דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
22.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 25.1°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.1°באר שבע
  • 30.0°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 23.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות סביבה

4 קבוצות יפעילו פיילוטים של אוטובוסים אוטונומיים בישראל

קבוצות בראשות אגד, דן, מטרופולין ונתיב אקספרס זכו במכרז ויחלו בניסויים בחודשים הקרובים | הפיילוטים יארכו כשנתיים עד לשיפור והטמעה של האוטובוסים, שיופעלו בידי בקר מרוחק

האוטובוס האוטונומי 5G מוצג בפתיחת אולימפיאדת החורף בדרום קוריאה ב-2018 (צילום: AP Photo/Pietro DeCristofaro)
האוטובוס האוטונומי 5G מוצג בפתיחת אולימפיאדת החורף בדרום קוריאה ב-2018 (צילום: AP Photo/Pietro DeCristofaro)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רשות החדשנות וחברת נתיבי איילון, הודיעו היום (ראשון) על ארבע קבוצות שיבצעו ניסויים בהפעלת אוטובוסים אוטונומיים, במסגרת המיזם הלאומי לתחבורה ציבורית אוטונומית. 

הקבוצות הזוכות צפויות להתחיל בחודשים הקרובים תכניות ניסוי להפעלת אוטובוסים אוטונומיים שתימשך כשנתיים, כאשר עם השלמת התכניות צפויים מפעילי התחבורה הציבורית להפעיל את קווי השירות האוטונומיים באופן מסחרי. בהדגמות שיבוצעו במסגרת הקול הקורא יושקעו כ-61 מיליון שקלים, כמחציתם מתקציב המדינה. 

מדובר במיזם דו-שלבי שמטרתו לבחון את ההיתכנות לשילוב רכבים אוטונומיים במערך התחבורה הציבורית בישראל. המיזם כולל בחינת מודלים שונים של הפעלה ויעילותם הכלכלית והתפעולית, ומחבר בין מפעילי תחבורה ציבורית לבין חברות טכנולוגיה חדשניות בארץ ובעולם. 

תחבורה אוטונומית: הביצועים נמוכים מהצפוי, אך הפיתוח המואץ עשוי לפתור מספר בעיות נקודתיות

תחום התחבורה האוטונומית מתאפיין כיום בביצועים נמוכים מהציפיות. אף כי רכבים אוטונומיים גורמים לפחות תאונות מרכבים אנושיים, רמת הבטיחות בהם איננה מספקת בכדי לשכנע רגולטורים לאפשר להם לנסוע באופן חופשי, שלא במסגרת ניסוי. מספר מסוים של ניסויים מוצלחים כבר פועלים במספר ערים בעולם עם תחבורה ציבורית ללא נהג אנושי, או בהפעלה של בקר נהיגה מרוחק, שמתערב רק במקרה חירום. 

לדברי משרד התחבורה, התועלות הצפויות מהמיזם יסייעו בהפחתת הגודש בדרכים על ידי ייעול מערך התחבורה הציבורית, שיפור השירות וחוויית הנוסע ושיפור רמת הבטיחות. כיום ישנו מחסור של אלפי נהגים בתחבורה הציבורית בישראל, מה שמקשה על הרחבת השירות כמו גם על שמירת איכות הנהגים. לדברי משרד התחבורה, המיזם צפוי לסייע למדינה ולענף התחבורה להתמודד עם בעיית כוח האדם והמחסור החמור בנהגים, על ידי מעבר לציי רכב של אוטובוסים אוטונומיים ללא נהג בטיחות תוך שנים ספורות. 

 4 קבוצות יפעילו את הפיילוטים ברחבי הארץ

במכרז זכו 4 קבוצות, המרכיבות כל אחת מפעילת תחבורה ציבורית ושותפו תשל חברות טכנולוגיות העוסקות בתחום התחבורה האוטונומית. במכרז זכו הקבוצות:

חברת מטרופולין, בשיתוף עם Karsan הטורקית, AdasTec האמריקאית, אפלייד אוטונומי מנורבגיה ו"אוטופיה" הישראלית. לקבוצה ניסיון בפיילוטים דומים במישיגן ובנורבגיה.  

