דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

הכנסת ציינה את רצח יצחק רבין ז"ל: "קולות הירי עוד מהדהדים. השאלה נותרה, איך מתמודדים עם מחלוקת?"

לפיד: "אם ישראל תזנח את שלטון החוק והדמוקרטיה, היא תהפוך למדינה חלשה יותר" | נתניהו: "אחרי הבחירות צריך לצאת מהשוחות ולעבוד יחד"

ציון יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל. קרדיט צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב
ציון יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל. קרדיט צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב
דבר
צרו קשר עם המערכת:

"גם היום 27 שנים אחרי, קולות הירי של הלילה ההוא עדיין מהדהדים בחברה הישראלית. הם מזכירים לנו לאן יכולה להוביל אלימות פוליטית. הם מתריעים בפנינו על הדרך שבה מסוכן לנהל מחלוקות פוליטיות בינינו. והרי, מחלוקות הן נשמת אפה של הדמוקרטיה", כל אמר היום (ראשון) יו"ר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) בפתח ישיבה מיוחדת ליום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל.

הישיבה התקיימה במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, חברי סגל א' של המדינה, ראשי הנציגויות הזרות בישראל ובני משפחת רבין.

"אין זה משנה כלל אם קו השבר הרעיוני עובר בין תומכי הסדר שלום למתנגדיו או בין תומכי רפורמות במערכת המשפט לאלו התומכים ברפורמות אחרות. מחלוקת ואי הסכמה תמיד יהיו בכל חברה דמוקרטית, וטוב שכך. השאלה היחידה שהייתה ונותרה היא: כיצד מנהלים את הוויכוחים והמחלוקות הללו?" אמר לוי.

"תפקידו של משכן הדמוקרטיה הישראלי, של התקשורת ושל מערכת החינוך, להדהד את זיכרון הרצח הפוליטי הזה. לא כדי להאשים מחנה ולא כדי לקדם מורשת פוליטית מסוימת. אלא כדי להבין איך למנוע את הרצח הפוליטי הבא."

ראש הממשלה יאיר לפיד הזהיר "אם ישראל תזנח את שלטון החוק, תפרק את הדמוקרטיה שלה, תיקח אחורה את הקידמה ואת הקשרים שלנו עם הקהילה הבינלאומית ותזנח לגמרי את השאיפה לשלום, אז היא תהיה מדינה חלשה יותר, והרעיונות של רבין יקברו לצידו."

ציון יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל. קרדיט צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב
ציון יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל. קרדיט צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

"אנחנו לא ניתן לזה לקרות" הוסיף לפיד." נכון שהרגע הנוכחי הוא לא רגע טוב לרעיונות האלה, אבל אנחנו לא מאמינים במה שאנחנו מאמינים רק כשמבטיחים לנו שזה יהיה קל. אנחנו לא נאבקים על המטרות שלנו רק כשיש לנו תעודת ביטוח שזה יצליח".

אני עומד פה כראש ממשלת ישראל, ואומר מפה: גם אחרי הרצח, גם אחרי כל מה שקרה מאז הרצח, זה עוד לא הסוף. יצחק רבין איננו עוד. הרעיונות שלו חיים אתנו."

יו"ר האופיזציה ומי שצפוי להתמנות בקרוב לראש הממשלה אמר: "דמוקרטיה היא מתנה, ביטוי נשגב של חירות האדם ואילו רצח פוליטי הוא ביטוי מזוויע של קנאות האדם. לעולם אסור שכוח האגרוף יחליף בדמוקרטיה את כוח השכנוע. יצחק רבין היה פטריוט בעל זכויות רבות בתולדות המדינה, אוהב את המדינה, לחם בעד ישראל, יצג אתה בעולם והיה מנהיג נבחר של מדינת ישראל.

ציון יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל. קרדיט צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב
ציון יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל. קרדיט צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

"אחרי שהסתיימה מערכת הבחירות, אחרי ששקע אבק-ההתנצחות בין המחנות – צריך לצאת מן השוחות ולדעת לעבוד יחד.

"חילוקי הדעות לא ייעלמו – וזה בסדר. בכמה תחומים יש בינינו ויכוחים נוקבים, שגם אותם צריך לנהל באחריות ובשיקול-דעת. מאבק רעיוני הוא יסוד מוסד בדמוקרטיה. מותר להתווכח, לא חייבים להסכים על הכל – אבל מנגד, צריך לדעת על מה כן להסכים, על מה רובנו מסכימים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!