דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חברת הדירוג S&P השאירה את הדירוג של ישראל ברמה של AA-

המאפיינים של דירוג האשראי הישראלי; מדדים פיסקליים חזקים, חשבונות חיצוניים חזקים ומדיניות מוניטרית גמישה לצד סיכונים גיאופוליטיים | החברה צופה ששיעור הצמיחה בטווח הארוך יתייצב על 3.5%

אנשים בקניון בירושלים (צילום: פלאש 90)
אנשים בקניון בירושלים (צילום: פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P אישרה אמש (שישי) מחדש את דירוג האשראי של מדינת ישראל על החוב במטבע חוץ ברמה של AA- עם תחזית דירוג ״יציבה״.

החברה ציינה את המאפיינים העיקריים של דירוג האשראי של ישראל, ביניהם כלכלה איתנה, מדדים פיסקליים חזקים, חשבונות חיצוניים חזקים ומדיניות מוניטרית גמישה לצד סיכונים גיאופוליטיים.

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "אישור נוסף של דירוג האשראי על ידי S&P עם תחזית דירוג יציבה, הוא תוצאה של מדיניות פיסקלית אחראית ומדגיש את איתנותה של הכלכלה הישראלית".

נציגי החברה ציינו שבמהלך משבר הקורונה הצטמצמה הכלכלה בשיעור של 1.9%- בלבד, התאוששה במהירות וצמחה ב-2021 בשיעור גבוה באופן יחסי לעולם של 8.6%, כאשר תחזית החברה ל-2022 צופה צמיחה בשיעור של 6%, בעיקר בזכות סקטור היי-טק חזק. על רקע ההאטה הצפויה אצל שותפות הסחר של ישראל בעיקר ארצות הברית ואירופה, חברת הדירוג חוזה שהצמיחה ל-2023 תעמוד על 2%. יחד עם זאת, מודגש ששיעור צמיחה זה עולה על רוב המדינות המפותחות.

החברה צופה ששיעור הצמיחה בטווח הארוך יתייצב על 3.5% בדומה לביצועי עבר, ומציינת כי לצד החוזקות של הכלכלה, קיימים אתגרים בנוגע לפריון נמוך בתחומי הכלכלה המסורתיים שיעור השתתפות נמוך באופן יחסי בכוח העבודה בחלק מאוכלוסיית ישראל.

חברת הדירוג ציינה שתרומה נוספת לצמיחה בטווח הארוך עשויה לנבוע מהתרחבות משק הגז הטבעי, במיוחד לאור הצורך באירופה למציאת מקורות גז אלטרנטיביים.

החברה ציינה את העודף התקציבי שנצבר בעשרת החודשים הראשונים של 2022. הביצוע התקציבי החזק ביותר מזה כמה עשורים שמבוסס על גידול בפעילות המשק בהכנסות ממיסים. החברה צופה כי ברמה שנתית התקציב יהיה מאוזן, שיפור משמעותי לעומת השנים הקודמות. נציגי החברה צופים שלאור העלייה באינפלציה והידוק המדיניות המוניטרית, ייווצרו לחצים על הממשלה לפעול על מנת להקל את יוקר המחיה, והגירעון יעמוד על 2% מהתוצר בשלוש השנים הבאות. על פי תחזיות החברה יחס החוב-תוצר נטו ישוב לרמתו כפי שהיה ב-2019, כ- 58% מהתוצר, ב- 2024.

בנוסף, החברה מציינת לחיוב מבנה החוב המיטבי של הממשלה הכולל שיעור גבוה של מחזיקי אג"ח מקומיים, גישה מצוינת לשוקי הון המקומי והבינלאומיים וגיוון במקורות המימון.

נציגי החברה ציינו את החשבונות החיצוניים והמדיניות המוניטרית כנקודות מפתח בדירוג האשראי של ישראל. בחשבון השוטף נרשם עודף במשך 18 שנים רצופות, שנתמך על ידי ההתרחבות המהירה של ייצוא השירותים הטכנולוגיים. בנק ישראל פועל בעצמאות רבה ובאמתחתו מגוון כלים מוניטריים, כמו גם יתרות מט"ח גבוהות, כ- 189 מיליארד דולרים, נכון לאוקטובר 2022.

החברה ציינה לחיוב את ההסכמים שנחתמו בשנים האחרונות עם מדינות האזור, בראשם הסכמי אברהם. יחד עם זאת סיכונים ביטחוניים וגיאופוליטיים מגבילים את דירוג האשראי. בהודעת החברה נרשמת התייחסות לעובדה כי בהתאם לתוצאות הבחירות האחרונות, הושגה הכרעה ברורה לאחר מספר מערכות בחירות וכי צפויה לקום ממשלה בזמן הקרוב. החברה ציינה שביצועי הכלכלה הישראלית אינם נוטים להיות מושפעים מהשינויים התכופים במערכת הפוליטית.

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "היציבות המתמשכת של דירוג האשראי הגבוה מהווה עדות לחוסן הכלכלה הישראלית, גם בימים של אי ודאות ואינפלציה עולמית. שמירה על עקביות ואחריות פיסקלית תוך המשך מגמת הירידה ביחס החוב לתוצר תומכת בדירוג המדינה. אגף החשב הכללי ימשיך לנקוט במדיניות אחראית של ניהול החוב הממשלתי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!