דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סודן הדרומית

בעולם / "סודן הדרומית בסכנה להידרדר לרצח עם"

מילותיו של יועץ מזכ"ל האו"ם לענייני רצח עם. לדבריו, אזרחי המדינה נרדפים על רקע זהותם האתנית והתקשורת מלבה את ההסתה לאלימות: "רצח עם הוא תהליך, ובגלל שזה תהליך שלוקח זמן ניתן למנוע אותו. כל המרכיבים הנדרשים על מנת שיחל מצויים בסודן הדרומית"

חיילים בצבא סודן הדרומית (צילום: AP)
חיילים בצבא סודן הדרומית (צילום: AP)
אוריאל לוי

"סודן הדרומית בסכנה להידרדר לרצח עם. אזרחי המדינה נרדפים על רקע אתני והתקשורת מלבה את ההסתה לאלימות." כך אמר אתמול (שישי) אדמה דיאנג, יועץ מיוחד למזכ"ל האו"ם לענייני רצח עם במסיבת עיתונאים בג'ובה בירת סודן הדרומית. דיאנג נשא את דבריו לאחר ביקור של חמישה ימים במדינה ונפגש עם נציגי הממשלה, ארגונים אזרחיים ומנהיגים מקומיים.

"רצח עם הוא תהליך, הוא איננו מתרחש בלילה אחד. ובגלל שזה תהליך שלוקח זמן ניתן למנוע אותו. כל המרכיבים הנדרשים על מנת שיחל מצויים בסודן הדרומית." אמר דיאנג, והוסיף כי "הסימנים המקדימים ברורים, רדיפה אתנית שעלולה להידרדר לרצח עם."

בתוך כך אתר האינטרנט רדיו תמאזוז, המדווח על חדשות בסודן הדרומית ובדרומה של סודן הצפונית, דיווח על טבח בלפחות 11 חקלאים שבוצע על ידי חיילי צבא סודן הדרומית השבוע, זאת לאחר שב-31 באוקטובר בוצע באותו מקום טבח של 10 אזרחים. מעשי הטבח הללו התרחשו במחוז מרכז אקווטוריה, בכפר סמוך לעיר יאי (Yei). אחד מניצולי הטבח סיפר כי הוא וחבריו הגיעו מהכפר שלהם לעיר על מנת למכור ולרכוש סחורות ומזון ובדרכם חזרה לכפר נעצרו על ידי חיילים ונטבחו.

ביום שבת לפני שבוע נכנס אדם חמוש לבר בג'ובה הבירה וטבח באזרחים שצפו במשחק הכדורגל בין צ'לסי לליברפול. כתוצאה מהירי נרצחו 13 אזרחים על פי דיווח של הגרדיאן הבריטי.

מדינת סודן הדרומית, המדינה הצעירה ביותר בעולם, נמצאת במלחמת אזרחים עקובה מדם מזה שלוש שנים. המלחמה פרצה בדצמבר 2013 לאחר שריק מאצ'ר, סגן הנשיא ומנהיג שבט הנואר, פרש מהממשלה והורה על כוחותיו למרוד בה. צבא סודן הדרומית התפצל לשניים על בסיס זהות אתנית: הדינקה נותרו נאמנים לנשיא סאלווה קיר מאיארדיט, בעוד הנואר החלו במרד בהנהגת ריק מאצ'ר.

חודשים ספורים לאחר פרוץ הסכסוך פרסם האו"ם הערכה לפיה נהרגו במלחמה כ-10,000 בני אדם. מאז לא פרסם האו"ם נתונים חדשים, ואף גוף ממשלתי אחר לא עשה כך. הארגון הבלתי ממשלתי Crisis Group  טען בינואר 2014 כי לאחר שנה של לחימה נהרגו לפחות 50,000 בני אדם. מומחים ופעילים בשטח טענו לפני כחצי שנה כי לפחות 300,000 קרבנות נהרגו בסודן הדרומית מאז פרוץ המלחמה. בנוסף לכמות הנפגעים הגדולה, כ-2 מיליון בני אדם נעקרו מביתם.

לפי נתוני האו"ם, 6 מיליון אזרחים (יותר ממחצית אוכלוסייתה של המדינה) נזקקים לסיוע הומניטרי. 4.8 מיליונים מהם מצויים בסכנת רעב קשה. תנאי המלחמה מקשים על האו"ם ועל ארגוני סיוע נוספים לתת מענה למשבר. 261 צוותי סיוע של האו"ם הותקפו מאז ראשית 2016. "אני מודאג ביותר מהתפשטות המשבר ההומניטרי והנזק העצום שנגרם לאינספור חפים מפשע", אמר יוג'ין אווסו, מתאם הפעולות ההומניטריות של האו"ם בסודן הדרומית. תכנית המזון העולמית של האו"ם נכשלת מלתת מענה להמוני המורעבים במדינה, אחרי שמחסני מזון נבזזו בחודש שעבר. מעשה הביזה הנחית מכה קשה על תכנית המזון של האו"ם, שגם ככה מתוקצבת מתחת לא כצורך. רק 40% מהסכום שביקש האו"ם השנה (1.3 מיליארדי דולרים) גויס עד כה לתכנית. כעת יש לעדכן את הסכום הדרוש באופן שישקף את הצורך הגובר בעקבות הסלמת האלימות. בתוך כך הודיע האו"ם כי יותר ממיליון אזרחי סודן הדרומית חלו במלריה השנה, וכי זוהי המחלה הקטלנית ביותר במדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!