דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין עמיתים | ספטמבר 22

סמינרים / היי דרומה לאילת, לקחת אוויר לנשימה

צילום: "דבר"
צילום: "דבר"

על רקע יוקר המחייה הגואה שהרחיק השנה את הנופש המשפחתי מהישג ידם של ישראלים רבים, זכו אלפי עמיתים ועמיתות להשתתף בסמינר חינוך המשולב בנופש מסובסד ומפנק בעיר אילת. כשכל הטוב הזה מגיע לנשות ולאנשי חינוך מרחבי הארץ בעיצומו של משבר במערכת החינוך, זו כבר סיבה טובה לעשות את כל הדרך דרומה על כביש הערבה ולהצטרף לאחד משבעת מחזורי הסמינר כדי לראות ולפגוש את העמיתות והעמיתים בשטח.

אורן דגן

סמינר חינוך מבית ה”עמותה לקידום מקצועי” מתקיים זו השנה הראשונה במתכונתו הנוכחית. זהו סמינר שנהגה ונחשב במשך תקופה ארוכה וסוף-סוף ניתן להוציאו לפועל במלואו לאחר שנתיים של סגרים וצמצום פעילות. הסמינר, כמיטב המסורת של הסמינרים של העמותה לקידום מקצועי, כלל אירוח מפנק במלונות הטובים ביותר בעיר, הרצאות מעשירות עם מיטב המרצים, הופעות מלהיבות והמון זמן איכות עם המשפחה והחברות לעבודה.
הכנס השנתי שקיימה העמותה לקידום מקצועי במהלך הקיץ באילת הגיע בעיתוי מושלם עבור מאות העמיתים שהשתתפו בו, מרביתם נשות חינוך מרחבי הארץ; סייעות, גננות של החינוך המיוחד, נשות צוותי חינוך וייעוץ של הרשויות המקומיות, שהתפרשו על פני 12 מלונות שונים ברחבי העיר. אחרי שנת לימודים עמוסה ועם סיום סבב אחד או שניים של עבודה מאתגרת בקייטנות הקיץ, הן הרחיקו לעיר הקיט הדרומית כדי לנפוש ולשכוח לפחות לשבוע ימים את טרדות היום ואת מאבקן הממושך על תנאי השכר והטיפול בבעיות השורש של מערכת החינוך. "החופשה הזאת נותנת לנו אוויר לנשימה אחרי שנה כל כך עמוסה,” אומרת מלכה בנגלין, סייעת באחד הגנים בחולון, שהגיעה לכנס יחד עם קבוצה גדולה של סייעות לאירוח בבית מלון יוקרתי במחיר מסובסד. "אנחנו ממש זקוקות לזמן הזה. עבדנו כל כך קשה ומגיע לנו לצאת לחופשה מאורגנת.”

משתתפות אחד משבעת מחזורי סמינר חינוך אילת. צילום: "דבר"
משתתפות אחד משבעת מחזורי סמינר חינוך אילת. צילום: "דבר"

סדר היום בכנס סיפק לעמיתות חוויה מושלמת וייחודית, שהותירה להן גם זמן איכות לנפוש עם המשפחה וליהנות מהאטרקציות ומהשלווה שהציעו העיר והמלון המפנק, וגם להעשיר את עצמן בסבב הרצאות מרתקות עם מיטב המרצים. אחד מהם הוא השחקן בן סלע, המכונה ד”ר התלהבות, שמקפיד להגיע לכנסים הללו כבר שבע שנים ברציפות ולהעביר בהתלהבות רבה, איך לא, את הרצאתו "זריקת אנרגיה לחיים ככלי להצלחה” – הרצאה שנעה בין מופע סטנדאפ להרצאה פרקטית ומצחיקה על התלהבות מהחיים, הכרת תודה וניהול הקשיים שיש לכולנו בזוגיות, בהורות ובעבודה. הוא הבטיח להעניק לעמיתים זריקת אנרגיה מטורפת וגם קיים, כשסיפק שלל תובנות ועצות לחיים, המבוססות על שיטת CBT והנדסת התנהגות שבה הוא שולט היטב.

הלובי של המלון המה עד השעות הקטנות של הלילה בנשות ואנשי חינוך, שישבו באווירה טובה ודיברו על החיים, על החוויה המרעננת, וכן, גם על יוקר המחייה, הפרנסה ועל הבעיות בתחום מערכת החינוך בארץ.

לא פחות מלהיבה ומרגשת הייתה הרצאתו של הפזמונאי והיוצר נועם חורב "מתנות קטנות”. חורב, כפי שרק הוא ומעטים יודעים לספר, שיתף בהומור וברגש רב במסע חייו המפותל, החל מתקופת ילדותו בעפולה, שם רקם את חלומותיו הראשונים לכתוב שירים לאומנים הגדולים ביותר, ועד שהפך בעצמו לאחד היוצרים המבוקשים בארץ. המסרים שהעביר חורב – האמונה בדרך, הגשמה עצמית, מסוגלות, התמדה ועשייה ללא פשרות; ובעיקר קטעי השירה ששיתף מתוך ספרו "טיוטה של אושר”, ריגשו ושבו את לב הקהל, ורבים התקשו להסתיר את הדמעות.
חורב מרצה בסמינרים של העמותה לקידום מקצועי לאורך השנה האחרונה ומקפיד לשמור בהרצאותיו על אותה התלהבות ורוח שליחות כפי שעשה בהרצאותיו הראשונות. העובדה שהתפרסם כל־כך לא פגעה באותנטיות של חורב לא פוגע באותנטיות שלו ובקשר הבלתי אמצעי שהוא מקיים עם הקהל, שמחזיר לו אהבה והרבה.

