דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

עסקת מיזוג זירת המסחר FTX ובייננס התפוצצה, לקוחות FTX עלולים לאבד הכל

בייננס הודיעה על נסיגתה מהעסקה לאחר בדיקת נאותות שביצעה, והידיעות על ניהול מופקר של כספי לקוחות מצד FTX | זירת המסחר הקפיאה משיכות מבלי להודיע על כך רשמית | גורמים בשוק מעריכים שבייננס הינה הפילה במכוון את FTX

זירת המסחר FTX (צילום: Shutterstock)
זירת המסחר FTX (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עסקת זירת המחסר FTX ובייננס התפוצצה, לקוחות FTX עלולים לאבד הכל. חברת בייננס הודיעה אתמול (רביעי) שלא תרכוש את זירת המסחר בקריפטו FTX שנקלעה לקשיים. לקוחות FTX ניצבים בפני חוסר ודאות מוחלט והם עלולים לאבד את כל יתרות הקריפטו שהועברו לזירה זו. מדובר בשתיים מהזירות הגדולות ביותר למסחר בקריפטו לפי דיווחיהן, מה שמגורם לירידת שערים משמעותית כמעט בכל נכסי הקריפטו.

לפי הודעת החברה בטוויטר, בעקבות בדיקת נאותות שביצעה, והידיעות על ניהול מופקר של כספי לקוחות, וחקירות לכאורה מצד רשויות החוק בארצות הברית, החברה החליטה שלא לרכוש את FTX

גורמים בשוק מעריכים שבייננס הינה הפילה במכוון את FTX, לאחר שהודיעה שתמכור בשוק את כל האסימוני הקריפטו שברשותה מסוג FTT, שהונפקו ע"י FTX והפכו לחלק מרכזי בנכסים שלה.  

השווי של FTT התרסק, ואיתו גברה הפאניקה והמשיכות של קריפטו החוצה מ-FTX, עד שהחברה הקפיאה משיכות מבלי להודיע על כך רשמית. ביומיים האחרונים FTX לא הודיעה דבר לציבור. 

באוגוסט 2021 העיד סם בנקמן פריד, בעלי FTX, בפני הועדה לשירותים פיננסיים בבית הנבחרים האמריקאי, והסביר כיצד במשבר הפיננסי של שנת 2008 חברות החביאו סיכונים נסתרים, עד שהכל התפוצץ בבת אחת. עוד הבטיח כי ב-FTX יש ניהול סיכונים מסודר ושקוף והסתרה כזו לא יכולה להתרחש. במבט לאחור, נראה שלא רק מדובר בשקר בוטה, אלא שבנקמן פריד השתמש בדינמיקה הפיננסית הרעילה שקדמה למשבר 2008 כמודל לחיקוי ולא כמושא להפקת לקחים.

בכלכלת הקריפטו כולם מעורבים בכולם ויוצרים מכפלות סיכונים 

סם בנקמן פריד, שולט ב-3 פרויקטים עיקריים בקריפטו – זירת FTX מאיי הבהאמה, גוף בלתי מפוקח, חברת אלמדה ריסרצ' – קרן גידור בקריפטו, שסוחרת ב-FTX ובזירות אחרות וFTX US, זירת מסחר אמריקאית בקריפטו שאמורה לפעול בהתאם לכללים רגולטוריים אמריקאיים.  

בחודש מאי האחרון החלה קריסת רוחבית בכל כלכלת הקריפטו עם התרסקות צמד המטבעות טרה/לונה. למרות האידיאולוגיה שמדברת על "ביזור", רוב חברות הקריפטו מאוד מעורבות זו בזו, כך שקריסה של אחת שולחת גלי הדף אל אחרות. טרה/לונה היו אבן הדומינו הראשונה שהפילה לאחר מכן את קרן ההשקעות 3AC, חברות הקריפטו וויאג'ר, זירות מסחר, חברת הקריפטו צלסיוס ורבות אחרות.

בייננס (צילום: Shutterstock)
בייננס (צילום: Shutterstock)

רוב החברות הללו, התנהלו במבנה תרמיתי בו מובטחים ללקוחות תנאים מפליגים על בסיס רווחים לא קיימים או אחזקות בנכסי קריפטו עם שווי רק על הנייר. הדרך היחידה לממש אותן היא כשכסף רגיל וחדש נכנס לשוק, אך המפולת הבריחו את המשקיעים הקטנים והמוסדיים, ונוצרו בשוק היצעים גדולים של קריפטו ומעט מאוד אנשים שמוכנים לרכוש אותם בכסף רגיל.