חברת אגד בשיתוף חברת טכנולוגיה צרפתית בעלת טכנולוגיה שנמצאת בשימוש בלמעלה מ-20 מדינות שונות. 

חברת דן , בשיתוף VIA הישראלית, EasyMile הצרפתית, וחברות אניגמטוס ואוטופיה הישראליות. ל-EeasyMile ניסיון בהפעלת מיניבוסים אוטונומיים במרחב עירוני.  

חברת נתיב אקספרס בשיתוף עם אימג'רי הישראלית, המפתחת פלטפורמת תוכנה עבור נהיגה אוטונומית. החברה מפעילה מספר פרויקטים שונים ברחבי העולם ואף זכתה לאחרונה במימון מרשות החדשנות לצורך פיילוט חדשני להפעלת שאטל אוטונומי ללא נהג בבית חולים שיבא. 

קבוצה שתצליח בשלבי הניסוי הראשונים תזכה להפעיל שירות תחבורה ציבורית-עצמאית בדרכים ציבוריות, לרבות הסעת נוסעים, במסגרת הרישיון שניתן להם מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה.  

תכנית הפיילוטים של המיזם היא בין המובילות והייחודיות בעולם (בהשוואה למקבילותיה במישיגן ארה"ב, בסקוטלנד ובגרמניה), שכן היא משלבת מספר מפעילי אוטובוסים וחברות טכנולוגיה שונות והיא עתידה להתקיים באתרי הרצה שונים ומגוונים לאורך זמן רב, עד להטמעת הטכנולוגיה בקנה מידה מסחרי. 

תאגידים שלא זכו בהשקעה או שלא הגישו בקשה במסגרת הקול הקורא יכולים להשתתף במיזם במימון עצמי, בהיתר ממיזם הלאומי לתחבורה ציבורית אוטונומית. 

"פוטנציאל לשיפור השירות ורמת הבטיחות"

"אנחנו שמחים על ההיענות המרשימה של מפעילי תחבורה ציבורית שהגישו הצעה במסגרת הקול הקורא שהפצנו במשותף עם שותפינו ברשות החדשנות ובנתיבי איילון", אמר רן שדמי, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. "בחרנו את 4 ההצעות הבשלות ביותר ואנחנו שמחים להיות מהראשונים בעולם שמחברים בין הטכנולוגיה של הרכב האוטונומי לבין התחבורה הציבורית".

"לפנינו עוד כברת דרך לעבור אולם אין לנו ספק שקיים במיזם פוטנציאל לשיפור השירות וחוויית הנוסע בתחבורה הציבורית ולשיפור רמת הבטיחות", הוסיף שדמי. "כמו כן, המיזם צפוי לסייע למדינה ולענף התחבורה להתמודד עם בעיית כוח האדם והמחסור החמור בנהגים. נמשיך להתמקד בנושאים אלו גם במסגרת המיזם הזה וגם בעבודתנו היומיומית". 

"בעידן המתהווה של ניידות-מבוססת-תוכנה, ישראל רכשה עמדה מובילה וייחודית בתחום הניידות החכמה והאוטונומית", אמר ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות. "מספר הסטארט-אפים הישראלים בתחום התחבורה החכמה גדל מ-400 ב-2016 ליותר מ-600 ב-2020".

"הצמיחה המשמעותית ביותר הייתה במספר הסטארט-אפים שהוקמו בתחום הרכב האוטונומי עם גידול שנתי ממוצע של 26% בתקופה זו", הוסיף אפלבאום. "רשות החדשנות ושותפיה במגזר הפרטי והממשלתי מחויבים לאיתור הזדמנויות שוקיות, טכנולוגיות ותפעוליות להשגת הצמיחה הנדרשת בכמות המשתמשים ובהיקף שירותי הניידות החכמה בישראל".  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!