סמינר חינוך באילת, משתתפי הרצאתו של בני סלע. צילום: "דבר"
סמינר חינוך באילת, משתתפי הרצאתו של בני סלע. צילום: "דבר"

אחד מהם הוא בנימין סינג מראשון לציון, שהתלווה לאשתו, מנהלת בית לחינוך מיוחד בראשון. "אני לא מתבייש להגיד שסיימתי את ההרצאה שלו עם דמעות בעיניים,” הוא מתוודה. "אני בוגר גדוד 51 של גולני, וההרצאה של חורב והשירים שלו הזכירו לי מאוד את תקופת השירות שלי ואת החברים שאיבדתי.” מי שעד אז הצליח לכבוש את רגשותיו נכנע להן ללא תנאי כשהוקרן סרטון של להקת "שלווה” מבצעת את שירו של חורב "מתנות קטנות”. את החוויה המרגשת סיכם סינג: "עשר שנים אשתי חברה בעמותה לקידום מקצועי וזאת הפעם הראשונה שיצאנו לנופש כזה. אני לא מבין איך לא עשינו את זה קודם.”
מפגש נוסף שסחף רבות מהעמיתות התקיים עם גלית יצפאן, מומחית לטיפול בילדים ובמבוגרים בעלי הפרעות קשב ובטיפול בילדים ונוער עם הפרעה תקשורתית חברתית, שפיתחה את גישת "אבדות ומציאות” המעניקה כלים מעשיים ושיטות יצירתיות להתמודדות עם הקשיים הקטנים והגדולים שמייצרת הפרעת הקשב על בסיס קבוע. עם עשרים שנות ניסיון ברזומה כמרצה ותיקה בתחום, מנחת קבוצות, מדריכת הורים ומטפלת, מספרת יצפאן בהרצאתה על שיטת טיפול חדשנית שהיא מיישמת במרפאה הפרטית שלה ברמת השרון ובמפגשיה עם ילדים ונערים בעלי לקויות תקשורתיות, חברתיות והפרעות נפשיות. המפגש המרתק עמה מסתיים, איך לא, בצילום סלפי למזכרת ובכמה שאלות פרטיות, רגע אחרי שהקהל המרוצה יצא מהאולם.
בחלק מהסמינרים התקיימה גם הרצאתה של סמדר שיר, סופרת הילדים והעיתונאית האהובה. בהרצאותיה היא מספרת על עצמה ועל תהליכי הכתיבה שלה, על גישתה לחינוך לילדים ולמבוגרים, ומעודדת את הקהל להגשים חלומותיו. יחד עם ההרצאות נוספות זהו מקום לעמיתים לשתף ולחלוק דילמות הקשורות לחינוך ולמפגש בין ילדים ומבוגרים ובינם לבין עצמם.
בשעות הערב התכנסו כאלף משתתפות הכנס, עמיתות העמותה לקידום מקצועי, להופעתן המלהיבה של הזמרות דקלה, שריגשה עם קולה העמוק, ונסרין קדרי שלא היססה לעלות לבמה עם בטן הריונית ולהקפיץ את הקהל במיטב הלהיטים שלה. אווירת השחרור והיציאה המהנה מהשגרה ניכרו מאוד לאורך כל ימי הסמינר. הלובי של המלון המה עד השעות הקטנות של הלילה באנשי ובנשות חינוך, שישבו באווירה טובה ודיברו על החיים, על החוויה המרעננת, וכן, גם על יוקר המחיה, הפרנסה והבעיות בתחום מערכת החינוך בארץ. "אתה רואה אותנו מבלות ונהנות, אבל סיימנו שנה מאוד קשה. יש מחסור גדול מאוד בכוח אדם, אין לנו עזרה ולא נראה שתגיע כזאת בזמן הקרוב. צריך לעשות עבודת עומק רצינית בגיוס ובהכשרת סייעות חדשות.”

על רקע יוקר המחייה הגואה, למחיר המסובסד והשווה לכל נפש של הסמינר הייתה תרומה לא מבוטלת להיענות הגבוהה. בהתאם לכך, התאימה העמותה לקידום מקצועי גם את התכנים לכלל המשפחה. ברכה דוד ונעמה אלגליס, סייעות מנשר, מודות שאלמלא הסבסוד הן היו מתקשות לנפוש בעיר הדרומית. "זאת לא השנה הראשונה שלנו בכנס של העמותה לקידום מקצועי, אבל לא היינו יכולות להרשות לעצמנו להתארח בשיא העונה במלון ברמה כזאת גבוהה במחיר מלא, המחיר לעמיתים מאוד מפנק.” כמותן, גם חן כהן, מתפעלת מהעלות הנמוכה של הכנס בימים שבהם מחירי הנופשים באילת בשמיים: "המחיר המסובסד מאוד מושך ואטרקטיבי,” היא אומרת. "אנחנו אחרי שנת לימודים עמוסה וזקוקות מאוד לחופשה. בלי המחיר המסובסד לא היינו יכולות להגיע לאילת בשיא העונה ועוד לקבל הרצאות והופעה. זה מאוד מאוד עוזר לנו.”
"העובדה שהסמינר נערך במסגרת מקום העבודה משחררת מאוד”, אומרת מזל שרעבי מרחובות. "לא יכולנו פשוט לנסוע לנפוש באילת אם זה לא היה מטעם העבודה. יש כאן הרצאות והעשרה וזהו ערך מוסף, שתורם מאוד לתחושה שלא השארנו בבית את הילדים והבעל סתם אלא אנחנו באמת עוברות משהו מיוחד.”

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!