לפני כשבוע הודלף המאזן של אלמדה ריסרצ', ובו התחייבויות גדולות ונכסים עם שווי תיאורטי בלבד. רוב האחזקות של אלמדה בנכסי קריפטו היו בהיקפים גבוהים מכל ההיקף הנסחר בשוק, מה שאומר שבמקרה הטוב ביותר ייקח שנים לממש אותם. תנועת הנכסים בין FTX לאלמדה התנהלה בחופשיות יתרה. פעילים בשוק סבורים שככל הנראה, אלמדה הצליחה ללוות קריפטו כנגד ערבונות בלתי נזילים בעליל כמו הטוקן FTT, שהנפיקה FTX.  

מי שהלווה קריפטו לאלמדה, יוכל לחלט את העירבון ב-FTT, אך יתקשה לקבל בחזרה את הקריפטו המקורי שהלווה. לכן, לקריסה בחברות של סם בנקמן פריד צפויות השפעות רוחב נוספות על חברות קריפטו אחרות, כש-FTX היא רק הראשונה שבהן.

ההודעה היחידה שפרסמה FTX הבוקר הייתה הדהוד של יזם הקריפטו ג'אסטין סאן, לפיה הוא שותף לFTX ל"מציאת פתרון" ו"בלימת ההדרדרות". 

אין אחזקה מסוכנת יותר מקריפטו 

הקריסה של FTX לא תייצר שוק בטוח יותר. החברה האחות FTX US, עדיין לא השלימה את העסקה לרכישת נכסי חברת וויאג'ר שקרסה, והדינמיקה בה חברות קריפטו רוכשות זו את זו לא מפזרת את הסיכון, אלא רק מגבירה אותו. זירת בייננס, שמסתמנת כזירה הגדולה ביותר בשוק בפער, איננה מקום בטוח. לא ברור מאין היא פועלת ותחת איזה חוק. כנגד החברה יש חקירות פתוחות של רשויות החוק בארצות הברית, בגין חשדות להלבנת הון והפרת סנקציות מול איראן. אף שלא מדובר בחברה אמריקאית, לחקירות אלו עלולות להיות השלכות שליליות על הזירה, ומדינות אחרות עשויות לאסור על אזרחיהן לסחור דרכה.  

בהיעדר כסף רגיל בשוק הקריפטו, מרבית המסחר בו נעשה מול תחליפי דולרים, המכונים "סטטיבלקוינס". כל טוקן קריפטו כזה אמור לייצג דולר אחד, אך אף אחת מהחברות המנפיקות אותן לא הציגה דו"ח ביקורת של חברת ראיית חשבון מכובדת, שאכן יש לה רזרבות נזילות של דולרים לגיבוי נכסי הקריפטו המקבילים. כיום מסתובבים בשוק כ-150 מיליארד דולר בטוקנים מסוג זה. הגדול בהם הוא תת'ר – שבעליו מחזיקים גם את זירת ביטפינקס, והסתבכו מספר פעמים עם רשויות החוק האמריקאיות בשל הונאת משקיעים והיעדר גיבוי דולרי. המנפיקים האחרים הם סירקל, חברה הנשלטת ע"י הזירה האמריקאית קוינבייס וביננס. במילים אחרות, עמוד השדרה של המסחר בקריפטו מבוסס על נכסים מפוקפקים, שנשלטים באופן ריכוזי ע"י חברות קריפטו שיש ספקות משמעותיים לגבי אמינותן.  

טכנולוגיית הקריפטו מסוגלת לאפשר ליחיד להחזיק נכסים בארנק דיגיטלי בעצמו, שנעול במפתח פרטי הידוע רק לו, אך אין לה שום יכולת להבטיח שלנכסים אלו יהיה ערך כלשהו או שימושיות כלשהי. לכן, קריסה של חברות גדולות בכלכלת הקריפטו פוגעת גם במי שמחזיק בעצמו נכס קריפטו בארנק פרטי. ערך השוק של הנכס יורד, והמקומות שבהם ניתן לסחור בו באמינות הולכים ומתמעטים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!