דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מדריך / התוספות, השינויים והשאלות הפתוחות: סעיפי הסכם השכר החדש של המורים

שכר המורים יועלה בשתי פעימות, בינואר הקרוב ובספטמבר 2023, כשכל מורה תקבל תוספת של מינימום 1,100 ש"ח | שורת גמולי תפקיד יוגדלו: ייעוץ, סגני מנהל, חינוך חברתי, ריכוז פדגוגי וגם גמול חדש לגננת משלימה | המענק למורים חדשים: רק לאלו שיתחילו לעבוד בשנה הבאה

הפגנה של הסתדרות המורים במוזיאון תל אביב (צילום: כדיה לוי)
הפגנה של הסתדרות המורים במוזיאון תל אביב (צילום ארכיון: כדיה לוי)
אסף צבי

הסכם השכר החדש למורים שנחתם בחמישי האחרון כולל שורה של תוספות שכר ושינויים באופן ההעסקה של המורות ביסודיים, בחטיבות הביניים ובגני הילדים. פרסום ההסכם המפורט פיזר את הערפל ביחס לאופן היישום של חלק מההסכמות העקרוניות בהסכם: תוספת השכר למורים תינתן בפעימות, כשהראשונה מביניהן תהיה בינואר 2023 עם תוספת רטרואקטיבית החל מספטמבר האחרון. הפעימה השנייה נקבעה לספטמבר 2023.

ההסכם כולל שורה של תוספות בגמולים שונים, ולראשונה גם קובע מינימום שקלי לגמולים שייטיב עם מורים חדשים. תוספות אלו ישולמו החל מספטמבר 2023. 'מענק שימור' למורים חדשים יינתן רק למורים שיתחילו את עבודתם בשנת הלימודים הבאה (תשפ"ג), לאחר שלוש שנות עבודה. הישג נוסף בהסכם, של גמולי תפקיד לבחירת מנהלי בתי הספר, ייצא לפועל רק בעוד שלוש שנים, ב-1.9.2025.

ההסכם קובע גם מספר שינויים באופן העסקת המורים, בהם הגדלה בשנה של תקופת ההעסקה עד לקביעות משנתיים לשלוש, הגדלת היקף המשרה למורים חדשים מ-50% ל-80% באופן הדרגתי. עוד הוסכם על שינוי לוח החופשות בבתי הספר כך שימי האסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר יבוטלו, ובמקומם יהיה גשר בין יום כיפור לסוכות. המשמעות היא שתלמידים יתווספו שני ימי לימודים נוספים, למרות שישראל היא מהמובילות במדינות המפותחות במספר ימי הלימודים, והמורים יקבלו ימי חופש לבחירתם – שינוי שהצלחתו תימדד ביישום.

עם זאת נקבעו בהסכם מספר תוספות וקביעות שנשארו פתוחות – גמול שילוב למורים וגננות בחינוך ה'רגיל' שמשלבים בכיתתם תלמידי חינוך מיוחד, וגמול פיצול למורים שמלמדים כיתות רבות. הסגירה הסופית של גמולים אלו צפויה בהמשך. בהסכם נקבע שגם העסקתם של מורים 'מומחים' בחוזים אישיים' תיקבע בהמשך.

ההסכם כולל 'שקט תעשייתי' מצד הסתדרות המורים עד 2026. כלומר, בתקופה זו הסתדרות המורים לא תוכל להכריז על סכסוכי עבודה ביחס לשכר או לתנאי עבודת המורים.

בהסכם נקבע גם שיוקם מנגנון בירור מחלוקות משולש שיכלול את מנכ"ל משרד החינוך, הממונה על השכר באוצר ומזכ"ל הסתדרות המורים. זאת בשונה מהסכמי עבר, בהם היה נהוג לקיים ועדה פריטטית עם נציגי המורים והאוצר, שבה לכל צד יש כוח שווה, מבנה שדוחף את הצדדים להחלטות בהסכמה. במבנה המשולש ניתן יהיה לקבל החלטות בהכרעת רוב. כרגע, ייתכן שמבנה זה ישרת את המורים, שמשרד החינוך והמנכ"לית הנוכחית שלו, דלית שטאובר, תמכו מאוד בדרישותיהם. אבל המצב הזה יכול גם להשתנות לרעת המורים, אם ימונה מנכ"ל חדש שיצדד בדרישות האוצר.

לקריאת ההסכם המלא הקישו כאן.

