיניות ששמה את חיי האזרחים הסינים בראש סדר העדיפויות, בהתייחסות שנועדה להדגיש את ההישגים אל מול הביקורות.

הממשלה בסין נוקטת מספר צעדים בכדי למנוע את ההאטה. בניגוד לבנקים מרכזיים ברחבי העולם, המעלים את שיעורי הריבית בתקווה לבלום את האינפלציה. הורדת הריבית אמורה להוזיל ולעודד הלוואות להשקעות וצריכה.

בנוסף על כך, הבנקים בבעלות המדינה הזרימו סכומי עתק למשק בהלוואות, במטרה לעלות את הביקושים. ששת הבנקים הגדולים בבעלות המדינה, הנפיקו יחד 9.53 טריליון יואן (כ-2.26 טריליון דולר במונחי כוח קנייה) בהלוואות בתשעת החודשים הראשונים של 2022. לא במקרה, הבנקים פרסמו הצהרה משותפת בנוגע לסכום במקביל לפתיחת הקונגרס.

ההאטה הכלכלית בסין מאיימת לא רק על סין עצמה. בהיותה הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, ההתפתחויות הכלכליות שלה משפיעות על הסחר העולמי. לא בכדי קרן המטבע העולמית הקדישה התייחסות מיוחדת להאטה בסין בתחזית שלה בחודש אוקטובר. השאלה האם סין תשקם את קצב הצמיחה שלה, אפילו במידה, היא אחת השאלות החשובות בכלכלה העולמית בזמן הקרוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!