דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
20.7°תל אביב
  • 15.6°ירושלים
  • 20.7°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 17.9°באר שבע
  • 26.2°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 15.8°צפת
  • 20.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / להכיר את המעסיק ולרשום שעות: מדריך לבני נוער שעובדים ביום הבחירות

מדי מערכת בחירות מתקבלים במוקד הזכויות של הנוער העובד והלומד מאות פניות, כשהביקוש פוגש את ההיצע של מאות אלפי בני נוער הנמצאים ביום חופשה מהלימודים | מהם גובה ומועד התשלום, ואילו טפסים יש להמציא - התשובות לכל השאלות

קלפי בעכו, בבחירות לכנסת (צילום: יעל אלנתן)
קלפי בעכו, בבחירות לכנסת (צילום: יעל אלנתן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יום הבחירות נחשב ליום שיא בתחום עבודת הנוער בישראל, שכן המפלגות השונות מחפשות כוח אדם רב לאיוש עמדות צבע ותליית שלטים בכל רחבי המדינה, והביקוש פוגש את ההיצע של מאות אלפי בני נוער הנמצאים ביום חופשה מהלימודים.

עם זאת, השילוב של עובדים צעירים רבים ומעסיקים ארעיים מוביל לא אחת לנסיונות לנצל את תמימותם וחוסר היכרותם עם עולם העבודה.

"מדי מערכת בחירות מתקבלים במוקד הזכויות של הנוער העובד והלומד מאות פניות של בני נוער, שחלקם רק שואלים שאלות הנוגעות לזכויותיהם וחלקם מתלוננים על אי קבלת השכר – כולו או חלקו", אומרת נעם הרחול, מזכירת איגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד. לאורך השנים סייע הארגון להשבת מאות אלפי שקלים לנערים עובדים אלו.

הרחול מדגישה מספר נקודות שכדאי להדריך בני נוער לשים אליהם לב במידה ובכוונתם לעבוד ביום הבחירות: "יש לוודא שמקבלים הסכם העסקה או הודעה לעובד בכתב, ובה פירוט תנאי ההעסקה והפרטים המלאים של המעסיק. כדאי גם לצלם את הטופס הזה במידה והמעסיק לוקח אותו אחרי החתימה. המעסיק צריך להחתים אתכם גם על טופס 101".

הרחול מדגישה שחשוב מאוד לדעת אצל מי בדיוק עובדים – מה שמו של המעסיק שקיבל לעבודה ומה הקשר שלו למפלגה. היא מוסיפה גם שכדאי לנהל רישום עצמאי של שעות העבודה, תאריכי ומיקום העבודה. "חשוב מאוד שלא לחתום שקיבלתם שכר, במידה ועדיין לא קיבלתם אותו בפועל. לצערי אנחנו רואים הרבה פעמים שדורשים מבני נוער וצעירים לחתום על טופס ש'מעיד' שקיבלו כבר את השכר כבר במעמד הקבלה לעבודה. תעמדו על שלכם ואמרו למעסיק שרק כאשר תקבלו את שכרכם תחתמו על הטופס".

עבודה ביום הבחירות היא עבודה לכל דבר ועניין, ועל המעסיק לשלם את שכרה לכל היותר עד ה-10 לחודש העוקב לביצועה. יום הבחירות נחשב ליום שבתון, ולכן, מי שצבר ותק של מעל 14 ימים במקום העבודה טרם יום הבחירות ועובד ביום זה זכאי לשכר בגובה 200% – שכרו הרגיל ועוד שכר בגין יום חופשה בתשלום.

"שימו לב, שמי שעובד 'בענף הבחירות' כלומר עבור המפלגות השונות, זכאי ל-200% תשלום ללא תלות בוותק. עם זאת, עובדים בענף הבחירות שעברו את גיל 18, חייבים ב-25% מס בגין עבודתם ביום זה".

"היה לנו מקרה שבשל טעות מערכתית שולם רק חלק מהשכר של למעלה מ-20 בני ובנות נוער שעבדו ביום הבחירות ביהוד-מונסון, ובעקבות התערבותנו הנערים קיבלו בסופו של דבר את השכר שהגיע להם" מספרת הרחול, ומוסיפה על מקרה אחר שאירע דווקא בבחירות המקומיות לרשות המקומית בנהריה, שם תבעו 71 נערות ונערים בסיוע הנוער העובד את סיעתו של ראש העיר לשעבר ג'קי סבג שלא שילמה את שכרם. "לאחר שלוש שנות הליך משפטי נקבע בפסק דין תקדימי שהעובדים יקבלו סכום של למעלה מ-120 אלף ש״ח ואף הוטלה אחריות אישית לתשלום השכר על סבג. יש לקוות שבזכות המאבק הנוחוש של הנערים האמיצים הללו מפלגות בעתיד יימנעו מלנסות ולנצל את תמימותם של בני הנוער וידאגו לשלם להם את שכרם המלא כחוק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!