דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
19.2°תל אביב
  • 13.8°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.7°באר שבע
  • 20.7°אילת
  • 20.2°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 18.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין עמיתים | ספטמבר 22

כתבה תיירותית / שמורות וגנים, זה בטבע שלנו

צילום: דניאל ניומן, unsplash
צילום: דניאל ניומן, unsplash

לצד ההסתערות על היעדים התיירותיים ברחבי העולם, שאליהם התגעגענו בשלוש השנים האחרונות, אין ספק שהפריחה המשמעותית ביותר בענף התיירות מתרחשת דווקא כאן במרחק נסיעה; בשמורות הטבע, בגנים הלאומיים, בנחלים הזורמים ובמרחבים הפתוחים מהנגב ועד הגליל. ריכזנו עבורכם שלל המלצות למיטיבי לכת.

מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

לא פחות מ־9.5 מיליון מטיילים ביקרו במהלך השנה האחרונה בשמורות הטבע ובגנים הלאומיים ברחבי הארץ – נתון מרשים בהחלט שמסמל את שובם של הישראלים למרחבי הטבע הפתוחים ואת המשך המגמה שאפיינה את ישראל מתחילת העשור האחרון. וכן, דווקא הקורונה היא זו שלימדה אותנו להביט סביב ולגלות מחדש את יופייה של ארצנו הקטנטונת; חבל ארץ מיוחד במינו שהתברך בשפע של נופים מרהיבים, בעלי חיים וצמחייה ייחודיים, אתרי מורשת ותרבות מהחשובים והעתיקים בעולם, וכמובן בשמורות טבע וגנים לאומיים מטופחים, שאותם מתחזקת רשות הטבע והגנים.

מרבית היעדים המהנים לטיול יקבלו אתכם בזרועות פתוחות ובחינם, למעט שמורות הטבע והגנים הלאומיים שהכניסה אליהם כרוכה בתשלום. מי שמרבה לטייל בטבע יכול להצטייד במנוי מטמון שנתי במחיר מוזל ושווה במיוחד המקנה כניסה חופשית ללא תשלום ל־64 שמורות טבע וגנים לאומיים במשך שנה שלמה וללא הגבלה. כמובן שאתם, עמיתי העמותה לקידום מקצועי, זכאים לרכוש את המנוי, זאת לצד הנחה של כ־25% בלינת שטח במגוון חניוני הלילה של רשות הטבע והגנים. "בזכות העמותה לקידום מקצועי, לעמיתים יש את מחיר המנוי הכי זול בארץ מבין כל מועדוני ההטבות וועדי העובדים,” אומרת רינת רוסו, מנהלת מועדון מטמון. "מנוי המטמון הוא לשנה שלמה והעלות שלו היא בגובה של עלות הכניסה לשלושה אתרים, כך שמבחינת הכדאיות הכלכליות הוא מאד משתלם. והכי חשוב, המנוי מעניק זמן איכות משפחתי וזוגי ואפשרות לצאת ולטייל בטבע בלי מסכים והסחות דעת ועם המון חוויות.”

בנוסף, בקרוב ייפתח עבור עמיתי העמותה לקידום מקצועי מסלול טיול ייחודי בשביל ישראל, שיאפשר לעמיתים ליהנות מטיולים מודרכים וממסלולים מיוחדים לאורך השביל המיוחד והיפיפה הזה, שנחנך לפני כ־25 שנה והפך בשנים האחרונות לאטרקציה מועדפת למיטיבי לכת ולמסלול ה”טרק” הישראלי האולטימטיבי. השביל משתרך לאורך מעל 1000 ק”מ לאורכה של המדינה וכולל קטעי הליכה קלים וקשים. הוא חוצה נופים עוצרי נשימה ואתרי מורשת והיסטוריה, ומאתגר את הצועדים במעברים מסקרנים מהחורש הצפוף בהרי הגליל, דרך נוף עירוני במרכז ועד המדבר הצחיח והשלו בואכה לאילת הרחוקה. לא פלא, אם כן, שהשביל הפסטורלי והמאתגר נבחר על ידי מגזין נאשיונל ג’אוגרפיק לאחד מ־20 מסלולי הטיול הטובים בעולם.
אז רגע לפני שאתם רצים לרכוש ציוד לקמפינג ומעמיסים את התרמיל על הגב, ריכזנו עבורכם המלצות חמות לתשעה יעדים לטיול בחיק המשפחה או עם חברים טובים.

