דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ירידת ערך של 350 מיליארד דולר בשבוע: מניות ענקיות הטכנולוגיה צונחות

אמזון וגוגל (אלפאבית) ספגה מכה משמעותית, עם ירידות ערך של 13% ו-7% בשבוע האחרון | מטא (קבוצת פייסבוק) דווקא צמחה השבוע, אך איבדה 9 מיליארד דולר מתחילת השנה | מייקרוסופט ירדה ב-2.6% בלבד, והיא נמצאת במגמת האטה מתמדת

אמזון (צילום: AP Photo/Michel Spingler, File)
אמזון. איבדה מערכה 13% בשבוע (צילום: AP Photo/Michel Spingler, File)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

ענקיות הטכנולוגיה אלפאבית (גוגל), מטא (פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ), מייקרוסופט ואמזון סבלו את אחד השבועות הקשים בהיסטוריה שלהן. ירידות השווי המצטברות ביניהן הגיעו מעל ל-350 מיליארד דולר. 

הירידות הגיעו כתגובה לפרסומי הביצועים של החברות ברבעון השלישי של 2022. בעקבות האטות בקצב גדילת ההכנסות ואף ירידות בהכנסות, האנליסטים חוזים את הימשכות התקופה הקשה עבור ענקיות הטכנולוגיה, שהתרגלו לצמיחה עקבית ומהירה בעשור האחרון. 

מטא נראית במצב הקשה ביותר מבין כולן. ירידת ההכנסות שלה החלה כבר ברבעון השני, והימשכותה אל הרבעון השלישי, ולפי התחזיות גם לרביעי, נתנה את אותותיה בקרב המשקיעים. לאורך השבוע שהיה, מניותיה צמחו ב-24%. 

פרוייקט הדגל הנוכחי של מטא, המטאוורס, עולם מקביל של מציאות מדומה תחת הפלטפורמות של מטא, לא מצליח להתרומם. המחלקה האחראית על משקפי המציאות המדומה של החברה הפסידה מעל 9 מיליארד דולר במהלך שלושת הרבעונים הראשונים של 2022.  

מארק צוקרברג, יו"ר מטא, המנכ"ל, ובעל המניות הגדול ביותר, ביקש מהמשקיעים להיות סבלניים בקשר למטאוורס, במסיבת עיתונאים מרביעי האחרון לרגל פרסום הביצועים של הרבעון השלישי. אך כאמור המשקיעים לא נשמעו לבקשתו. 

גם המניה של אמזון ספגה מכה משמעותית, עם ירידות ערך של 13% בשבוע האחרון. החברה לא עמדה בתחזית ההכנסות והרווחים שלה לרבעון השלישי, ועדכנה מטה את צפי המכירות העתידי שלה. 

במקרה של אמזון, לחצי המקרו, כלומר עליות המחירים וההאטה הכלכלית שנגרמת על ידי העלאות הריבית ברחבי העולם, משפיעים באופן ישיר על המכירות. מהסיבה הזו נראה שקשייה יימשכו בעתיד הנראה לעין, כשהאינפלציה הגבוהה והעלאות הריבית המתלוות אליה ימשיכו לפגוע בכלכלה העולמית. 

אלפאבית (גוגל) סבלה מצניחה של 7% בערך המניות ביום שלישי לאחר שפרסמה את נתוני ההכנסה והרווח שלה. הכנסותיה המשיכו לגדול אך בקצב איטי בהרבה מהתחזיות. ההאטה מגיעה על רקע ירידה כללית בהוצאות פרסום ברשת, ממנה גוגל סבלה במיוחד. גם כאן, ככל הנראה מדובר בתוצאות של האקלים הכלכלי העולמי. 

דוגמא בולטת מגיעה מההכנסות של אתר הסרטונים יו-טיוב, אשר ירדו ביחס לשנה שעברה והחטיאו את התחזיות בכ-350 מיליארד דולר. ההכנסות מתחום הענן היוו את היוצא מן הכלל במקרה של גוגל כשחצו את תחזית ההכנסות. 

מייקרוסופט חוותה ירידה מתונה יחסית לאחרות, 2.6%, כשהיא דווקא הצליחה לעקוף את צפי ההכנסות שלה. חרף כך, רווחי החברה ירדו וקצב הצמיחה של הכנסותיה במגמת האטה. 

ענקית הטכנולוגיה הוותיקה תנסה לקצץ בעלויות התפעול שלה על ידי העלאת הפרודוקטיביות של העובדים. עבור עובדיה, אלו לא בשורות טובות. ככל הנראה מדובר בהרחבת מהלך צמצום העובדים שהחל לפני כשבועיים עם פיטורים של כמעט 1,000 עובדים. 

אפל הצליחה להתחמק מהמגמה. השמירה שלה על צמיחה מתונה בהכנסות ורווחים באה כנגד התחזיות שציפו שהעלאות הריבית והאינפלציה תפגע גם באפל. במקרה הזה, התקדמות מתונה הספיקה לאפל לזינוק של 7.5% בערך המניות שלה בשישי האחרון. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!