אלו הסעיפים המרכזיים בהסכם:

תוספות שכר לעובדי הוראה באופק חדש

התוספות ישולמו ב-2 פעימות, הראשונה ב-1.1.2023 (כולל תוספת רטרואקטיבית החל מ-1.9.2022) והשנייה ב-1.9.2023.
1. עובדי הוראה חדשים: עובדי הוראה חדשים המתחילים את דרכם במערכת החינוך יקבלו שכר התחלתי של 9,000 שקלים.
2 . מינימום תוספת 1,100 ש"ח למורה: תוספת שכר לעובדי הוראה לא תפחת מכ-1,100 שקלים לחודש (לעובד הוראה אקדמאי).
3. שכר המנהל: יתחיל ב- 19,000 שקלים, ויגיע עד לכ-26,500 שקלים.
4. שכר סגן המנהל הראשון: יהיה כ-80% משכרו של המנהל.

מקדמות לקראת יישום ההסכם

במשכורות נובמבר ודצמבר 2022 ישולמו מקדמות בסך 1,000 שקלים בכל חודש לתוספות שיינתנו בהסכם.

העלאת גמולי תפקיד קיימים

העלאת גמולים לבעלי תפקידים קיימים, החל מ-1.9.2023.
1. גמול ליועצים חינוכיים: גמול הייעוץ החינוכי ליועצים בעלי רשיון קבוע יגדל מ-12% לשיעור של 18%, וליועצים בעלי רשיון זמני מ-8% ל-12%.
2. גמול לסגן מנהל שני ומעלה: הגמול יגדל מ-13% לשיעור של 20%.
3. גמול ניהול חטיבה צעירה: הגמול יגדל מ- 13% לשיעור של 20%.
4. גמול רכז חינוך חברתי בבית הספר היסודי: יגדל משיעור של 6% לשיעור של 8%.
5. גמול תפקיד לרכז פדגוגי (תכנון לימודים): יגדל מ-6% לשיעור של 8%.
6. תוספת ביגוד לעובדי הוראה בתפקיד פיזיותרפיסטים: מטפלים בתפקיד פיזיותרפיסטים יקבלו "תוספת קצובת ביגוד לפיזיותרפיסטים" בסך של 800 שקלים, זאת בנוסף לקצובת הביגוד שהם כבר זכאים לה.

גמול לגננת משלימה

תוספת גמול לגננת עמיתה (משלימה) תינתן בהיקף של 10%. תוספת זו לא חלה על גננות עם גמולים קבועים כפי שהוגדרו בהסכם. סעיף זה יחול מ-1.9.2023.

סכום מינימלי לגמולי תפקיד

סעיף זה קובע מינימום שקלי לחלק מגמולי התפקיד שניתנים כאחוז מהשכר, כדי לתמרץ מורות ועובדות צעירות. השינוי יחל ב-1.9.2023.
1. גמול חינוך: גמול חינוך כיתה יהיה הסכום הגבוה מבין שני אלה:
הגמול האחוזי – 11.5% מהשכר המשולב למחנך כתה א', ו- 10% מהשכר המשולב למחנך שאינו כיתה א'; או 1,000 שקלים.
2. גמול ממונה (רכז) שכבה: הסכום הגבוה מבין שני אלה:
הגמול האחוזי: עד 4 כיתות בשכבה – 7% מהשכר המשולב; מעל 4 כיתות בשכבה – 6%
מהשכר המשולב; או 1,100 שקלים.
3. גמול ניהול חטיבה צעירה: הסכום הגבוה מבין שני אלה:
הגמול האחוזי – 13%/20% (בהתאם למועד הגדלת הגמול האחוזי) או 1,100 שקלים.
4. גמול סגנות לסגן מנהל שני ומעלה – הסכום הגבוה מבין שני אלה:
הגמול האחוזי – 13%/20% (בהתאם למועד הגדלת הגמול האחוזי) או 1,100 שקלים.
5. גמול ניהול גן – הסכום הגבוה מבין שני אלה:
הגמול האחוזי – ששיעורו בין 17% ל-21% (לפי הכללים הקיימים) או 1,500 שקלים.

העלאת גמולי חינוך מיוחד

הגמולים יועלו החל מ-1.9.2023.

  • גמול חינוך מיוחד שהיה בשיעור של 14% יגדל לשיעור של 15%.
  • גמול חינוך מיוחד לעובד הוראה שמלמד בכיתה מסוג של "אוטיזם" או "הפרעות נפשיות קשות", שהיה בשיעור של 14%, יגדל ל-17%.
  • גמול חינוך מיוחד למורים במתי"אות (למעט למי שזכאי לגמול חינוך), שהיה בשיעור של 9%, יגדל לשיעור של 15%.
  • גמול חינוך מיוחד לעובד הוראה שמלמד בכיתה מסוג של "אוטיזם" או "הפרעות נפשיות קשות", שהיה בשיעור של 9%, יגדל ל- 17%.
  • עובדי ההוראה המקבלים 9% גמול חינוך מיוחד, ואינם נמנים על הקבוצות המצוינות בשני הסעיפים הקודמים יקבלו גמול בשיעור של 10%.

