דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2022

דעה / כשאדם הולך לסופר ולא מצליח לקנות מזון בסיסי, הוא זוכר את זה בקלפי

ש"ס היתה המפלגה היחידה שהעלתה בקמפיין הבחירות שלה את חוסר הביטחון התזונתי | גם אם הפתרון שלה לא אידאלי, ההבטחה הזו חיזקה אותה בקלפי | עכשיו נותר לקוות שממשלת נתניהו הבאה תהיה טובה יותר לעניים מזו של בנט ולפיד

כרטיס מזון בתעמולת הבחירות של ש"ס (צילום: ניצן צבי כהן)
כרטיס מזון בתעמולת הבחירות של ש"ס (צילום: ניצן צבי כהן)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בכירה בעמותה שפועלת למען אנשים שחיים בעוני אמרה לי בשבוע שעבר שממשלה בראשות נתניהו תהיה טובה יותר לאנשים שחיים בעוני. "זה מוזר, נכון?", היא הוסיפה. אבל הקמפיין שהובילה ש"ס, אחת המפלגות השותפות של נתניהו בבחירות האחרונות, יכול להסביר לפחות חלק מההתחזקות שלה בשני מנדטים.

שר האוצר בממשלה היוצאת, אביגדור ליברמן, פעל מתחילת כהונתה כדי להרע את מצבם של אנשים שחיים בעוני. זה לא היה רק נזק משני להחלטות כאלה ואחרות. משרד האוצר בהנהגתו התעקש להעביר בחוק ההסדרים מהלכים שהכבידו במיוחד על הציבור שחי בעוני, כמו הטלת מס שהעלה את מחירי השתייה המתוקה ומחירי הכלים החד פעמיים. לצדו קודמה גם 'העלאת גיל הפרישה לנשים', שם מכובס לדחיית הגיל בו נשים יהיו זכאיות לקצבת זקנה, בלי החרגה של עובדות במקצועות שוחקים, ומעט הגנה על נשים שייפגעו מהמהלך.

גם החלטתו של ליברמן לבטל את הסבסוד במעונות היום לבחורי הישיבות (שבוטלה על ידי בג"ץ מסיבה טכנית, ולא מהותית) הייתה נקודת ציון משמעותית, שהגדילה את ההוצאות של משפחותיהם באלפי שקלים בחודש. לקראת סוף כהונת הממשלה הושקה רפורמת 'דרך שווה' במחירי התחבורה הציבורית, שהעלתה את מחירי הנסיעה בערים רבות בפריפריה.

ראש הממשלה יאיר לפיד עם שורת מוצרי המזון שהתקנים עליהם יבוטלו (צילום: ללא קרדיט)
ראש הממשלה יאיר לפיד עם שורת מוצרי המזון שהתקנים עליהם יבוטלו (צילום: ללא קרדיט)

לממשלה היוצאת לא היתה תשובה טובה לגל העלייה במחירי מוצרי היסוד, בעוד ששכר העובדים נשחק. לפני גל ההתייקרויות הם הסירו את הפיקוח על מחירי החמאה, והעלו את מחירי הלחם והחלב המפוקחים. אמנם עליית המחירים היא גלובלית, אך גם אם הממשלה לא גרמה לה, התגובה שלה היתה מצומצמת ביותר. ראש הממשלה לפיד הודיע שיוריד תקנים שיקלו על ייבוא מוצרים מסוימים, צעד שמבוסס על הנחה תיאורטית שמחיריהם יוזלו בעקבות כך, מה שלא תמיד קורה.

680 אלף משפחות בחוסר ביטחון תזונתי

בש"ס הגיבו למצב הזה בקמפיין בחירות שהבטיח מיליארד שקלים לביטחון תזונתי. ביום הבחירות, חילקה ש"ס בדוכנים מחוץ לקלפיות כרטיסי מזון, זהים לכרטיסים שחולקו ביוזמת יו"ר המפלגה אריה דרעי לפני כשנתיים, עליהם נכתב "כרטיס זה אינו פעיל בגלל לפיד וליברמן".

לאנשים שעליית המחירים והרפורמות השונות פגעו בהם בצורה קשה, הקמפיין של ש"ס פגע בול. לפי דוח ארגון 'לתת', כ-680 אלף משפחות ולמעלה ממיליון ילדים בישראל נמצאים באי בטחון תזונתי.

הממשלה היוצאת הכניסה לראשונה את התקציב למיזם לביטחון תזונתי לבסיס התקציב, מה שיבטיח את קיומו גם בשנים הבאות. זהו מהלך חיובי וראוי לכשעצמו. אבל אף אחת מהמפלגות שהרכיבו את הממשלה היוצאת לא קידמו את הנושא בקמפיין שלהם, או הציעו איך ישפרו את מצבם של אנשים שחיים בעוני. בסוף, כשאדם הולך לסופר ולא מצליח לקנות מזון בסיסי למשפחה שלו, הוא זוכר את זה בקלפי.

הפתרון של ש"ס לא אידאלי, אבל הם היו לבד במגרש

הסבירות שהממשלה בראשות נתניהו תמגר את אי הביטחון התזונתי בישראל נמוכה. האופן בו ש"ס רוצה לטפל בנושא הזה הוא חלוקת תווי מזון למשפחות שחיות בעוני, מהלך שהיא התחילה בממשלת נתניהו-גנץ. דרעי, אז שר הפנים, דרש מתניהו להפנות 700 מיליון שקלים מחבילת הסיוע לקורונה להעברת תווי מזון למשפחות על ידי הרשויות המקומיות, רגע לפני נפילת הממשלה.

דרעי ונתניהו ספגו ביקורת על המהלך, וגם עתירה לבג"ץ שפסלה את המכרז ליישומו. אנשי מקצוע בתחום ביקרו את אופן חלוקת התווים, והעדיפו לתקצב את המיזם לביטחון תזונתי, שמספק סל מזון איכותי ובריא ולא תלושים לקנייה חופשית. אבל בשורה התחתונה, גם הם שמחו על מאות מיליוני השקלים שהועברו לטיפול בנושא.

ש"ס יודעים מי המצביעים שלהם, ואיך למשוך אותם לצאת להצביע. הפתרון שהם הציעו אולי לא אידאלי, אבל כשהם היחידים שאמרו בכל מקום שידאגו למיליארד שקלים לביטחון תזונתי, זה עושה את העבודה. עכשיו נותר רק לקוות, שהממשלה הבאה תהיה טובה יותר לעניים מזו שקדמה לה. אחרי הממשלה בראשות בנט, לפיד וליברמן, הרף לא גבוה במיוחד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!