צפון

גן לאומי מבצר נמרוד:
הוא ניצב בגאון במעלה הדרך לחרמון. מבצר מרשים, מוקף במצוקים תלולים הנישא לגובה של 760 מטר וחולש על אחת הנקודות האסטרטגיות ביותר בדרך הובילה מעמק החולה והגולן לעבר סוריה. זהו מבצר נמרוד – המבצר הגדול ביותר שנותר בישראל מימי הביניים. במבצר תמצאו לא פחות משלוש תצפיות נוף מרשימות משלושת מגדלי המבצר, שיעניקו לכם תמונה פנורמית של צפון הארץ מהר החרמון ודרום רמת הגולן ועד עמק החולה, רכס הרי נפתלי ואף עד מבצר הבופור בלבנון. חובבי המורשת יוכלו לזהות באתר את כתובת ביברס הנמצאת סמוך לשער המערבי. זוהי הכתובת הממלוכית הגדולה והמפוארת ביותר שהתגלתה עד כה בישראל. אורכה כ־6 מטרים וגובהה 1.35 מטרים. היא חקוקה על חמש אבני גזית ומכילה ארבע שורות כתובות בערבית. "מבצר נמרוד הוא השער לחרמון,” מתארת רוסו. "משם תוכלו ליהנות מתצפיות מדהימות לעמק החולה. זו הזדמנות להסתובב בתוך מבצר עתיק שעד היום קיימת מחלוקת בין החוקרים על זיהוי התקופה שבה הוא נבנה, האם הוא צלבני או ממלוכי. בערב אפשר להירשם גם לסיורי עששיות במבצר.”

צילום: נעמה מנספלד רשות הטבע והגנים
צילום: נעמה מנספלד רשות הטבע והגנים

שמורת הטבע החולה:
בין הרי הגולן ממזרח והרי נפתלי ממערב משתרע לו עמק החולה. שם, בחלקו הדרומי של העמק תוכלו לבקר באחת משמורת הטבע היפות בארץ – שמורת החולה, אתר בעל חשיבות עולמית לעופות מים ונדידת ציפורים, ואחד מבתי הגידול הלחים החשובים במזרח התיכון. שמורת החולה, היא שמורת הטבע הראשונה בישראל, שהוקמה כחלק מהמאבק להצלת ביצת החולה, תוכלו לראות שלל בעלי חיים, ציפורים רבות ונדירות המגיעות לאגם בעונות הנדידה וצמחי מים נדירים וייחודיים הנמצאים בביצה שנשמרה. "המסלול בשמורה מונגש ברובו,” מציינת רוסו. "הוא מישורי ונוח מאד לטיול. זו הליכה רגלית לא ארוכה שמאפשרת לראות את הנופים של עמק החולה, גם את האגם וגם את הביצה. חוץ מהעופות שמצויים בשפע בעונות הנדידה אין אחד שלא ראה גם נוטריות, צבי מים וחיות נוספות.”
מגדל התצפית בעל שלוש קומות ומצפור הציפורים בגשר הצף הם המקומות הטובים ביותר לחזות בערב הרב של הציפורים הנודדות העטות באלפיהן על האגן והביצה בעונות הנדידה. בין היתר תוכלו לראות שקנאים, עגורים, קורמורנים, נחליאלים צהובים, ברווזים משוישים המוכרים כמין הנמצא בסכנת הכחדה עולמית ואפילו קינונים של אנפות.
מלבד הציפורים תוכלו לפגוש בשמורה בעלי חיים נוספים, ובהם עדרי יחמורים וג’מוסים, חזירי בר, לוטרות ועטלפים. ברי המזל שביניכם אולי יצליחו לראות גם את חתולי הביצות בשמורה. בנוסף בשמורה קיים גן מקלט לצמחי מים נדירים שאפיינו את אזור החולה טרם הייבוש. כמה מהמינים שבאתר הם מינים בסכנת הכחדה בישראל, כך שגן המקלט מאפשר אישוש אוכלוסיות לשם החזרתם לטבע.