גמול תפקיד בית ספרי

מנהל בית ספר יסודי, חטיבת ביניים, בית ספר בחינוך המיוחד, מרכז מחוננים, חווה חקלאית או מרכז ימי יהיה רשאי לקבוע מספר תפקידים מוגדרים שאותם ימלאו מורים בבית הספר. סעיף זה יחול מ-1.9.2025.

לפי ההסכם, כל יחידת גמול תהיה שווה לסכום של 200 שקלים לחודש, ומורה יוכל לקבל מ- 2 ועד 5 יחידות גמול. משרד החינוך יקבע בהמשך את הכללים שלפיהם יוקצו יחידות הגמול מדי שנה לבתי הספר. התפקידים והגמול לכל תפקיד ייקבעו מדי שנה על ידי המנהל בתחילת שנת הלימודים. עם זאת, הגמול לא יחושב לצורך קרן השתלמות.

הגדלת גמול ליווי טיולים ופעילות חוץ בית ספרית

סעיפים אלו יגדילו את הגמול למורים במשרה חלקית או ביום חופשי שמצטרפים לפעילות חוץ. הם יחולו מ-1.9.2023.

  • הגמול ליחידת פעילות (0.7%) יחושב מהשכר החודשי המשולב למשרה מלאה, ולא בהתאם להיקף משרתו של המורה. סעיף זה ייטיב עם מורים במשרה חלקית שמצטרפים שילוו טיולים.
  • מספר שעות מילוי המקום המקסימלי לעובד הוראה המלווה טיול ביום החופשי (או ביום בו הוא משובץ חלקית) יגדל מ-4 שעות ל-7 שעות.

מורים חדשים: הגדלת היקף המשרה, הארכת תקופת הנסיון, מענק שימור

1. העלאת היקף משרה למורים: החל מ-1.9.2023 – שיבוץ מורה חדש יעשה בהיקף מינימלי של 70% (במקום 50% כיום), פרט למקרים חריגים הקבועים בהסכם.
החל מ-1.9.2024 – שיבוץ מורה חדש יעשה בהיקף מינימלי של 80%, פרט למקרים חריגים הקבועים בהסכם.

2. מענק שימור בסך 10,000 ש"ח: מענק חד פעמי יחל מ- 1.9.2023 למורים חדשים שיחלו עבודתם במועד זה, ויהיו זכאים למענק במועד מתן הקביעות שלהם. כלומר, רק מורים שיתחילו לעבוד במערכת החינוך בשנת הלימודים הבאה (תשפ"ד) יהיו זכאים למענק הזה.
לפי ההסכם, עובד הוראה חדש במשרה מלאה, אשר יתמיד בעבודתו עד לקבלת קביעות יהיה זכאי למענק חד פעמי בסכום של 10,000 שקלים. סכום זה ישולם בחודש מאי הסמוך לאחר מועד כניסתו למעמד עובד קבוע. עובד שמשרתו פחות ממשרה מלאה (בהתאם לכללים) יקבל מענק על פי חלקיות משרתו (המשוקללת).
מענק השימור יחול רק על מורים ברפורמת אופק חדש, כלומר, הוא לא יינתן למורים במוסדות חרדיים או פרטיים דוגמת בית הספר הריאלי בחיפה.

3. הארכת תקופת הניסיון: תקופת הניסיון לצורך מתן קביעות תוארך בשנה, ומתן הקביעות יהיה לאחר שלוש שנות ניסיון. סעיף זה יחול מ- 1.9.2023 למורים שיחלו עבודתם במועד זה.

4. מורים לא מוסמכים: העסקה על פי תנאי אופק חדש תתאפשר למורים חדשים המשובצים להעסקה באופן חריג טרם היותם אקדמאים ומוסמכים להוראה.

