דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
20.5°תל אביב
  • 12.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 24.1°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 19.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

התחזקות מפתיעה לדמוקרטים בבחירות האמצע בארה"ב, השליטה בקונגרס עדיין על כף המאזניים

ספירת הקולות תימשך עוד מספר ימים, כשלרפובליקנים 47 מושבים בסנאט ולדמוקרטים 46 | הדמוקרטים ניצחו בניו המפשייר, והרפובליקנים יקבלו מושבים בסנאט באוהיו וצפון קרוליינה

כריסטופר סנדריג' מצביע בבחירות האמצע בארה"ב בקלפי בשיקגו, ומלמד את בתו כריסטינה על תהליך ההצבעה (AP Photo/Charles Rex Arbogast)
כריסטופר סנדריג' מצביע בבחירות האמצע בארה"ב בקלפי בשיקגו, ומלמד את בתו כריסטינה על תהליך ההצבעה (AP Photo/Charles Rex Arbogast)

השליטה בסנאט ובבית הנבחרים בארצות הברית מוטלת על כף המאזניים נכון להבוקר (רביעי), כששתי המפלגות רשמו נצחונות בחלק מהמירוצים התחרותיים ביותר בבחירות האמצע שההצבעה בהן נערכה אתמול.

המפלגה הדמוקרטית, אליה משתייך הנשיא ג'ו ביידן, רשמה התחזקות מפתיעה בחלק מהמדינות ביחס לסקרים. ספירת הקולות נמשכת והתוצאות הסופיות יתקבלו רק בעוד מספר ימים, וייתכן שרק לאחר סיבוב שני של בחירות במדינת ג'ורג'יה.

לפי התוצאות המעודכנות לשעה 15:00 שעון ישראל, לרפובליקנים מובטחים 47 מושבים בסנאט, ולדמוקרטים 46, כאשר נדרש רוב של 51. ספירת הקולות בוויסקונסין, נוואדה ואלסקה עדיין לא הסתיימה. בסנאט יש 100 מושבים בסך הכול, ובבחירות היום ייבחרו 32 מתוכם.

בבחירות לבית הנבחרים, בהן נבחרים 435 חברי הבית לתקופה של שנתיים מובטחים עד כה 199 למפלגה הרפובליקנית, ו-172 מושבים למפלגה הדמוקרטית. מספר המושבים שנדרש לצורך רוב הוא 218.

במוקד הבחירות עמד התסכול מהאינפלציה הגבוהה, לצד והביטול הפתאומי של הזכות החוקתית להפלות בהחלטת בית המשפט העליון.

החדשות המרגשות ביותר לדמוקרטים הן נצחונו של ג'ון פדרמן במירוץ למושב בסנאט בפנסילבניה, שנשלט עד עתה על ידי הרפובליקנים. זה היה אחד המושבים שדרכו קיוותה המפלגה לשמור על הרוב שלה בסנאט. עם זאת, מוקדם מדי לדעת מה תוצאות הבחירות למושבי סנאט קריטיים נוספים לדמוקרטים בוויסקונסין, נוואדה, ג'ורג'יה ואריזונה, שיכולים להכריע לאיזו מפלגה יהיה רוב בסנאט. במקביל, בבית הנבחרים, הדמוקרטים שומרים על המושבים שלהם במחוזות מווירג'יניה, דרך קנזס ועד רוד איילנד, כשהתוצאות במחוזות רבים במדינות כמו קליפורניה וניו יורק.

לדמוקרטים היו גם הצלחות גם במירוצים לתפקידי מושלים במדינות, עם נצחונות בוויסקונסין, מישיגן ופנסילבניה – שדות קרב קריטיים לנצחונו של ביידן ב-2020 על הנשיא הקודם דונאלד טראמפ. אך הרפובליקנים הצליחו לאחוז בתפקידי המושלים בפלורידה, טקסס וג'ורג'יה, מדינה שגם ביידן ניצח רק לפני שנתיים.

ספירת הקולות ברחבי ארצות הברית עדיין נמשכת, לרפובליקנים יש עדיין הזדמנות לזכות בשליטה בקונגרס. אך התוצאות מעודדות עבור הדמוקרטים, שציפו להפסדים משמעותיים, והעלו שאלות לגבי גודל הרוב הרפובליקני שצפוי להיות בבית הנבחרים.

הדמוקרטים זכו במושב הסנאט המכריע של מדינת ניו המפשייר, שם ניצחה מועמדת המפלגה מגי חסן את הרפובליקני דון בולדוק, קצין צבא לשעבר שקידם את שקריו של הנשיא לשעבר דונאלד טראמפ על הבחירות ב-2020 בהן הפסיד, אך ניסה לחזור בו מחלק מהעמדות הקיצוניות שהביע במהלך הבחירות המוקדמות במפלגה הרפובליקנית.

הרפובליקנים זכו במושבים בסנאט באוהיו ובצפון קרוליינה. הרפובליקני איליין לוריה, איש צבא לשעבר שחבר בוועדת החקירה של סית הנבחרים להשתלטות של תומכי טראמפ על גבעת הקפיטול בזמן ההכרזה על ביידן כנשיא, היה המועמד הדמוקרטי הראשון שהפסיד במירוץ תחרותי במדינת וירג'יניה.

תומכי המועמדת הרפובליקנית לתפקיד מושל אריזונה, קארי לייק, מריעות עם נצחונה בבחירות האמצע בארה"ב ( (AP Photo/Ross D. Franklin)
תומכי המועמדת הרפובליקנית לתפקיד מושל אריזונה, קארי לייק, מריעות עם נצחונה בבחירות האמצע בארה"ב ( (AP Photo/Ross D. Franklin)

תוצאות הבחירות ישפיעו על עתיד הכהונה ויישום המטרות של הנשיא ג'ו ביידן, ומשמשות מעין משאל עם על כהונתו כנשיא בזמן שהמדינה מתמודדת עם איפלציה ששוברת שיאים, ודאגות לגבי העתיד.

מושל פלורידה רון דיסאנטיס ומושל טקסס גרג אבוט, שני מועמדים אפשריים למועמד לנשיא של המפלגה הרפובליקינית, ניצחו את מתחריהם הדמוקרטים ונבחרו בשנית בשתי המדינות ה'אדומות' (תומכות רפובליקנים) הגדולות ביותר. עבור הדמוקרטי בטו אובאורק, שהפסיד לאבוט, זהו ההפסד השלישי מאז 2018.

בג'ורג'יה, הסנאטור הדמוקרטי רפאל וורנוק והמתחרה הרפובליקנית שלו הרשל ווקר מתחרים על מושב שיכול להכריע את השליטה בסנאט. ככל הנראה, במדינה צפוי סיבוב שני מכיוון שאף אחד מהמועמדים לא צפוי לעבור את ה-50% מהקולות, מכיוון שהם מתחרים מול מועמד שלישי ממפלגה ליברטריאנית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!