שמורת טבע נחל המשושים:
בנחל המשושים שבשמורת הטבע יער יהודייה תוכלו ליהנות מנופי בזלת מרהיבים של קניונים עמוקים, מברכות ומפלים שוצפים, ממרחבי אחו פורחים ומסלעי בזלת מרשימים. השמורה מציעה מגוון מסלולי ההליכה, המאפשרים למבקרים ליהנות מטיול בהתאם ליכולתם. לא משנה באיזה מסלול תבחרו, גולת הכותרת של הטיול היא בריכת המשושים עצמה – הבריכה הגדולה המוקפת משושי בזלת מרשימים. העמודים המשושים, הניצבים זקופים על דפנות הברכה, יוצרים תמונת טבע מרשימה ומיוחדת. תופעה זו נוצרה כתוצאה מזרמי לבה שהתקררו והפכו לסלעי בזלת בתהליך אטי. כאשר התגבשות החומר למוצק נעשית לאט-לאט ובלא הפרעה, הצורה הנוצרת היא משושה ומכאן שמה של הבריכה.
"שמורת יהודייה מסמלת את היופי של הגולן,” אומרת רוסו. "השמורה מציעה ארבעה מסלולי טיול שונים בדרגות קושי שונות, החל ממסלול קצר היישר לבריכה ועד למסלול למיטיבי לכת מנחל המשושים לנחל הזוויתן. ניתן לבחור באחד המסלולים הקלים ועד לגלישת סנפלינג בנקיק השחור. בריכות הבזלת הם כמובן מראה ייחודי ויפיפה והכניסה למים פתוחה לכולם.”

מרכז

שמורת טבע נחל תנינים:
נחל תנינים הוא נחל איתן הנמצא בין קיסריה לזכרון יעקב, סמוך למעגן מיכאל וג’אסר א-זרקא. אורכו של מסלול הטיול כ־1.5 ק”מ ובמהלכו תוכלו ליהנות מנחל איתן הזורם כל ימות השנה, מצמחייה עשירה, ממגוון בעלי חיים לצד עתיקות כגון הסכר הרומי, מטחנות קמח ביזנטיות וממפעל לצינורות חרס מהמאה ה-20. אומנם את שמו קיבל הנחל בשל התנינים שהיו מצויים בו, אך אל חשש – התנינים, שהובאו אליו ככל הנראה על ידי שליטים מצריים, כבר אינם נמצאים בנחל מאז שהאחרון ביניהם ניצוד בשנת 1912. "זהו הנחל האחרון בנחלי החוף הנקיים שזורמים לים,” אומרת רוסו. "אפשר ללכת במסלול מהנה לאורך הנחל ואפשר גם בתוך המים, שמגיעים עד גובה הברך. בכל עונה יש דבר אחר לראות במקום. עכשיו החצבים נמצאים בשיא פריחתם. אפשר גם להאריך את המסלול ולצעוד עד חוף הים של ג’אסר א-זקרא.”
השמורה נמצאת סמוך לתוואי שביל ישראל במקטע שבין בית חנניה לנתניה. אמנם השביל עצמו לא עובר בתוך השמורה, אבל סטייה קצרה מתוואי השביל אל תוך השמורה תבטיח לכם הנאה רבה. המטיילים בנחל יוכלו לראות צבי מים, כגון צב רך וצב ביצה, סרטני נחלים, וכן שלל מינים של צפרדעים, קרפדות ואילנות. חדי העין יוכלו לראות גם חתולי ביצות ונחש מים משובץ, אך אל דאגה הוא לא ארסי.