מנהלים

1. שכר מנהלים וסגני מנהלים ראשונים – שכר גלובאלי: ההסכם קובע שהשכר אשר נקבע למנהלים וסגני מנהלים ראשונים בהסכמים הקיבוציים שנחתמו בין הצדדים הוא שכר כולל המתגמל בגין כל העבודה הכרוכה במילוי תפקידם הניהולי במועדים בהם היא מבוצעת.
2. שימור רמת מורכבות למנהל שהועבר ביוזמת משרד החינוך לבית ספר המתמודד עם קושי, בהתאם לקריטריונים. מדרגות שכר המנהלים נקבעות בנוסף לוותק ולדרגה גם על רמת המורכבות של בית הספר שמשוקללת לפי מספר התלמידים, מספר כיתות החינוך המיוחד בבית הספר ועוד. סעיף זה ייכנס לתוקף החל מ-1.9.2023.
3. סמכות לאישור היקף משרה חריג: מתן סמכות למנהל בית הספר לאשר היקף משרה מעל 100%, בכפוף לנהלים, במקום אישור המחוז כפי שהיה נהוג עד כה (החל מ-1.9.2023).
4. רמת המורכבות למתי"אות: העלאת רמת המורכבות המקסימלית מרמה 6 לרמה 8, החל מ-1.9.2023.
5. עדכון רמת המורכבות לבתי ספר צומחים: חישוב חוזר של רמת המורכבות לבית ספר צומח בחודש דצמבר (החל מ-1.9.2023).

נושאים נוספים

4. הסדרת יום הערכות לפני פתיחת שנת הלימודים בגנים ובבתי הספר: למורים באופק חדש, יום ההיערכות יקוזז מ-6 שעות עבודה פרטנית ושעות שהייה בשבוע הראשון.

5. הרחבת שעות פעילות בית ספרית בבית הספר ובגני הילדים: מהיקף של 18 שעות לכל מחצית (בסה"כ 36 שעות בשנה) לסה"כ של 40 שעות בשנה, תוך מתן גמישות למנהלים באופן השימוש בשעות אלו. סעיף זה ייכנס לתוקף החל מ-1.9.2023.

מורים שאינם באופק חדש

מורים שלא הצטרפו לרפורמה יקבלו תוספת שקלית בסכום של 500 שקלים למשרה מלאה, החל מ-1.1.2023, רטרואקטיבית מ-1.9.2022.

שינוי לוח החופשות בחינוך הרשמי

  • לוח החופשות יתעדכן החל משנת הלימודים תשפ"ד (החל מה-1.9.2023) העדכון יחול על הן על עובדי ההוראה ברפורמת אופק חדש והן על עובדי ההוראה בתנאי טרום הרפורמה.
  • לוח החופשות במגזר היהודי יעודכן כך שבאסרו חג סוכות (כ"ג תשרי), באסרו חג פסח (כ"ב
    ניסן), ובאסרו חג שבועות (ז' סיון), בל"ג בעומר (י"ח אייר) ובתענית אסתר (י"ג אדר)
    יתקיימו לימודים. מנגד, הימים החלים בין יום כיפור )י"א תשרי) לערב סוכות (י"ד תשרי) יהיו ימי חופשה.
  • לוח החופשות במגזר הערבי ובמגזר הדרוזי יעודכן כך שביום הראשון של חופשת החורף וביום הראשון של חופשת האביב- יתקיימו לימודים.
  • לעובדי ההוראה תינתן האפשרות ל- 2 ימי חופשה במהלך שנת הלימודים, במועדים לפי
    בחירתם, בהתאם לכללים שנקבעו בהסכם.

פינות לא סגורות בהסכם: חוזים אישיים, גמול שילוב, גמול פיצול

העסקת מורים בחוזים אישיים

ההסכם כולל הסכמה עקרונית להעסקת מומחים בתוך בתי הספר בחוזים אישיים שאינם כפופים להסכמים קיבוציים. לא פורט בו מה יהיו הקריטריונים להעסקת מורים באופן הזה, מה יהיה שיעורם מתוך כלל המורים ומה יהיו תנאי העבודה שלהם.

גמול פיצול – למורים שמלמדים כיתות רבות

הגמול שניתן בעבר למורים שמלמדים מספר רב של כיתות יוחזר, אך רק משנת הלימודים תשפ"ה (החל מ-1.9.2024). גובה הגמול ואופן החישוב עדיין לא סוכמו, וייקבעו בהמשך בהסכמת משרדי החינוך, האוצר והסתדרות המורים.

גמול שילוב בחינוך הרגיל

גמול למחנכי כיתות ומנהלות גן שמשלבים בכיתתם ילדים הזכאים לחינוך מיוחד. הגמול יינתן רק משנת הלימודים תשפ"ה (החל מ-1.9.2024). גובה הגמול ואופן החישוב עדיין לא סוכמו, וייקבעו בהמשך בהסכמת משרדי החינוך, האוצר והסתדרות המורים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!