דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לקראת ימים סוערים: כך נמנעים מתאונות עבודה בחורף

המוסד לבטיחות ולגיהות מפרסם הנחיות שיבטיחו את שלומם של העובדים באתרי הבנייה בימי הקור, הגשם והרוחות | בין הסכנות: התהפכות כלי רכב, בורות והתחשמלות

סופת ברקים (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
סופת ברקים. "בימי חורף גשומים וסוערים, רצוי ומומלץ להפסיק את העבודות תחת כיפת השמיים ולבצע עבודות תחת גג" (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מזג אוויר סוער צפוי להתחיל הלילה (שני) ולהימשך לאורך יום שלישי, כולל גשמים, רוחות וסופות רעמים ברחבי הארץ. במוסד לבטיחות ולגיהות מבקשים להזכיר את חשיבות ההקפדה על עבודה בטוחה בהתאם לתנאי מזג האוויר.

בין הסכנות שמדגישים במוסד לבטיחות ולגיהות: התהפכויות עגורנים או נפילת ציוד, התמוטטות מבנים ארעיים, היווצרות בורות באתרי בנייה וסכנת התחשמלות.

לדברי מוטי סולטני, מנהל מוקד קו החיים, ב-2022 התקבלו במוקד 223 דיווחים שנוגעים להפרות בטיחות באתרי בנייה שנגרמו כתוצאה ממזג אוויר סוער. "בימי חורף גשומים וסוערים", אומר סולטני ל'דבר', "רצוי ומומלץ להפסיק את העבודות תחת כיפת השמיים ולבצע עבודות תחת גג".

לדבריו, יש לשים לב לסכנות שבעבודה בגובה, כמו רוחות חזקות או רטיבות שעלולות להוביל להחלקה ולנפילה. "מומלץ להימנע ככל האפשר מביצוע עבודות בגובה בזמן רוחות חזקות", אומר סולטני. "מומלץ לבצע ניהול סיכונים בעבודות על גגות שבירים, תלולים או חלקלקים, או גגות ללא מעקה כשיש רוח חזקה או יורד גשם. יש לשקול הפסקת עבודה אם אין תנאי בטיחות הולמים.

סולטני מוסיף שאין לבצע עבודות גלישה או עבודות על פיגומים ממוכנים בעת סערה. "גם לאחר הגשם והפסקת העבודה, על מנהל העבודה לבדוק ולוודא את תקינות ועיגון כל הפיגומים באתר הבנייה לפני החזרה לעבודה, כדי לוודא שלא נפגעו במהלך הסערה".

סולטני מדגיש שבעת רוחות חזקות, צריך להביא בחשבון את האפשרות שחפצים שלא רתומים היטב למקומם יתרוממו ויעופו, בדגש על חפצים בעלי שטח פנים רחב שעלול ליצור 'מפרשי רוח', כמו תבניות או שלטים מונפים.

"יש לשים לב ואף להודיע לחברת החשמל אם צריך לגזום את העצים בסביבת קווי החשמל. צריך לוודא שלא מבוצעות עבודות הנפה כשהרוחות חזקות ועלולות לסכן את יציבות המטען, אבל יתרה מכך, יש לבצע סקר סיכונים מקדים לפני מזג האוויר הסוער, על ידי מנהל העבודה ומנהל הפרויקט, שבמסגרתו מעוגן היטב כל חפץ או מתקן שהרוח עלולה להעיף או להפיל. נוסף על כך, יש לבדוק את איטום הגגות, לנקות אותם מחפצים שמונחים עליהם, לחזק לוחות גג רופפים ולנקות את המרזבים ותעלות הניקוז".

עוד מדגיש סולטני ששלטי פרסום על גבי עגורנים ופיגומים, יש לבנות רק על פי הוראות היצרן ומפקח העבודה הראשי בנושא, שכן שלטים אלו עלולים אף הם להפוך ל'מפרשי רוח'.

סולטני מוסיף שאין לעבוד ב'מקומות מוקפים' כמו שוחות ביוב, תעלות, מקלטים וכדומה כשקיים חשש להצפה. סכנה נוספת קיימת בעת ביצוע חפירות, ולכן יש לוודא ניקוז תקין שימנע הצפה, להקפיד על גידור ושילוט, וכן להכין ציוד שאיבה שמתאים לאופי העבודה לצורך התמודדות עם מקרי קיצון. "חל איסור להשאיר תעלה או בור פתוחים ללא גידור מתאים וסימון. יש לשים לב שרצפות רטובות ובוץ הם גורמים משמעותיים להחלקה ולנפילה, ולכן במידת הצורך יש לחפור תעלות ניקוז סביב האתר כדי למנוע הצפות". בשטחים שבהם נעים כלי רכב או ציוד מכני והנדסי יש לוודא את הידוק של הקרקע וניקוזים מתאימים.

סכנה נוספת היא התחשמלות שנובעת מהרטיבות. "מומלץ לבצע לקראת החורף בדיקה למערכת החשמל על ידי חשמלאי, וכן למגן את לוחות החשמל ואביזרי הקצה מפני רוחות וגשמים. חשוב לוודא את כיבוים של תנורי חשמל ומחממים לסוגיהם כשאין משגיח בחדר, וכן לוודא תקינות של גנרטור החירום ותאורת החירום למקרה של תקלות בחשמל.

"בימי החורף מחשיך מוקדם, ולכן יש לשים לב שהעבודה מתבצעת רק בתאורה מתאימה. יש לוודא שהתאורה מתוחזקת במצב תקין כל זמן שהעבודה נמשכת, ומאירה גם את מקום העבודה וגם את המעברים הסמוכים לו. כשעובדים עם מנוף צריח בשעות שבין שקיעת החמה לזריחה, יש להאיר את העגורן על כל חלקיו, וכן את השטח שבו הוא מופעל".

סולטני מסיים בכך שחשוב להקפיד על לבוש מתאים לתנאי מזג האוויר. "רצוי להתלבש בשכבות של ביגוד דק, שהעליונה מהן אטומה למים, ולהוסיף או להסיר בגדים כשחם או קר מדי. חשוב להקפיד על בגדים יבשים, וכדאי להחזיק בגדים מתאימים להחלפה בהישג יד. במקרה של חשיפה ממושכת לטמפרטורה נמוכה ורוחות, חשוב להקצות לעובדים הפסקות ולדאוג עבורם לחימום כדי למנוע סיכון בריאותי. כמו כן, יש להקפיד על שימוש בנעלי עבודה תקניות עם סוליות מונעות החלקה עקב תנאי הרטיבות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!