צילום: שרית פלאצי רשות הטבע והגנים
צילום: שרית פלאצי רשות הטבע והגנים

פארק לאומי חאן שער הגיא:
חאן שער בגיא, המוכר גם כבאב אל וואד, הוא מלון דרכים שנבנה בתקופה העותומאנית וחולש על הדרך בין השפלה לירושלים. במקום התנהלו קרבות עזים במלחמת העצמאות, ואתר המורשת, שנפתח לפני כשנה, מוקדש למבקיעי הדרך לירושלים. מרכז הביקורים באתר הוא מיצג בסגנון "אני הגיבור” בו המבקרים עוברים דרך חללים במוזיאון המציבים בפניהם דילמות ושאלות הנוגעות לפורצי הדרך לירושלים מחטיבת הראל בפלמ”ח. באתר עצמו לא תמצאו מסלולי טיול, אך ניתן לשלב את הסיור עם מסלולי טיול במקומות קרובים, ובהם יד לשיריון, עין חמד, דרך בורמה ותצפית הר אדר. החאן, שנמצא על התוואי של שביל ישראל, יכול לשמש את המטיילים לעצירת דרך לאחר ההליכה הממושכת ומקום להתרעננות מבורכת לטובת מזגן מצנן וטעימה מהמורשת ההיסטורית במוזיאון. "בחאן אפשר לחוות את רוח התקופה שבה עלו שיירות המשוריינים לירושלים. האתר מאפשר לחוות את התחושות באופן אישי, ממש לשבת בתוך משוריין, לצפות בסרטים ולעבור בין תחנות המציבות דילמות ומחייבות קבלת החלטות, ממש כמו המפקדים של השיירות. זה מאפשר להתחבר לתקופה מאד משמעותית במדינה.”

מערת הנטיפים בשמורת אבשלום:
מערת הנטיפים בשמורת אבשלום הנמצאת לא הרחק מבית שמש, משתרעת על פני 4,800 מ”ר וחלק מהזקיפים והנטיפים בה הם בני למעלה מ־300,000 שנה. המערה, שחלקים רבים בה עדיין פעילים, התגלתה ממש במקרה בעקבות פיצוץ במחצבה סמוכה בהר טוב. "המערה היא תופעה ייחודית מאוד,” מדגישה רוסו. "זו המערה היחידה בישראל שאפשר לבקר בכולה. התקנו תאורה מותאמת שלא מתחממת ולא פוגעת בנטיפים. בניגוד לכל האתרים האחרים למערה הזו ניתן להגיע רק בתיאום והכניסה היא בקבוצות ובליווי מדריך.”
הנטיפים והזקיפים במערה נוצרו מהמסת סלע המערה על ידי מי הגשמים המחלחלים לתוכה. המערה שומרת על טמפרטורה קבועה של 22-23 מעלות צלזיוס ובין 90 ל־100 אחוזי לחות, והנטיפים גדלים מתקרת המערה וצומחים כלפי מטה. סביב טיפת המים שהגיעה לתקרת המערה, מתגבשת מעין טבעת של סידן פחמתי ודרכה עוברת הטיפה הבאה, בעוד שטיפות המים הזולגות מתקרת המערה ומן הנטיפים יוצרות את הזקיפים – משקעים הצומחים מקרקעית המערה כלפי מעלה. כאשר קצב הטפטוף מהיר מקצב ההשקעה הטיפות נושרות, מתנפצות אל הקרקעית, ורק אז שוקע החומר המומס בהן.

Avshalom Cave (Soreq Cave), a Stalactites Cave in Israel
Avshalom Cave (Soreq Cave), a Stalactites Cave in Israel
דרום

הגן לאומי תל אשקלון:
הגן הלאומי תל אשקלון זכה בשנתיים האחרונות לתואר האתר המבוקר ביותר בישראל עם למעלה מחצי מיליון מבקרים בשנה, בכך הוא עקף את מצדה שעמדה בראש הטבלה בשנים האחרונות. זהו הישג לא מבוטל עבור אתר עתיקות שהיה לא מוכר כל כך עד לאחרונה. הגן הנמצא לחופי הים התיכון סמוך לאשקלון מכיל חוף רחצה לימי הקיץ החמים, לצד פארק רחב ידיים בחיק הטבע ומגוון עתיקות.
מלבד הרחצה בחוף אפשר ליהנות גם ממשחק משימות ברחבי הגן, משרידים שנותרו מהתקופה הכנענית, ממבנים מהתקופה הרומית, ומחומות אשקלון שנבנו בימי הביניים. חלקו הדרומי של הגן הוא אתר טבע ייחודי המהווה נקודת מפגש בין צמחיית המדבר לצמחייה של חולות הים התיכון. הפארק מהווה, בין היתר, מרחב גידול לזוחלים רבים. "בתל אשקלון תוכלו למצוא הכל,” אומרת רוסו. "ארכיאולוגיה, היסטוריה; וגם אזור לחניון לילה ומקום למנגל ורחצה בים. זה האתר הכי פופולרי בישראל.”

