דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

האיחוד האירופי הסכים על הגבלת מחירי האנרגיה; מחירי הגז ירדו ב-7%

מדינות האיחוד יחילו הגבלה זמנית על מחירי הגז, והגבלה נוספת על מחיר הפקת חשמל מגז על בסיס המודל האיברי, שכבר מצליח בספרד ובפורטוגל | הגבלת המחיר הזמנית תותנה בכך שלא תסכן את אספקת הגז ולא תגדיל את הצריכה, לפי דרישתן של הולנד וגרמניה

מפעל בגרמניה להפקת גז לחשמל (צילום: AP Photo/Michael Probst)
מפעל בגרמניה להפקת גז לחשמל. מדינות האיחוד מייצגות ביקוש עצום שחברות האנרגיה לא יכולות לנתב בקלות מחוץ ליבשת (צילום: AP Photo/Michael Probst)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

המועצה האירופית הסכימה ביום שישי על הגבלת מחירי האנרגיה באיחוד האירופי, לאחר שיחות מרתוניות בנות 11 שעות. ההחלטה התקבלה לאחר שהמדינות המתנגדות, גרמניה והולנד, השתכנעו לתמוך במהלך, ככל הנראה בזכות הסתייגויות שהוכנסו להצעה בנוגע לחששות שלהן. מחירי הגז בשווקים ירדו ב-7% מיד לאחר ההכרזה.

"אנחנו שמחים מהתהליך ומההחלטות שהתקבלו", אמר ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה קרו. "כולם משוכנעים שאנחנו צריכים להתערב בשוק הגז". דה קרו הוסיף שהשלמת ההצעה "תימשך כמה שבועות" ושהירידה שהחלה בעקבות ההכרזה "צריכה להימשך".

במסגרת ההצעה האיחוד יחיל הגבלה זמנית על מחירי הגז המופרזים ליצרני החשמל (על פי הודעת המועצה), והגבלה נוספת על מחיר הפקת חשמל מגז על בסיס המודל האיברי. ספרד ופורטוגל, שהעניקו למודל את שמו, כבר מיישמות את המודל בהצלחה, ואזרחיהן זוכים לירידות חדות במחירי החשמל.

נוסף על כך, מדינות האיחוד ירכשו גז במשותף, מה שיגדיל את יכולת המיקוח שלהן מול חברות האנרגיה. רכיב זה מדגיש את הכוח של ההגבלה המשותפת. מדינה בודדת לא מייצגת ביקוש מספק כדי לכופף את חברות האנרגיה, ולכן הגבלת מחיר על ידי מדינה אחת כרוכה בפיצוי חברות האנרגיה על הפער בין המחיר לצרכן למחיר בשוק. אולם יחד, מדינות האיחוד מייצגות ביקוש עצום שחברות האנרגיה לא יכולות לנתב בקלות מחוץ ליבשת.

התגובה המהירה של השווקים להכרזה מאששת את הטענות של המדינות שתמכו בצעד. מיד לאחר ההכרזה בשישי בלילה, ירדו מחירי הגז ב-7%. הירידה מבטאת את החשש בשווקים שלאחר יישום הגבלות המחיר והרכישה המשותפת המחיר יהיה נמוך אף יותר.

ההצעה להחיל הגבלת מחירים במסגרת האיחוד עומדת על סדר היום כבר חודשים, כשרוב החברות תומכות בה, אך עד כה היא נבלמה על ידי גרמניה. אולף שולץ, קנצלר גרמניה, חשש שהתערבות בשוק תגדיל את הצריכה ותנתב את אספקת האנרגיה מאירופה.

עם התגברות הלחץ מהאינפלציה בחורף הקרוב, יותר ויותר מדינות חברות הצטרפו לתמיכה במהלך, והמדינות המתנגדות גרמניה והולנד נאלצו לסגת מעמדתן. נסיגה זו הושגה ככל הנראה על ידי הכנסת הסתייגויות, שיתנו את הגבלת המחיר הזמנית בכך שהיא לא תסכן את אספקת הגז ולא תגדיל את הצריכה. הגבלת המחיר לא תנתב את האספקה מחוץ לאירופה. ספק אם חשש זה יתממש, לנוכח הביקוש האדיר שמיוצג על ידי האיחוד האירופי ותגובת השווקים להחלטה.

משמעות ההתניה לגבי הצריכה היא שהורדת המחיר לא תפגע ביעדי הורדת הצריכה שהוסכמו על ידי שרי האנרגיה של האיחוד לפני כחודש. ההסכמה כללה יעד מחייב של ירידה ב-5% בצריכת אנרגיה בשעות השיא, ויעד וולונטרי לירידה כללית של 10% בצריכת החשמל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!