דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

האוצר מעכב 30 מיליון ש"ח לקיצור תורנויות המתמחים, ארגון 'מרשם' עתר לבג"ץ

התקציב נדרש לתוספת תקנים לבתי החולים שתאפשר את קיצור התורנויות מ-26 ל-18 שעות, שיחל בספטמבר 2023 | עד כה הוא לא הועבר עקב התנגדות משרד האוצר למתווה | האוצר: "הכסף איננו החסם להחלת המתווה, אלא עובדת היותו הרסני"

הפגנת רופאים מתמחים בכיכר הבימה בתל אביב, בדרישה ליישם מיידית את קיצור תורנויות המתמחים (צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)
הפגנת רופאים מתמחים בכיכר הבימה בתל אביב, בדרישה ליישם מיידית את קיצור תורנויות המתמחים (צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות עדיין לא קיבל ממשרד האוצר 30 מיליון שקלים שהובטחו לקיצור תורנויות הרופאים המתמחים, מעל חודש לאחר שראש הממשלה יאיר לפיד הודיע שההיערכות לקיצור התורנויות תתחיל "באופן מיידי" ומנכ"ל האוצר התחייב שהתקציב יועבר "בימים הקרובים". ארגון מרשם, שמייצג כאלף רופאים מתמחים והוביל את המאבק לקיצור התורנויות, הגיש היום (חמישי) עתירה לבג"ץ בדרישה להעברת התקציב הנדרש לקיצור התורנויות.

התקציב שבמחלוקת דרוש על מנת להוסיף 174 תקני רופאים מתמחים לעשרת בתי החולים בהם יקוצרו התורנויות, בהתאם למתווה המעודכן שצפוי להיכנס לתוקף בספטמבר 2023.

משרדי האוצר, הבריאות והכלכלה סיכמו באוקטובר שעבר על תקצוב בסך 66 מיליון שקלים לקיצור תורנויות הרופאים המתמחים בפריפריה, סמוך לפרסום היתר ההעסקה החדש על ידי השרה אורנה ברביבאי שקבע שהתורנויות בבתי החולים בפריפריה יקוצרו מ-26 ל-18 שעות באופן הדרגתי בתוך חמש שנים, בחלק ממקצועות הרפואה. ההיתר קבע שהקיצור יחל ב-30 במרץ השנה, אך בפועל הוא לא יושם, עקב מחלוקת בין משרדי הבריאות והכלכלה למשרד האוצר ולהסתדרות הרפואית, במסגרתה האוצר לא העביר 30 מיליון שקלים מתוך 66 מיליון השקלים הנדרשים ליישום המתווה.

נציגי משרד האוצר לקחו חלק בישיבות צוות היישום למתווה בראשות המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ד"ר ספי מנדלוביץ', אך הסתייגו ממסקנותיה. לטענתם, המתווה שהציעה הוועדה אינו ישים בגלל הסתמכותו על תוספת תקני רופאים לבתי החולים, בעוד שבשנים הקרובות צפוי בישראל מחסור ברופאים חדשים שיקשה על בתי החולים לאייש את התקנים הנדרשים. גם ההסתדרות הרפואית התנגדו למתווה שהציגה הוועדה מאותן סיבות. מאז פרסום דו"ח הוועדה במרץ האחרון, משרד הבריאות נאבק במשרד האוצר, שלטענתו מונע את יישום המתווה.

לאחר שהמתווה לא יצא לפועל והוקפא בהוראת בית הדין לעבודה, פרסמה השרה ברביבאי באוגוסט האחרון היתר העסקה מעודכן שדוחה את תחילת יישום הקיצור לספטמבר 2023, עקב הבחירות, ומותאם למסקנות צוות היישום בראשות מנדלוביץ'. משרד הבריאות המשיך לדרוש את העברת מלוא התקציב שסוכם, לצורך תוספת תקנים לבתי החולים כבר עכשיו, כדי שניתן יהיה ליישם אותו בספטמבר הבא.

בעקבות דחיית יישום המתווה ואי העברת התקציב חידש ארגון מרשם את המאבק באוגוסט האחרון, ואיים בהתפטרות המונית של מתמחים. לאחר מגעים שניהלה מנכ"לית משרד ראש הממשלה, נעמה שולץ, הודיע ראש הממשלה לפיד ב-12 בספטמבר שהתקציב יועבר באופן מיידי. מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב התחייב גם הוא ב-18 בספטמבר להעביר "בימים הקרובים" את 30 מיליון הש"ח שנותרו במשרד האוצר, אך מבדיקת 'דבר' עולה כי הם עדיין לא הועברו.

התקציב התקוע לתקני רופאים אינו המכשול היחיד לקיצור תורנויות המתמחים בפריפריה. על מנת לקצר את שעות העבודה של המתמחים, יהיה צריך לפתור את שאלת שכר הרופאים המתמחים. לפי המתווה לקיצור התורנויות, כל מתמחה יעבוד פחות שעות בחודש, ולכן יישומו יצמצם את שכרם החודשי של המתמחים. כדי לא לפגוע בשכר המתמחים, נדרשת חתימה על הסכם שכר חדש בין משרד האוצר להסתדרות הרפואית, שבו יועלה שכרם של כלל הרופאים המתמחים.

במשרד האוצר אמרו ל'דבר': "משרד האוצר תומך בקיצור שעות התורנות של המתמחים. בניגוד לטענות, הכסף איננו החסם להחלת המתווה, אלא עובדת היותו הרסני לפריפריה ולא מוסכם על מנהלי בתי חולים ועל בכירי מערכת הבריאות. עוד יצוין כי למעלה ממחצית הכסף שהוקצה לנושא נמצא בתקציב משרד הבריאות כבר למעלה מ-10 חודשים, ולא נעשה עמו דבר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!