גן לאומי צבעי רמון:
גן לאומי הנמצא בלבו של מכתש רמון, הגדול במכתשי הנגב. הגן נחנך בשנים האחרונות בשיתוף פעולה עם הקרן לשיקום מחצבות, שהשמישה אותו למבקרים בתום פעילות המחצבות באזור. הפארק הגיאולוגי מאפשר נסיעה מתאימה בתוכו לכל כלי הרכב לצד שבילי הליכה קצרים המובילים את המטיילים אל סלעים ססגוניים. שביל ישראל עובר בתוך הגן, כך שהמטיילים בשביל באזור מצפה רמון יחוו את היופי הקדמוני של הסלעים העתיקים.
ייחודו של הגן הוא בתצפיות הסלע הצבעוניות החושפות רבדים שונים של סלעים מתקופות פרה-היסטוריות שונות. מלבד הסלעים ניתן גם לבקר בתצפית הנשרים הצופה על תחנת האכלה לנשרים החיים במכתש רמון, וכן גם בתצפית האגם הצופה אל בריכה שנוצרה ממכרה שנחפר עמוק והגיע למי תהום. "הכניסה לגן היא ללא תשלום,” מציינת רוסו. "הוא מאפשר טיול עם הרכב, כך שבכל נקודה אפשר לעצור ולצפות בדברים חדשים.”

צילום: צור נצר רשות הטבע והגנים
צילום: צור נצר רשות הטבע והגנים

שמורת טבע חוף האלמוגים באילת:
שמורת האלמוגים באילת, שבה נמצאת השונית היחידה בישראל, נמצאת ממש מול הנקודה הדרומית ביותר של שביל ישראל בבית הספר שדה אילת. מומלץ במיוחד לחגוג את סיום השביל מצפון לדרום ברחצה בחוף. עבור מי שמעוניין לעשות את השביל מדרום לצפון ניתן כמובן לפתוח את ההליכה בשביל ברחצה מרעננת.
השמורה מציעה את כל האטרקציות של חוף הים המפורסם של אילת, לצד אפשרות לצלילה בשנורקל, אותו אפשר לשכור בחוף, או צלילה עם ציוד צלילת מכשירים המאפשרים הצצה לעולם המופלא של שוניות האלמוגים ולשלל הדגים המיוחדים והנדירים ביופיים.
"כשמשנרקלים אפשר לראות עושר של דגים גם במים הרדודים. לא מזמן היו מבקרים שראו שם טונה זהובה, שזה דג ענקי. הדגים מרגישים שהשמורה היא מקום בטוח. הם מסתובבים שם חופשיים, כך שאפשר לראות דברים מדהימים תחת המים. זו השמורה האהובה עליי.”
בשמורה ניתן גם להשתכשך בבריכות הרדודות בסמוך לחוף, ללכת על הגשרים הבנויים מעל השוניות ולצפות בדגים הצבעוניים השוחים בה.

צילום: חן טופיק-יאן רשות הטבע והגנים
צילום: חן טופיק-יאן רשות הטבע והגנים

טיפ למטייל:
לבעלי מנוי מטמון מומלץ להשתמש במערכת ההזמנות. "ההזמנה באמצעות המערכת היא לא חובה אבל היא מאפשרת להבטיח מקום,” אומרת רוסו. "אנשים מאד אוהבים את זה. המערכת מאפשרת לווסת את המטיילים בצורה שמפחיתה את עומס המבקרים וחוויות הביקור הרבה יותר טובה. בתקופת הקורונה אנשים גילו שאפשר לטייל גם בארץ, והם גם לא הפסיקו גם כשהשמיים נפתחו. יש לנו הכל פה בישראל. אנו רואים כיום הכפלה בשימוש במטמון.”

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!