דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ארגון העבודה הבינלאומי: מעבר לכלכלה ירוקה תוך דאגה לעובדים עשוי להניב רווח של 26 טריליון דולר עד 2030

הארגון רואה ב"מעבר הוגן" הזדמנות לשלב את סוגיית האקלים עם העבודה שמניעה אותה | מחקר של הארגון מצא ששיפורים סביבתיים, צמצום אי-שוויון חברתי ושיפור באיכות העבודה יוכלו ליצור 24 מיליון משרות חדשות עד 2030

עובדות במפעל טקסטיל בהודו. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: AP Photo/Mahesh Kumar A)
עובדות במפעל טקסטיל בהודו. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: AP Photo/Mahesh Kumar A)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

כלכלה ירוקה לא רק תיטיב עם האנושות, אלא גם תגדיל את שורת הרווח: עדויות של האו"ם מוכיחות שפעולות האקלים לא יכבידו על התקציבים הלאומיים, ובמקום זאת, מעבר לכלכלה ירוקה עשוי להניב רווח כלכלי ישיר של 26 טריליון דולר עד 2030 בהשוואה לעסקים כרגיל.

מחקר של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) מצא שעד 2030, יותר מ-2% מכלל שעות העבודה ברחבי העולם עלולים ללכת לאיבוד מדי שנה כתוצאה משינויי אקלים, בין אם משום שחם מדי לעבוד, ובין אם מאחר שהעובדים צריכים לעבוד בקצב איטי יותר. 1.2 מיליארד משרות, 40% מהתעסוקה בעולם, מסתמכים ישירות על סביבה בריאה ויציבה. גם משבר הקורונה יצר משבר בשוק העבודה, עם ירידה דרסטית בתעסוקה העולמית, החרפת אי-השוויון וסיכוני בטיחות ובריאות כלכליים ותעסוקתיים נוספים עבור אנשים, מגזרים ואזורים ברחבי העולם.

לפי הארגון, בהתחשב בכך ש-23 מיליון שנות חיי עבודה אבדו באסונות מדי שנה מאז שנת 2000, העלות של אי-פעולה גדולה בהרבה מעלות הפעולה. התפיסה של "מעבר הוגן", שהתגבשה בשנים האחרונות ויצאה במסמך ברור של הארגון ב-2015, היא הזדמנות לשלב את סוגיית האקלים עם העבודה שמניעה אותה בלי הפרדות. התפיסה אומרת שצריך לעשות את המעבר לאנרגיות מתחדשות ולשינוי אקלימי מיטיב, ולא על חשבון העבודה והעובדים.

הארגון טוען שקיימות ראיות חזקות לכך שהשקעה במעבר הוגן תוביל לרווח נקי במקומות העבודה, לצד שיפורים סביבתיים, צמצום אי-שוויון חברתי ושיפור באיכות העבודה. לפי מחקר של הארגון, אם הצעדים הדרושים ייושמו ויושקע בכלכלה המעגלית, עשוי להיות רווח של 24 מיליון משרות נטו עד 2030.

ברמת המדינה, המחקרים המקיפים הראשונים על מימון אקלים מציגים תמונה אופטימית דומה. מחקרים מראים שהאסטרטגיות של קוסטה ריקה לטיפול בשינויי האקלים צפויות להביא למדינה רווחים של 41 מיליארד דולר נטו בין 2020 ל-2050.

הארגון קובע שפעילות אקלימית, כולל מעבר הוגן, דורשת השקעה משמעותית ב-15 השנים הבאות, כדי לקצור רווחים כלכליים וחברתיים לטווח ארוך יותר. לכן בחינת האופן שבו ממומן מעבר הוגן חייבת להיות תחום מיקוד מרכזי עבור מדינות, עסקים, מוסדות פיננסיים והקהילה הבינלאומית, כולל זיהוי פתרונות חדשניים כמו שותפויות ציבוריות-פרטיות, והבמה של ועידת האקלים העולמית אמורה לייצר את זה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!