דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ראובן (רובי) ריבלין

21 שנים לרצח רבין / ריבלין: "הדמוקרטיה הישראלית אינה מובנת מאליה"

בטקס פתיחת אירועי הזכרון הממלכתיים לציון רצח ראש הממשלה יצחק רבין השתתפו גם תלמידי בית הספר 'רבין' במועצה המקומית חורה, שחזרו נרגשים

נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס הדלקת נר יצחק  (צילום: חיים צח / לע"מ).
נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס הדלקת נר יצחק (צילום: חיים צח / לע"מ).

אמש נפתחו האירועים הממלכתיים ליום הזיכרון לרצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל בבית הנשיא, בטקס 'נר יצחק'. בטקס נשאו דברים הנשיא רבלין ויובל רבין. בטקס השתתפו בני משפחת רבין, סגן יו"ר הכנסת חיליק בר, שופט ביהמ"ש העליון צבי זילברטל ותלמידי ביה"ס ע"ש רבין בחורה.

הנשיא ריבלין הדגיש את מה שלדעתו מהווה את הבסיסים לדמוקרטיה – היכולת של חברה להימצא במתח בין תפיסות עולם ואידיאולגיות, בין ממשלה שמנהיגה ובין אופוזציה לוחמת: "לממשלה החובה והזכות למשול, לפלס דרך, להכריע. אז כמו היום, גם במחיר מחלוקת ציבורית נוקבת. יחד עם זה, אין משמעות לדמוקרטיה, ללא אופוזיציה. ללא אופוזיציה חזקה ובועטת, חריפה ונושכת. קונצנזוס רחב מדי ואופוזיציה מנומסת מדיי, חלשה או מוחלשת – אינם משרתים אף אחד, וממילא אינם מחזקים את הדמוקרטיה, אלא מחלישים אותה וחותרים תחתיה." ריבלין הדגיש את השבר שפער הרצח בחברה הישראלית, "אמנם, הדמוקרטיה הישראלית עמדה במבחנים קשים בעבר, אך רצח ראש הממשלה רבין הוכיח לנו כי אל לנו להתייחס אליה כמובנת מאליה."

נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס הדלקת נר יצחק (צילום: חיים צח / לע"מ).
נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס הדלקת נר יצחק (צילום: חיים צח / לע"מ).

בית הספר 'רבין' בישוב הבדואי חורה, אשר קיבל את שמו לאחר הרצח, הוזמן השנה בפעם הראשונה לבית הנשיא, ובמוריו ניכרת התרגשות רבה. "התלמידות שרו את השיר 'שווים', ושמעו הרבה על רבין וגם על הנשיא, היה יום מרגש במיוחד." אמרה ל'דבר ראשון' ורדה מרעי אלעטנאה, מורה לאומנות ורכזת חברתית בבית הספר.

"רצח רבין היה מכה כואבת לכולם, גם לאוכלוסיה הבדואית. הרגשנו שגשוג במשק, ובכלל אם לא היו רוצחים אותו היינו במקום אחר. לא רק עם ישראל הפסיד, אלא העולם כולו. נכון, הוא היה במלחמות והיה קשה, אבל ברגע שהבין שאפשר אחרת השתנה – והושיט יד לשלום." אמר מחמד סמאענה, מנהלן בית הספר שלקח חלק באירוע. "נפגשתי עם הנהג של רבין דמתי, והמשפחה וזה ריגש אותי מאוד."

ריבלין: "אין משמעות לדמוקרטיה, ללא אופוזיציה. ללא אופוזיציה חזקה ובועטת, חריפה ונושכת. קונצנזוס רחב מדי ואופוזיציה מנומסת מדיי, חלשה או מוחלשת – אינם משרתים אף אחד"

ריבלין בחר להתייחס לאופני ההנצחה והזיכרון, ולדרך בה אנו לומדים על משמעויות הרצח והמסקנות שאנו מסיקים ממנו, "אינני יודע אם עצרת מרכזית אחת היא הדרך הנכונה לזכור בה את הרצח ואת משמעויותיו, אך זאת אני יודע: יש לנו אחריות כלפי דור הילדים והנכדים שלנו, למצוא את הדרך להפוך את הפגיעה הרב מערכתית בדמוקרטיה הישראלית שארעה כאן לפני 21 שנים, את הקריעה בישראליות, לשיעור שיילמד שוב ושוב."

יובל רבין, בנו של יצחק: ״אסור לנו שהרצח ישמש כתירוץ להפסקת המאמץ לפרוץ את הדרך עם שכנינו כפי שכבר השגנו בעבר ימין ושמאל. במציאות חדשה מתבקשת דרך חדשה וזה תפקיד הממשלה. האופוזיציה תפקידה לתמוך ולהתנגד כשאפשר כי כמו שאמר אבא שלי, יצחק רבין, אין לנו מדינה ספייר."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!