דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
17.9°תל אביב
  • 12.1°ירושלים
  • 17.9°תל אביב
  • 17.3°חיפה
  • 17.4°אשדוד
  • 15.4°באר שבע
  • 19.5°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 13.2°צפת
  • 16.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2022

מדריך / מי מצביע בקלפי מיוחדת, ממתי הנסיעה באוטובוס בחינם ומה עושים חולי קורונה: מדריך להצבעה בבחירות

רוב הקלפיות בבחירות לכנסת ה-25 ייפתחו מחר (ג') ב-7:00 בבוקר ויינעלו ב-22:00, מלבד יישובים קטנים | 289 קלפיות קורונה יוצבו ברחבי הארץ | הנסיעה בקווי אוטובוס בין עירוניים וברכבות תהיה בחינם, מלבד קווי אילת

מצביע בבחירות לכנסת ה-24 בכפר מנדא, 23 במרץ 2021 (צילום ארכיון: ג'מאל עואד, פלאש 90)
מצביע בבחירות לכנסת ה-24 בכפר מנדא, 23 במרץ 2021 (צילום ארכיון: ג'מאל עואד, פלאש 90)
אסף צבי

הקלפיות בבחירות לכנסת ה-25 ייפתחו מחר (שלישי), בפעם החמישית בתוך שלוש וחצי שנים. בבחירות הקרובות יהיו 6,788,804 בעלי זכות בחירה, גידול של 210,270 בעלי זכות בחירה מאז הבחירות לכנסת ה-24 (הנוכחית), שנערכו במרץ 2021. אלו הדברים החשובים שכדאי לדעת לקראת ההצבעה בבחירות:

איך יודעים איפה מצביעים

כל בעלי ובעלות זכות הבחירה צפויים לקבל הודעה לבוחר עם מקום הקלפי בו יצביעו. אם ההודעה לבוחר לא התקבלה, ניתן לברר את מקום ההצבעה באתר אינטרנט ייעודי שהקים משרד הפנים, אם כי בימים האחרונים הוא עבד לסירוגין עקב עומס כניסות. אפשרות נוספות לבירור מקום ההצבעה היא מוקד טלפוני שפתח המשרד, ומספרו 1-800-222-290. לצורך הזדהות במוקד נדרש להזין את מספר תעודת הזהות ואת תאריך ההנפקה של התעודה (שמופיע על התעודה עצמה).

רוב הקלפיות יהיו פתוחות בין השעות 7:00 בבוקר ל-22:00 בלילה, אך ביישובים קטנים שעות הפתיחה יהיו מ-8:00 בבוקר עד 20:00 בערב. רשימה של קלפיות אלו נמצאת באתר ועדת הבחירות המרכזית.

תחבורה ציבורית ביום הבחירות

הנסיעה בקווי האוטובוס הבין עירוניים (מעל 15 ק"מ) וברכבת תהיה בחינם החל מערב הבחירות, שני 31 באוקטובר ב-20:00 בערב, וביום הבחירות, 1 בנובמבר עד תום השירות. הנסיעה בקווי אוטובוס עירוניים תחויב בתשלום. נסיעה בקווי אוטובוס לאילת דורשת רישום מוקדם במרכז המידע הארצי של "אגד" במספרי טלפון 03-6948888 או 2800*.

הנסיעה בחינם ברכבת תינתן בכפוף לכרטיס נסיעה ייעודי בקופות או במכונות הכרטוס ברכבת.

מה להביא לקלפי

המצביע/ה יזוהה באמצעות אחד מאמצעי הזיהוי הבאים: תעודת זהות הנושאת את תמונת בעל התעודה; דרכון ישראלי בתוקף הנושא תמונה; רישיון נהיגה ישראלי בתוקף הנושא תמונה; תעודה צבאית אישית תקפה הכוללת תמונה (חוגר); ותעודת חבר הכנסת ה-24.

קלפיות מיוחדות

החוק מגדיר שורת קבוצות של בוחרים שזכאים להצביע בקלפי אחרת מזו שאליה הם משתייכים. הצבעה זו מתבצעת באמצעות מעטפה כפולה, כלומר, המעטפה עם פתק ההצבעה מוכנסת למעטפה נוספת עם הפרטים המזהים של הבוחר/ת ומועברת למוקד ספירה של ועדת הבחירות המרכזית בירושלים. שם, לאחר אימות פרטי הבוחר/ת שבמעטפה החיצונית, היא תיפתח ועובדי הוועדה ישייכו את פתק ההצבעה למניין הקולות בקלפי אליו הבוחר/ת משויכ/ת.

הזכאים להצביע בקלפיות המיוחדות

אנשים המוגבלים בניידות – רשאים להצביע בכל קלפי המוגדרת כ'קלפי מיוחדת לאנשים המוגבלים בניידות'. לפי החוק, כדי להצביע בקלפי זו, המצביע צריך לחתום על הצהרה שהוא מוגבל/ת בניידות (אין צורך באישור רפואי). הרשימה המלאה של הקלפיות הנגישות באתר ועדת הבחירות המרכזית.

מאושפזים ועובדים בבתי חולים ומוסדות רווחה – רשאים להצביע בקלפי שתוצב בכל בית חולים ומוסד גדול, בכפוף לקבלת אישור מהנהלת המוסד. רשימת הקלפיות המלאה באתר ועדת הבחירות המרכזית.

