דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

תחקיר מגזין טיים: עובדי טיקטוק בקולומביה חשופים לתכנים קשים

בגרמניה עובדי H&M חתמו על הסכם קיבוצי פורץ דרך שיגן עליהם במעבר לקניות ברשת | עובדי אפל באוסטרליה דחו הסכם קיבוצי בטענה להעלאת שכר נמוכה מדי ושוקלים שביתה

חנות אפל בסידני, אוסטרליה (צילום: Walid Berrazeg / Hans Lucas via Reuters Connect)
חנות אפל בסידני, אוסטרליה (צילום: Walid Berrazeg / Hans Lucas via Reuters Connect)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

UNI, האיגוד המקצועי הגלובלי של נותני השירותים מוביל מספר מאבקים ברחבי העולם. בשבוע האחרון נחתם בעזרת הארגון הסכם קיבוצי של H&M בגרמניה, ובתמיכת הארגון עובדי אפל באוסטרליה דחו את ההסכם שהציעה להם החברה. נוסף על כך האיגוד יצא במאבק לטובת עובדי טיקטוק בקולומביה לאחר תחקיר קשה של מגזין טיים על תנאי העבודה הקשים של העובדים, החשופים לתכנים קשים ברשת החברתית

תחקיר של מגזין טיים חושף כי עובדי טיקטוק בקולומביה האחראים על סינון תכנים פוגעניים ברשת החברתית הפופולרית, נחשפים בעבודתם לתכנים קשים בניהם פדופיליה התאבדויות ורצח, אך לא זוכים להתייחסות החברה שמעסיקה אותם בתנאים קשים.

בגרמניה נחתם הסכם פורץ דרך ל-14,300 לעובדי הביגוד H&M בנושא דיגיטליזציה. ההסכם יעזור לעובדי החברה בשינוי שעוברת ענקית הקמעונאות ממכירה בחנויות פיזיות לקניות ברשת, וישמור על תנאי עבודתם ושכרם במעבר. באוסטרליה, עובדי אפל דחו הסכם עבודה, שהציעה להם ההנהלה, בטענה כי ההסכם לא מספר העלאות שכר בהתאם לאינפלציה.

עובדי טיקטוק בקולומביה חשופים לתכנים קשים וסובלים מתנאי עבודה לא הולמים

עובדי טיקטוק בקולומביה סובלים מטראומות בעקבות תכנים קשים שהם נאצלים לצפות הכוללים פדופיליה, רצח, התאבדויות, קניבליזם והתעללויות קשות בבעלי חיים. על פי תחקיר שיצא השבוע במגזין טיים, המבוסס על ראיונות עם 9 עובדים שלא נחשפו בפנים גלויות, העובדים האחראים על סינון תכנים פוגעניים בטיקטוק חווים טראומות וקשיים נפשיים נוכח התכנים הקשים.

לטענת התחקיר העובדים, המועסקים במרכז תקשורת ענק בחברת הענק הכלל עולמית, טלפרפורמנס בקולומביה, לא מקבלים יחס הולם למול הקשיים הנפשיים העולים. בנוסף לאי התמיכה, תנאי העסקת העובדים נמוכים מאוד וטלפרפורמנס מנהלת מדיניות אנטי איגודים.

הצמיחה המהירה של TikTok באמריקה הלטינית, לה כ-100 מיליון משתמשים באזור, הובילה לשכירת מאות מנהלי תוכן בקולומביה, כדי להילחם בקרב בלתי פוסק נגד תוכן מטריד. הם עובדים שישה ימים בשבוע במשמרות יום ולילה, כאשר חלקם מקבלים רק 1.2 מיליון פסו ,כ-$254 בחודש, לעומת כ-2,900 דולר למנהלי תוכן שבסיסם בארה"ב.

בשנה שעברה, המחלקה האחראית על שמירת הנחיות ה-OECD בנושא תאגידים בינלאומיים כתבה המלצות רציניות לטלפרפורמנס לשיפור התנהגותה הארגונית ברמה הגלובלית. שם צוין כי עובדים שהחליטו להתאגד בקולומביה, התבקשו לא לחזור לעבודתם למרות שהם קיבלו את השכר שמגיע להם. הוועדה מצאה שהתנהלות החברה בקולומביה, "מנוגדות לחופש ההתאגדות של עובדים, כפי שהומלץ על ידי הנחיות ה-OECD, ובכך דומות לשיטות אנטי איגודיות".

טיקטוק (צילום: Konstantin Savusia/Shutterstock.com)
טיקטוק (צילום: Konstantin Savusia/Shutterstock.com)

דו"ח של PIRC במרץ השנה מצא כי ל-Teleperformance היה שיעור תחלופת עובדים גבוה במיוחד של 90.55% בשנת 2021, כאשר כמעט כל כוח העבודה העולמי מוחלף מדי שנה. כמו כן נמצא שלמעלה משלושה רבעים מהעובדים התפטרו במהלך השנה.

כריסטי הופמן, המזכירה הכללית של UNI, אמרה: "בקולומביה, ובכל רחבי העולם, Teleperformance דוחפת את מנהלי התוכן לגבולות הנפשיים והפיזיים שלהם. לא רק שהם צריכים לצפות בתוכן מחריד על בסיס קבוע, הם גם נתונים בלחץ עז ממערכות הניטור של Teleperformance, עצמה לצפות בכמה שיותר תוכן בכל משמרת.  Teleperformance חייבת להשתפר, אבל היא סירבה לעבוד עם איגודי עובדים ברמה הלאומית והעולמית כדי לתקן כשלים עמוקים בהתייחסות לעובדים.  העובדים האלה הם בני אדם, שאינם חסינים מפני מה שהם עדים להם".

