דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדת עם מוגבלות נפשית לא שובצה לעבודתה בחנות בגדים ותפוצה בכ-48 אלף שקלים

בית הדין האזורי לעבודה פסק לטובת העובדת, צעירה בשנות ה-20, שעבדה כמוכרת במשך 3 שבועות | עו"ד סיגלית פורת גורנשטיין, שייצגה את העובדת: "עובדים רבים עם מוגבלות מפוטרים מסיבות שקשורות לאפליה"

חלון ראווה של חנות בגדים (צילום אילוסטרציה: לירון אלמוג/ פלאש90)
חלון ראווה של חנות בגדים (צילום אילוסטרציה: לירון אלמוג/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מנהלת בחנות בגדים שמעה על מוגבלותה הנפשית של עובדת חדשה והפסיקה לשבץ אותה בסידור העבודה בשלל תירוצים. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות תבעה בשמה של העובדת, בגין הפרת חוק השוויון ופיטורין שלא כדין ובית הדין האזורי לעבודה פסק לטובת העובדת פיצוי כספי על סך כ-48 אלף שקלים.העובדת, צעירה בשנות ה-20 לחייה המתמודדת עם מוגבלות נפשית ואשר עברה הליך שיקום מוצלח, החלה לעבוד בחנות בגדים עם זיכיון של דלתא ועבדה במקום במשך 3 שבועות כמוכרת.

על פי החומרים שהוצגו בפני בית הדין, הסכימו הצדדים כי בתקופה בה עבדה היו מעסיקיה מרוצים מעבודתה, אולם הדברים השתנו, כאשר בשלב מסוים, סיפרה העובדת לעובדת אחרת כי היא מקבלת קצבה מביטוח לאומי, בשל מוגבלות. אותה עובדת העבירה את המידע למנהלת החנות וכתוצאה מכך, החלה המנהלת לחקור את העובדת באיזו מוגבלות מדובר. כשנודע לה שמדובר במוגבלות נפשית, הפסיקה לשבץ את העובדת עם המוגבלות במשמרות בחנות בטענות שונות ומשונות.העובדת פנתה לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, אשר פנתה הן לזכיין, בטענה כי עולה חשש שהפלו את התובעת בהתנהלותה. הנתבעת השיבה לפניית הנציבות בטענה שהעובדת לא שובצה, כי לא עשתה מבחן הסמכה, לא הגישה טפסים מתאימים וכי יש פחות עבודה בתקופת הקיץ. בעקבות כך, החליטה העובדת לתבוע באמצעות עו"ד סיגלית פורת גורנשטיין, העובדת במחלקה משפטית של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, את החנות בה עבדה (יש לציין כי התביעה לא הוגשה כנגד חברת דלתא, אשר לא הייתה מעסיקתה של העובדת וצד לעניין).

בתיק נשמעו עדים רבים מטעם שני הצדדים בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, ובפסק הדין התקבלו טענות התובעת, לפיה הופסק שיבוצה למשמרות בשל מוגבלותה, וכי הטענות השונות שהעלתה החנות בנושא היו למעשה תירוצים שנועדו להסתיר את הסיבה האמיתית לכך. בפסק הדין נקבע כי על הנתבעת לשלם לעובדת סך של 47.6 אלף שקלים, מהם 45 אלף שקלים בגין נזק לא ממוני וכן את הוצאות המשפט בסך 2,000 שקלים. בית הדין אסר על פרסום פרטים מזהים של העובדת על מנת לשמור על פרטיותה.עו"ד סיגלית פורת גורנשטיין: "פסק דין זה חשוב מאד ובעל משמעות גדולה במאבק בנושא העסקת אנשים עם מוגבלות, ומתייחס לשלב הקריטי בסולם ההשתלבות בחברה – שלב הקבלה לעבודה והשלב הראשוני של תקופת העבודה, אותו עובדים רבים עם מוגבלות לא מצליחים לצלוח, ומפוטרים מסיבות שקשורות לאפליה ולא קשורות לכישוריהם האמתיים".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!