דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

דו"ח העבודה העולמי: ירידה בהיקף המשרות ובשכר הריאלי ברוב העולם

הדו"ח של ארגון העבודה הבינלאומי מראה כי התאוששות שוק העבודה ממגפת הקורונה נבלמה עם המלחמה באוקראינה, ולארגון אין תחזיות מעודדות בנושא | מנכ"ל ה-ILO: "זקוקים ליישום מערך רחב של כלי מדיניות"

פליטה מאוקראינה בבית ספר בפשמיסל, פולין. האו"ם מדווח על 2 מיליון פליטים שנמלטו מאוקראינה (צילום AP/מרקוס שרייבר)
פליטה מאוקראינה בבית ספר בפשמיסל, פולין. האו"ם מדווח על 2 מיליון פליטים שנמלטו מאוקראינה (צילום AP/מרקוס שרייבר)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

שוק העבודה העולמי צפוי להידרדר יותר עם גידול באבטלה, אי שוויון, המשך הסכסוך באוקראינה ואינפלציה עולמית, כך הציג ארגון העבודה העולמי בדו"ח שהתפרסם השבוע.

על פי הדו"ח העשירי בסדרת ״מוניטור ה-ILO על עולם העבודה״ נראה שהתחזית עבור שווקי העבודה בעולם החמירה בחודשים האחרונים, ולפי המגמות הנוכחיות המשרות הפנויות יפחתו וצמיחת התעסוקה העולמית תידרדר משמעותית ברבעון האחרון של 2022. עליית האינפלציה גורמת לשכר הריאלי לרדת במדינות רבות. ירידה צפויה זו מגיעה לאחר הירידה המשמעותית בהכנסה במהלך משבר הקורונה, שבמדינות רבות השפיע בעיקר על קבוצות בעלות הכנסה נמוכה.

המוניטור במהדורתו העשירית, מראה כי הרעת תנאי שוק העבודה משפיעה הן על יצירת תעסוקה והן על איכות המשרות, "כבר יש נתונים המצביעים על האטה חדה בשוק העבודה", נכתב בדו"ח, המעיד כי מצב זה יגדיל את אי-השוויון בשוק העבודה, מה שיתרום לפער מתמשך בין כלכלות מפותחות למתפתחות.

אזרחים יוונים בתור לקבלת דמי אבטלה, ב-2011 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis, FILE)
אזרחים יוונים בתור לקבלת דמי אבטלה, ב-2011 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis, FILE)

הפירוש להידרדרות, לפי הדו"ח, מגיע ממספר כיוונים: "מערכת של משברים מרובים וחופפים, בשילוב מלחמת אוקראינה והשפעות שליליות לאחר מכן, התממשו במהלך שנת 2022 אשר משפיעות עמוקות על עולם העבודה". ההשפעות המתוארות מורגשות באמצעות אינפלציית מזון ואנרגיה, ירידה בשכר הריאלי, הגדלת אי השוויון, התכווצות אפשרויות המדיניות והעלייה בחוב במדינות מתפתחות. בנוסף, האטה בצמיחה הכלכלית ובביקוש המצרפי יפחיתו גם את הביקוש לעובדים, שכן אי ודאות והחמרת הציפיות משפיעות על גיוס עובדים.

יש פחות משרות בעולם, סכנה למשרות הפורמליות

בתחילת 2022 מספר שעות העבודה העולמיות התאושש באופן משמעותי ממגפת הקורונה, בעיקר במקצועות בעלי כישורים גבוהים יותר ובקרב נשים. עם זאת, הדבר הונע על ידי עלייה במספר המשרות הבלתי פורמליות, אלה שמחוץ למשק מפוקח, מה שסיכן את מגמת השיפור בתחום המשרות הפורמליות, המתקיימת כבר 15 שנה.

המצב החמיר במהלך השנה וברבעון השלישי של 2022, והערכות ארגון העבודה הבינלאומי הן שהיקף שעות העבודה עומד על 1.5% פחות מהיקפן לפני המגפה, ומסתכמות בגירעון של כ-40 מיליון משרות מלאות.