דיירים בבתי אבות ובדיור מוגן – בכל בית אבות או מתחם דיור מוגן בו מתגוררים מעל ל-75 דיירים תוצב קלפי שבה הדיירים יהיו זכאים להצביע. רשימת הקלפיות המלאה באתר ועדת הבחירות המרכזית.

עצירים, אסירים וסוהרים – יוכלו להצביע בקלפיות שיוצבו בבתי הסוהר ובתי המעצר.

משרתי צה"ל בסדיר, בקבע ובמילואים – יוכלו להצביע בקלפיות שיוצבו בבסיסים השונים. ההצבעה בצה"ל החלה כבר במוצאי שבת, בקלפי מיוחדת שהוצבה בבה"ד חיל הים ויועדה לחיילים שלא יוכלו להצביע ביום הבחירות עקב פעילויות מבצעיות או אימונים בלב הים.

שוטרים ועובדי שב"כ – רשאים להצביע בכל קלפי בארץ, בכפוף להצגת תעודת שוטר או אישור הצבעה מיוחד מוועדת הבחירות.

נציגי ישראל בחו"ל – עובדי קונסוליות, שגרירויות, נציגי משרדי הממשלה ושליחי הסוכנות היהודית כבר החלו להצביע ב-103 קלפיות שיוצבו בנציגויות ישראל בחו"ל ויוטסו לישראל.

מזכירי קלפי, חברי ועדת קלפי ומשקיפים – יוכלו להצביע בקלפי שבו הם עובדים.

קלפיות קורונה

נכון לשני 31.10, בישראל ישנם 6,121 חולי קורונה המחויבים בבידוד. בדומה לשתי מערכות הבחירות הקודמות, בעלי זכות ההצבעה מביניהם יוכלו להצביע ב-289 קלפיות קורונה מיוחדות שהוצבו ברחבי הארץ. חלק מקלפיות אלו הם מתחמי קלפיות באוהלים שיאפשרו הצבעה בדרך של "הצבע וסע", או אוטובוס ייעודי המכונה 'קלפיבוס'. רוב מתחמי ההצבעה יהיו פתוחים בין השעות 8:00 בבוקר ל-20:00. לרשימת קלפיות הקורונה באתר ועדת הבחירות המרכזית.

חולה קורונה המחויב בבידוד יוכל לממש את זכותו הדמוקרטית ולצאת ממקום הבידוד לצורך הצבעה בקלפי קורונה, ורק לצורך כך. מיד בתום ההצבעה יהיה עליו לשוב מיד למקום הבידוד.

ההגעה למקום הקלפי מותרת באמצעות אחת מבין שלוש הדרכים הבאות: רכב פרטי, מונית (על חשבון החולה), או באמצעות מערך ההיסעים בפריסה ארצית וללא תשלום, מטעם ועדת הבחירות המרכזית. לתאום הסעה לחולי קורונה בלבד, ניתן להתקשר למוקד הזמנת הסעות בטלפון שמספרו: 077-6017137.

במעמד ההצבעה בקלפי קורונה יידרש הבוחר להציג אמצעי זיהוי עם תמונה, וכן אישור המעיד על כך שחלה עליו חובת בידוד; ככל שאין ברשות הבוחר אישור כזה, יהיה עליו לחתום על הצהרה לפיה חלה עליו חובת בידוד.

יום שבתון

החוק קובע שיום הבחירות הוא יום שבתון שבו אין לחייב עובדים להגיע לעבודתם מלבד עובדים במקומות עבודה חיוניים כמו מפעלי מים וחשמל, אספקת דלק, מפעלים הפועלים ברציפות, בתי המשפט, מערכת הבריאות, מקומות בילוי ומסחר הפעילים במהלך יום הבחירות. לקראת כל יום בחירות מפרסם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית את רשימת מקומות העבודה שמותר להם לפעול ביום הבחירות. לרשימה המלאה (קובץ PDF)- הקישו כאן.

ביום הבחירות לא יתקיימו לימודים בבתי הספר, גני הילדים, מעונות היום ובמוסדות ההשכלה הגבוהה. מי שעובד ביום הבחירות זכאי לשכר בגובה 200% משכרו הרגיל, או ליום חופשה ביום אחר. בכל מקרה, על כל מנהל לאפשר לכל עובד המעוניין בכך ללכת להצביע.

לוח הזמנים: מהבחירות להרכבת ממשלה

הבחירות יתקיימו ביום שלישי, 1 בנובמבר. המועד האחרון לפרסום תוצאות הוא ב-9 בנובמבר, והנשיא הרצוג יצטרך להטיל את המנדט על המועמד לו הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה עד ה-16 בנובמבר לכל היותר (שבוע מפרסום התוצאות).

הזמן להרכבת ממשלה הוא 28 יום, עם אפשרות להאריך ב-14 ימים נוספים. אם המועמד לא יצליח, יכול הנשיא להטיל את המנדט על מועמד נוסף ל-28 ימים (בלי הארכה). לבסוף יהיו 21 ימים נוספים בהם כל ח"כ שזוכה לתמיכה של 61 ח"כים יוכל להקים ממשלה. אם ייעשה שימוש בכל ההארכות ולא תוקם ממשלה, ב-15 בפברואר 2023 יוכרזו בחירות נוספות בתוך 90 יום, וייערכו ככל הנראה ב-16 במאי. עד להרכבת ממשלה חדשה, הממשלה בישראל תהיה ממשלת מעבר בראשות ראש הממשלה הנוכחי, יאיר לפיד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!