דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
23.5°תל אביב
  • 22.9°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 24.0°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.6°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מגדלי השום מוכרים במחיר עלות: "אם לא נמכור את השום עד מרץ, הכל ילך לפח"

מגדלי השום הישראלי הקימו דוכן בנמל תל אביב לאחר שהשוק הישראלי הוצף בשום מיובא | אריק פופוביץ', מגדל שום: "מאז שהורידו את המכס על יבוא שום, נתקענו עם מאות טונות של תוצרת"

דוכן למכירת שום ישראלי בשוק האיכרים בנמל תל אביב (צילום: מאיה רונן)
דוכן למכירת שום ישראלי בשוק האיכרים בנמל תל אביב (צילום: מאיה רונן)
מאיה רונן

דוכן למכירה ישירה של שום ישראלי הוצב הבוקר (שישי) בשוק האיכרים בנמל תל אביב. השום הטרי, הנחשב לאיכותי במיוחד, משווק גם כשהוא קלוף, נמכר במחירי עלות כחלק ממאמציהם של מגדלי השום הישראלים לשרוד בשוק שהוצף בחודשים האחרונים ביבוא מסין.

הייבוא המאסיבי החל בעקבות הרפורמה של משרד החקלאות להורדת המכס על שום מיובא, אך לקוחות רבים, וגם החקלאים עצמם כמובן, מאוכזבים מהחלטת המשרד, שפוגעת אנושות בחקלאות ובתזונה לדבריהם.

"הרפורמה נעשתה בצורה אבסודרדית"

"מאז שהורידו את המכס על יבוא שום, נתקענו עם מאות טונות של תוצרת", אמר הבוקר ל'דבר' אריק פופוביץ', מגדל שום מקיבוץ בית אורן. פופוביץ' מוכר בנמל שום שגדל בקיבוץ עין חרוד, בשותפות עם 'בננות החוף'. "אם לא נמכור הכל עד מרץ תלך לנו כל הסחורה", הוא אומר. "הענף נפגע עקב הורדת המיסים כחלק מהרפורמה. היום לא כדאי לגדל שום".

"הרפורמה נעשתה בצורה אבסורדית. לא הכינו אותנו מראש לזה שהמכס ירד. לפני שנה זרענו 2000 דונם כי היה ביקוש לשום ישראלי. כשההחלטה על הורדת המכס התקבלה השום כבר היה לקראת קטיף ולא יכולנו לעשות עם זה כלום", אומר פופוביץ'. "היום המחירים שאנחנו מקבלים מהמשווקים מאוד נמוכים בגלל התחרות מסין. יש לנו 2000 טון שום שאנחנו מנסים להיפטר מהם. אנחנו צריכים למכור בהפסד של הרבה מיליונים".

המצוקה אליה נקלעו מגדלי השום בעקבות הורדת המכס על יבוא באפריל האחרון הביאה רבים מהם לצמצם את שטחי השום שזרעו לעונה הבאה, כאשר חלק מהמגדלים החליטו שלא לזרוע שום כלל, בשל חוסר כדאיות כלכלית.

שום ישראלי (צילום: מאיה רונן)
שום ישראלי (צילום: מאיה רונן)

"בקיבוץ עין חרוד שתלו השנה 500 דונם בלבד, במקום 2,000 ששותלים בדרך כלל", מספר פופוביץ', "אם חס וחלילה תהיה תקלה עם היבוא מסין או יהיה עוד איזה משבר בינלאומי, לא יהיה פה שום. יותר מזה, אם לא ישתלו שיני שום שנוכל לזרוע בשנים הבאות, כבר לא תהיה תקומה לשום הישראלי".

מחיר השום הישראלי הוא נגזרת של עלות המים והעבודה. עלויות אלה גבוהות משמעותית בארץ מאשר במדינות מהן מיובא שום לארץ, ובראשן סין. לדברי מגדלי השום, עיקר העבודה מושקעת בקטיף ובניקוי ראשי השום, כאשר שום קלוף דורש השקעה של יותר שעות עבודה.

"אין לנו איך להתחרות עם מחיר העבודה של הסינים, המשווקים הגדולים שם עובדים עם עובדי כפייה. אין להם עלויות כמו פה", אומר פופוביץ'. "הם מוכרים במחירי רצפה, מנטרלים את הענף במדינות אליהן הם מייצאים וברגע שהענף המקומי קורס יש להם בלעדיות. אז הם יכולים להעלות מחירים. אם יורידו פה את מחירי התשומות אנחנו נוכל להתחרות".

"החקלאות תנצח בסוף. אנחנו פה כדי להישאר", אומר פופוביץ'. "הכוח של הקמעונאים פה כל כך חזק. הם גם אלה שמייבאים הרבה מהירקות והפירות. אנחנו צריכים למצוא דרכים לעבור אותם כדי להתפרנס ולמכור במחירים סבירים. אם תהיה יותר בקרה על הקמעונאים יראו פה שינוי אמיתי".

"אני מעריך את העבודה והטעם הרבה יותר טוב"

"אני קונה רק ירקות ישראלים", אומרת בת שבע דינאצ'י משוהם, שהגיעה לשוק האיכרים בנמל. "השום הישראלי הוא טוב ובריא. לשום הסיני אין את הטעם והריח שאני אוהבת. אני אהיה עצובה מאוד מאוד אם בשנה הבאה כבר לא יהיה שום ישראלי בשווקים. זאת שערוריה. כל הזמן מצרים את צעדיהם של החקלאים הישראלים יותר ויותר. זה מתסיס ומכעיס. הסופרים הם אלה שלא צנועים. אני רוצה שתהיה לי אפשרות לקנות אוכל אמיתי".

אריק פופוביץ' מקים את דוכן השום בנמל תל אביב (צילום: מאיה רונן)
אריק פופוביץ' מקים את דוכן השום בנמל תל אביב (צילום: מאיה רונן)

"אני מוכן להשקיע בחקלאות ישראלית. כשאני רואה בדוכן או בסופר תוצרת ישראל ליד יבוא, אני תמיד אבחר תוצרת הארץ", אומר מיקי נפתלי מפתח תקווה. "אני מעריך את העבודה והטעם הרבה יותר טוב. אני מקווה שלא נאלץ להיפרד מהשום הישראלי".

"אנחנו תומכים בחקלאות הישראלית. אני מכירה ת הסיפור של השום הישראלי וגזירת המוות שנגזרה עליו. זה מה שעשו לכל החקלאות הישראלית", מספרת יעל מתל אביב, שנעצרה ליד הדוכן יחד עם חברתה. "אני מוכנה לשלם יותר בשביל לאכול חקלאות ישראלית ולא קונה ירקות מחו"ל אלא אם כן אין לי ברירה. אני לא יודעת איך מגדלים בחו"ל, איזה פיקוח יש על זה. אנחנו מזועזעים ממה שקורה עם החקלאות בארץ".

"יש מודעות ויש רצון לעזור", אומר פופוביץ' למראה הקונים הרבים שעוצרים בדוכן. "צריך להירתם ולשלב ידיים. אולי זה יהיה הכוח שלנו לשנות את המצב. אם לא יקנו לא תהיה פה יותר חקלאות".

שום עין חרוד נמכר היום בנמל תל אביב במחירי עלות:
1ק"ג שיני שום קלופות – 28 שקלים
שקית (200 גרם) שיני שום טרי בתפזורת – 4 שקלים
5 יחידות ראשי שום טרי גדול – 10 שקלים

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!