דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
19.0°תל אביב
  • 13.5°ירושלים
  • 19.0°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 18.5°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 18.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

ההמלצות למערך האשפוז בבריאות הנפש: "השינוי מתחיל בתקצוב ראוי"

הוועדה למערך האישפוז בבריאות הנפש פרסמה את המלצותיה | בין ההמלצות: הגדלת הנפח בבתי החולים הכלליים, שיפור איכות הטיפול והגדלת כוח האדם | העלות: 1.027 מיליארד שקלים לחמש שנים

המרכז לבריאות הנפש בשער מנשה (צילום: ויקימדיה)
המרכז לבריאות הנפש בשער מנשה (צילום: ויקימדיה)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

המלצות הוועדה למערך האישפוז בבריאות הנפש הוגשו היום (חמישי) לשר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש. המלצות הוועדה כוללות בין היתר יצירת תוכנית חומש בתחום התשתיות והבינוי לבתי החולים, עד 25 מטופלים במחלקה, הגדלת היחס בין אנשי הטיפול במחלקה למטופלים ואיוש מקצועות שבמחסור.

הגדלת הנפח לבריאות הנפש בבתי החולים הכלליים, שיפור איכות הטיפול והתאמתו, והגדלת כוח האדם

נושא כוח האדם היווה חלק משמעותי מהמלצות הוועדה, שהמליצה גם על הוספת בעלי תפקידים חדשים ויישום תוכניות לשימור, רווחה, פיתוח מקצועי והעצמה של עובדי המערכת, וכן על הגדלת כוח האדם בפריסה של חמש שנים ולשיפור המענה בנושא בטיחות המטופלים והצוות , בין היתר בעזרת מאבטחים המיומנים לנושא.

בנושא איכות ואופי הטיפול, הוועדה המליצה על יצירת הפרדה בין מטופלים במסלול אזרחי למסלול פלילי; קידום מתן מענה לאוכלוסיות יחודיות; תכנון מחלקות חדשות בהתאם לתכנית המאפשרת רווחה פיסית ותנאי אשפוז מכובדים המשפרים את חווית המטופל והסביבה הטיפולית לטובת יצירת שיפור בתנאי האשפוז, באיכות הטיפול וביחס הטיפולי במערך האשפוז.

הוועדה הקדישה חלק ניכר מהמלצותיה למקומו של מערך בריאות הנפש בתוך בתי החולים הכלליים, בהן הוספת מיטות לבריאות הנפש בבתי החולים הכלליים, בהן מקומות לנפגעי תקיפה מינית, הפרעות אכילה ותחלואה כפולה (גופנית ונפשית), וכן לשילוב המרכזים הרפואיים לבריאות הנפש בתוך בתי החולים הכלליים.

חלק נוסף של המלצות הוועדה נוגע לקשר בין הטיפול בבתי החולים לבריאות הנפש לבין מעבר המטופלים לקהילה. הוועדה ממליצה על יצירת מודל כלכלי הנועד להעביר את מרכז הכובד בטיפול בבריאות הנפש ממערך האשפוז לקהילה, לפיתוח שירותים ברצף הטיפולי למניעת אשפוז ולהרחיב שירותים אינטנסיביים שלא באשפוז, וכן על העברת מטופלים ממושכים לטיפול בקהילה.

הוועדה המליצה גם על שילוב מרכיבים טכנולוגיים בבתי החולים, בין היתר מרכיבים המעודדים החלמה וקיצור משכי אשפוז, והכנסת טכנולוגיות למניעת אלימות ואובדנות.

כמיליארד שקלים על פני 5 שנים: "המרכזים הפסיכיאטריים לא שונים משום מוסד רפואי אחר"

הוועדה מונתה לפני כשנה וחצי על ידי מנכ"ל המשרד דאז, פרופ' חזי לוי, וכללה נציגים ממשרד הבריאות, נציג אגף התקציבים במשרד האוצר וכן נציגי מערך בריאות הנפש, ואלו הגיעו לנוסח מוסכם. לפי הערכת הוועדה, העלות השנתית של יישום ההמלצות תהיה 1.027 מיליארד שקלים, שייפרסו על פני 5 שנים, מרביתן לתוספת כוח אדם ותחזוקת תשתיות. 

שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר על המלצות הוועדה: ״שנים שמערך בריאות הנפש הוזנח, והפך לחצר האחורית של מערכת הבריאות, בקדנציה האחרונה עשינו שינוי גדול והעברנו את בריאות הנפש לקדמת הבמה – בטיפול בקהילה, באישפוז, ובשיקום. היחס לאישפוז – בתי החולים והמרכזים הפסיכיאטריים לא שונים משום מוסד רפואי אחר, ולמתמודדי הנפש מגיע לקבל את הטיפול הטוב ביותר, בדיוק כמו לכל מטופל אחר". 

"השינוי מתחיל בתקצוב ראוי, ובתקציב האחרון הקצנו מאות מיליוני שקלים לשיקום מערך בריאות הנפש בישראל", הוסיף הורוביץ. "הדוח החשוב הזה הוא חלק בלתי נפרד מהמהפך שהנענו בבריאות הנפש, והוא מציב סטנדרט חדש וראוי עבור מתמודדי הנפש בישראל. יש להדגיש כי הדבר בא במקביל לחיזוק מערך בריאות הנפש בקהילה ובשיקום". 

הורוביץ הוסיף כי "בשנה האחרונה כבר יצאנו לדרך עם תוכניות התואמות את רוח ההמלצות, והמהלך הזה ישפר משמעותית את השירות למטופלים במערך בריאות הנפש, בתשתיות, בכוח אדם, במענים טיפוליים חדשים בקהילה, במערך האשפוז, בשיקום ובמאבק בסטיגמה".

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!