עובדי H&M שומרים על הזכויות שלהם במהפכת הדיגיטציה

הסכם קיבוצי ראשון המתייחס לתחום המעבר לדיגיטליזציה, נחתם לראשונה במגזר הקמעונאי השבוע בחברת H&M בגרמניה. ההסכם יגן על זכויותיהם של 14,300 עובדי החברה בשלוש השנים הבאות. ענקית קמעונאות עוברת לשיטות מכירה חדשות שמשנות את יחסי העבודה, הגדרות התפקיד והקשר בין ההנהלה לעובדים.

ההסכם פורץ הדרך שהמשא ומתן עליו נמשך בחצי שנה האחרונה, ייתן לעובדים השפעה רבה יותר על אופן פריסת הטכנולוגיה החדשה בענקית האופנה, כמו גם ביטחון תעסוקתי ובונוסים בהתאם לשימוש בטכנולוגיה בחברה.

משנת 2023 ואילך, יתקיימו סדנאות בחנויות פיילוט נבחרות, כך שהעובדים יוכלו להעריך את שיטות העבודה החדשות, ולספק משוב לעדכון נוסף של שיטות אלו. במסגרת ההסכם תוקם ועדה מייעצת לדיגיטליזציה (עם נציגי ver.di ו-H&M), שתאסוף משוב מהעובדים ותציע הצעות משלה על עולם העבודה העתידי ב-H&M.  ההסכם מרחיב למעשה את זכויות ההשתתפות של מועצת העובדים המרכזית של H&M בנושאים הקשורים לדיגיטליזציה.

חנות H&M בגרמניה. (צילום: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com).
חנות H&M בגרמניה. (צילום: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com).

בעיה נוספת שההסכם עונה עלייה היא הגידול במכירות המקוונות שגרם לירידה בעמלת המכירה שמרוויחים בדרך העובדים בחנויות הפיזיות. כדי לפצות עובדים אלה על הירידה במכירות בחנויות, ההסכם מקנה שני בונוסים בשנה כאשר בשנת 2023, סכום כל בונוס יהיה בין 250 אירו ל-450 אירו (ברוטו) בהתאם לשעות העבודה.

נוסף על כך, ההסכם מעניק לעובדי החנות הגנה מיוחדת מפני פיטורים והורדה בדרגה במהלך תהליך הדיגיטליזציה, ומבטיח כי הנהלה לא תשתמש בעובדים זמניים להחלפת עובדי H&M קבועים. ההסכם תייחס גם להגנה פוטנציאלית של עובדי החנות מאיבוד מיומנות הפוטנציאל של עבודתם כמוכרנים, ומציע קמפיין להעלאת מיומנויות לשירותי לקוחות בכללי להגנה.

ראש מחלקת הקמעונאות של UNI, מתיאס בולטון, אמר: "אנו מברכים את עובדי ver.di ו-H&M בגרמניה על ניהול המשא ומתן והסיום של הסכם פורץ דרך זה. הסכם זה מראה שמעבר צודק למגזר קמעונאי בעל דיגיטלית גבוהה ניתן להשיג רק באמצעות משא ומתן קיבוצי, השתתפות פעילה של עובדי החנות, העלאת מיומנויות והערכה לעבודתם הקשה״.

עובדי אפל באוסטרליה דחו הסכם עבודה ושוקלים שביתה

עובדי אפל באוסטרליה דחו ביום שני השבוע הסכם עבודה עם תנאים נמוכים, שהציעה להם ההנהלה. הצעת אפל כללה העלאות שכר שנתיות של 2.5% בלבד, לאחר שהסכם עבודה האחרון שלה, שלא מבוסס על התאגדות, פג לפני שש שנים. 68% הצביעו נגד ההסכם המוצע ובכך דחו את הצעת אפל לתנאים. חלק מהסניפים שוקלים לפתוח בשביתות עד לחתימה על הסכם מיטיבי.

על פי נציגי האיגוד, ההסכם לא הצליח לספק העלאות שכר בהתאם לאינפלציה או להכיר בחששות חוזרים ונשנים במשא ומתן על הסדרי הסגל והסדרים ייחודיים הדורשים יחס מיוחד. באוסטרליה כמו במדינות נוספות העובדים צריכים לאשר את ההסכם המוצע להם. כ-4000 עובדי אפל ב-22 אתרים במדינת אוסטרליה מאוגדים באיגוד נותני השירותים האוסטרלי.

״זה אמור להביא תקווה והשראה לעובדים ברחבי המגזר והעולם שנאבקים לתנאים טובים יותר בעבודה. יחד עובדים ואיגודי העובדים שלהם יכולים לעשות שינוי", אמר רגנדרה אצאריה, המזכיר האיזורי של אסיה והפסיפיק ב-UNI, האיגוד המקצועי הגלובלי של נותני השירותים. האיגוד קרא לאפל לחזור למשא ומתן ולייצר הסכם קיבוצי שנותן מענה לדרישות חברי האיגוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!