דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מחירי הסחורות והתובלה יורדים, אבל לא בטוח שזה יתגלגל לצרכן

מנועי האינפלציה שנוצרו בעקבות הקורונה והמלחמה באוקראינה מתקרבים לאיזור הנורמאלי | הכלכלן יוסי פרנק: "האינפלציה אולי לא תישאר בגודלה הנוכחי, אבל לא תעלם"

ספינת התבואה הראשונה שהגיעה מאוקראינה לטורקיה לאחר שהושג הסכם על חידוש ייצוא התבואה, אוגוסט 2022 (AP Photo/Khalil Hamra)
ספינת התבואה הראשונה שהגיעה מאוקראינה לטורקיה לאחר שהושג הסכם על חידוש ייצוא התבואה, אוגוסט 2022 (AP Photo/Khalil Hamra)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מחירי ההובלה הימית בצניחה מהירה וכך גם מחירי סחורות רבים. האם זה יתגלגל לירידת מחירים בישראל? הכלכלן יוסי פרנק, מנכ"ל חברת אנרג'י פייננס, חברה לניהול סיכונים פיננסים, סבור שהתמורה לצרכן הישראלי תהיה נמוכה.

בלב המשבר בשרשראות האספקה שנוצר בעקבות הקורונה, מחירה של הובלת מכולה מסין לארצות הברית הגיעה לשיא של כ-20,000 דולר. בחודשים האחרונים המחיר יורד בעקביות, והגיע לסביבת ה-2,800 דולר בלבד, דומים למחירי ההובלה בטרם המגיפה.

מדד מחירי הסחורות (MPI) ירד כבר ב-30% משיאו במרץ השנה, אך עדיין גבוה בכ-40% מרמתו בתחילת שנת 2020.  גם מדד מחירי המזון של האו"ם, שזינק בעקבות המלחמה ברוסיה, ירד שישה חודשים ברצף, וחזר לסביבתו טרם המלחמה. מחיר הנפט עדיין גבוה ועומד על כ-90 דולר לחבית, אך נמוך מהשיא של 110 דולר בחודשים שלאחר פרוץ המלחמה.

גורמים אלה שיחקו תפקיד מרכזי בהתפתחות האינפלציה בארה"ב ובעולם כולו, אבל כלל לא בטוח שהיחלשותם תתרגם באופן מלא לעצירת עליית המחירים. פרנק מעריך שלא נראה ירידות מחירים בישראל שמשתוות להיקף העליות בחצי השנה האחרונה, אך בהחלט יש סימנים שהאינפלציה תתמתן.

"בסופו של דבר, עליות הריבית בישראל וארצות הברית משפיעות. הציבור הפסיד כסף רב בשוק ההון והירידה בתחושת העושר היא אחד הגורמים לירידה בביקושים".

מדוע ירידה כה גדולה במחירי ההובלה הימית וגם הירידה במחירי הסחורות לא מתרגמות לירידות מחירים בישראל?
"בישראל יש משק שבו חברות גדולות יכולות להרוויח היטב, וגם תאגידים עולמיים שנכנסים לישראל מבינים את זה ומיישרים קו. הממשלה לא מסירה חסמים לתחרות במידה מספקת, והציבור ממשיך לקנות ומראה לתאגידים שאפשר לא להתחרות ועדיין להרוויח".

ראינו השנה מחאה מאורגנת של ההסתדרות, ולחץ תקשורתי בתכנית כמו "הצינור" נגד עליית יוקר המחייה
"זה טוב מאוד שהיו את המחאות הללו, אבל לא הייתה הצטרפות מספיק גדולה של הציבור. אחרי המחאה החברתית ב2011 כן ראית ירידות מחירים, כי היא הקיפה ציבור גדול. בארצות הברית, כשמחיר הדלק עולה, אנשים מפסיקים לנסוע ליומיים בשבוע. כאן, יש מגמה של להתלונן על המחירים, אבל להמשיך לשלם וזה מקל על תאגידים גדולים לשמור על רמת מחירים גבוהה".

מתי נראה שינוי מגמה?
"אני מעריך שברבעון הבא כבר נראה השפעה של מה שקורה כיום בארצות הברית ובישראל. בשוק הדיור נראה שהביקוש כבר התחיל לרדת. האינפלציה אולי לא תיעלם, אבל גם לא תמשיך בגודל הנוכחי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!