דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

סונאק, מורדנט או ג'ונסון: המירוץ לראשות ממשלת בריטניה עשוי להגיע להכרעה כבר מחר

המועמד המוביל להחליף את ליז טראס, שהתפטרה בשבוע שעבר אחרי פחות מחודשיים, הוא רישי סונאק, שר האוצר בממשלתו של בוריס ג'ונסון | מולו צפויים להתמודד ג'ונסון שהתפטר מהתפקיד ביולי, ופני מורדנט, מנהיגת בית הנבחרים

(צילום: REUTERS/Toby Melville, AP Photo/Alberto Pezzali, REUTERS/Peter Nicholls)
המועמדים לראשות ממשלת בריטניה: רישי סונאק (מימין), פני מורדנט ובוריס ג'ונסון (צילום: REUTERS/Toby Melville, AP Photo/Alberto Pezzali, REUTERS/Peter Nicholls)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

המירוץ לראשות המפלגה השמרנית ולראשות ממשלת בריטניה נפתח מחדש עם התפטרותה של ליז טראס לאחר פחות מחודשיים. רישי סונאק, שר האוצר בממשלתו של בוריס ג'ונסון ומי שהתמודד מול ליז טראס במירוץ הקודם, הוא המועמד המוביל. מולו צפויים להתמודד ג'ונסון ששוקל לנסות את מזלו שוב, ופני מורדנט, מנהיגת בית הנבחרים.

ראשי המפלגות המתחרות, הלייבור והמפלגה הליברל-דמוקרטית, קוראים לבחירות כלליות, בטענה שלאחר התפטרויות של שני ראשי ממשלה בטווח של כמה חודשים אבד המנדט של המפלגה השמרנית. הסיכוי שהשמרנים יסכימו למהלך כזה בזמן הקרוב אפסי, לנוכח השפל בתמיכה הציבורית במפלגה.

התנאי להיבחרות לראשות המפלגה הוא תמיכה של לפחות 100 חברי פרלמנט מהמפלגה השמרנית מתוך 357. המועמדים נדרשים להציג 100 חתימות לפחות עד מחר (שני). כרגע סונאק, שעוד לא הכריז רשמית על מועמדותו, הוא המתמודד היחיד שהצליח להגיע ליעד, עם תמיכה מוצהרת של 128 חברי פרלמנט.

בוריס ג'ונסון התפטר ביולי בעקבות שערוריית המסיבות בזמן הסגר, והיה נראה ששיאו הפוליטי מאחוריו. התפטרותו של סונאק, אז שר האוצר, מהממשלה, הייתה הקש ששבר את גבו של ג'ונסון לאחר חודשים של לחץ. מאז התפטרות טראס, שמו של ג'ונסון, שמיהר לשוב מחופשה בקריביים, עלה שוב לכותרות כמועמד לראשות המפלגה.

על פי הדיווחים, ג'ונסון מנסה לגייס תמיכה בקרב חברי פרלמנט. 53 מהם כבר הביעו את תמיכתם, אחרי שדרשו את התפטרותו רק לפני כמה חודשים. אנשיו של ג'ונסון טוענים שהוא כבר מחזיק בתמיכה מספקת, ושיתר חברי הפרלמנט שתומכים בו מחכים להצהרה רשמית על המועמדות שלו כדי להצהיר על תמיכתם.

ג'ונסון הוא המתחרה המרכזי של סונאק. אם יצליח להשיג תמיכה של 100 חברי פרלמנט, ההתמודדות תעבור להכרעת 172 אלף חברי המפלגה השמרנית, שבה לסונאק יש יתרון משמעותי מול שני מתחריו. מורדנט היא המתמודדת היחידה שהכריזה רשמית על מועמדותה, וכרגע 23 חברי פרלמנט הביעו תמיכה בה.

אם מורדנט וג'ונסון לא יצליחו לעמוד ברף של 100 חברי פרלמנט, סונאק ייבחר לראשות המפלגה בלי הצבעה בקרב חבריה. בתרחיש לא סביר שבו שלושת המתמודדים יעמדו ברף, חברי הפרלמנט יקיימו הצבעה שתנפה את המועמד שהשיג את מספר הקולות הנמוך ביותר, והשניים הנותרים יעמדו לבחירת חברי המפלגה.

על פי דיווח של ה-BBC, סונאק וג'ונסון נפגשו אתמול, אבל עד כה אף אחד מהצדדים לא פרסם הודעה שקשורה לתוכן הפגישה.

בלי קשר לזהות המנצח, האירועים האחרונים בבריטניה והשיח הציבורי בעקבותיהם קובעים במידה רבה את כיוון המדיניות שהמועמדים יוכלו לקיים, והכיוון הוא צנע תקציבי. אמון השווקים הוא הבאזוורד בבריטניה בשבועות האחרונים, והשווקים רוצים את צמצום הגרעון.

ג'רמי האנט, שר האוצר החדש ומי שנחשב כעת ראש הממשלה בפועל, התווה את הדרך עם שורה של מהלכים שמסמנים העדפה של צמצום הגרעון על פני תמיכה באזרחים במשבר יוקר המחיה. האנט ביטל כמעט לחלוטין את הקלות המס בתוכנית של טראס, קיצר את תוכנית הקפאת מחירי האנרגיה משנתיים לחצי שנה, ועל פי הפיננשל טיימס, מתכנן העלאה של מס הכנסה.

עמדתו של קיר סטארמר, מנהיג מפלגת הלייבור, מבהירה שצמצום הגרעון הוא קונצנזוס חוצה המפלגות. בראיון לרשת סקאי נשאל סטארמר לגבי המדיניות הכלכלית שמפלגתו תוביל, והשיב שמפלגתו לא תבצע הוצאה נוספת ללא כיסוי תקציבי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!