המלחמה באוקראינה משפיעה עולמית

המלחמה באוקראינה משנה את תמונת המצב העולמית גם בהשפעתה על אוקראינה, אך גם בהשפעתה על סביבת העובדה הקרובה למדינות הנלחמות. השפעות הסכסוך מורגשות בשוקי העבודה של המדינות השכנות, מה שעלול להוביל לערעור יציבות פוליטי ופגיעה בשוק העבודה בתקופה הקרובה.

בנוסף למחיר ההומניטרי, למלחמה באוקראינה הייתה השפעה שלילית דרמטית על כלכלת המדינה ושוק העבודה. ה-ILO מעריך כי בשנת 2022 תהיה ירידה של כ-15.5% (2.4 מיליון משרות) בשיעור התעסוקה באוקראינה אל מתחת לרמה של 2021, טרום הסכסוך. עם זאת, התחזית הזו היא עדכון, ואינה נמוכה כמו הערכת הארגון באפריל 2022, זמן קצר לאחר תחילת הסכסוך, אז סבר כי 4.8 מיליון מקומות עבודה יאבדו. השינוי החיובי הוא תוצאה של צמצום מספר האזורים באוקראינה תחת כיבוש או עם פעולות תגמול אקטיביות. עם זאת, התאוששות חלקית זו בשוק העבודה היא צנועה ושברירית ביותר.

פליטים אוקראינים צועדים ליד שיירת הרכבים שמחכה לחצות את הגבול מאוקראינה למולדובה (צילום: AP Photo/Sergei Grits)
פליטים אוקראינים צועדים ליד שיירת הרכבים שמחכה לחצות את הגבול מאוקראינה למולדובה (צילום: AP Photo/Sergei Grits)

המספר הגדול של עקורים ופליטים המחפשים עבודה באוקראינה ובמקומות אחרים, מוסיף לאתגרים ועלול ליצור לחץ שכר כלפי מטה, ובכך להוריד את השכרהשעתי ברמה משמעותית, מזהיר הדו"ח.

לפי הערכת הדו"ח 10.4% מכלל כוח העבודה של המדינה לפני המלחמה הם כעת פליטים במדינות אחרות. קבוצה זו המונה 1.6 מיליון אנשים היא ברובה המכריע של נשים, כאשר רבות מהן עבדו בעבר בתחומי החינוך, הבריאות והשירותים הסוציאליים. סקר שנערך לאחרונה מצא שעד כה, רק 28% מהפליטים האוקראינים שנסקרו מצאו עבודה כשכירים או עצמאים במדינות המארחות שלהם.

"אנו זקוקים למחויבות חזקה של יוזמות"

"התמודדות עם מצב התעסוקה העולמי המדאיג ביותר הזה, ומניעת ירידה משמעותית בשוק העבודה העולמי, תדרוש מדיניות מקיפה, משולבת ומאוזנת הן ברמה הלאומית והן בעולם", אמר מנכ"ל ארגון העבודה הבינלאומי, גילברט פ. הונגבו. "אנו זקוקים ליישום מערך רחב של כלי מדיניות, כולל התערבויות במחירי המוצרים הציבוריים; ניתוב מחודש של רווחים רוחביים; חיזוק הבטחת ההכנסה באמצעות הגנה סוציאלית; הגדלת הבטחת הכנסה; וצעדים ממוקדים כדי לסייע לאנשים ולמפעלים הפגיעים ביותר".

"אנו זקוקים למחויבות חזקה של יוזמות כמו המאיץ העולמי של האו"ם בנושא מקומות עבודה והגנה חברתית, שיסייע למדינות ליצור 400 מיליון מקומות עבודה ולהרחיב את ההגנה החברתית לארבעה מיליארד אנשים שאינם מוגנים כיום", אומר הונגבו. "סיום מהיר של הסכסוך באוקראינה, כפי שנדרש בהחלטות הגוף המנהל של ILO, יתרום עוד יותר לשיפור מצב התעסוקה העולמי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!