דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מפולת בקריפטו: FTX קרסה, ואלמונים רוקנו אותה מנכסיה

נכסי קריפטו בשווי 600 מיליון דולר הוברחו מארנקי הקריפטו של החברה בסוף השבוע | גם זירת BlockFi חדלה לאפשר ללקוחות למשוך כספים | הביטקוין והאת'ר איבדו 20% משוויים בשבוע

זירת המסחר FTX (צילום: Shutterstock)
זירת המסחר FTX. מבוך של גניבה, שקרים ונכסים שנעלמו (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לקוחות זירת FTX למסחר בקריפטו איבדו גישה לנכסיהם כנראה לתמיד. לפי מכתב למשקיעים, לחברה נותרו נכסים בשווי מיליארד דולר, והתחייבויות בהיקף של 9 מיליארד דולר. אחרי הדיווח, נגנבו נכסי קריפטו בשווי 600 מיליון דולר על ידי תוקף לא ידוע מארנקי החברה. גם מי שהצליח למשוך נכסים ב-90 הימים שקדמו לפשיטת הרגל, עלול להידרש להשיב אותם לקופת החברה. גם זירת BlockFi חדלה לאפשר ללקוחות למשוך כספים. התמונה המסתמנת מקריסת זירת המסחר FTX הולכת ומתגלה כמבוך של גניבה, שקרים ונכסים שנעלמו.

ביום שישי הוגשו מסמכי פשיטת הרגל של פירמידת החברות של המייסד סם בנקמן פריד, שנוגעת ל-134 חברות שונות, מתוך כ-170 חברות וצדדים קשורים בסך הכול.

לפי המסמכים, מצבה של החברה לא רע, ונכסיה והתחייבויותיה נאמדים כולם בטווח של בין 10 ל-50 מיליארד דולר. המידע שמספקת החברה לא חד משמעי. לפי מסמכי פשיטת הרגל,  לחברה מעל 100 אלף בעלי חוב, ואילו בעבר טענה שהיו לה יותר ממיליון לקוחות.

חלק גדול מנכסיה הוא פיקטיבי. כך למשל, ל-FTX היו לכאורה ביום חמישי אחזקות בטוקן קריפטו בשם Serum בהיקף תאורטי של 2.2 מיליארד דולר. שווי כל השוק הסחיר של Serum ביום חמישי היה 88 מיליון דולר בלבד. הביקוש אליו נמוך הרבה יותר, כך שניסיון לממש את הטוקן בעבור FTX אמור לקחת בתיאוריה כמה עשורים ולא אפשרי בכלל במציאות.

FTX רשומה באיי הבהאמה, אך כמעט כל מניותיה שייכות לחברה אמריקאית בבעלות בנקמן פריד, ולכן הבקשה לפשיטת רגל הוגשה בארצות הברית. רשות ניירות הערך של איי הבהאמה הודיעה אמש בטוויטר על הקפאת משיכות מנכסי FTX.

לפי דיווחים בטוויטר ובאתר קוינדסק, נכסי קריפטו בשווי 600 מיליון דולר הוברחו מארנקי הקריפטו של החברה ביום שישי, בטוקנים שהועברו על גבי רשתות את'ריום, סולנה וביננס סמארט צ'יין. היועץ המשפטי של החברה ריאן מילר כתב אתמול בטוויטר: "FTX נפרצה. אפליקציות של FTX הן נוזקות. יש למחוק אותן". לא ברור אם באמת התרחשה פריצה או שעובדים בעלי הרשאות לבצע העברות הבריחו נכסים מהחברה. מאוחר יותר טען מילר שהחברה מעבירה את שארית הנכסים לארנקים מאובטחים יותר ("אחסון קר").

לפי דיווח אחר באתר קוינדסק, מרבית פעילות החברות של בנקמן פריד נשלטה ע"י 10 עובדים באיי הבהאמה, שגרו באותו בית וקיימו קשרים רומנטיים זה עם זה, על בסיס ראיונות אנונימיים עם עובדים ועובדים לשעבר. חלקם השקיעו את כל הונם ב-FTX, וככל הנראה גם הם איבדו אותו.

אפקט הדומינו של קריסת FTX 

חברת BlockFi, שנמצאת בקשיים, הפסיקה לפני יומיים לכבד פקודות משיכה. לפי הודעת החברה הן יתחדשו מחר. חברות קריפטו שקרסו עד כה נהגו למסור הודעות דומות שהסתברו כשקריות. ב-7 בנובמבר בנקמן פריד פרסם בעצמו הודעות בטוויטר על כך שהחברה במצב טוב והנכסים בטוחים – כשהחברה נמצאה כבר בעומס בקשות למשיכת נכסי קריפטו מארנקי החברה. בנקמן פריד מחק את ההודעות, אבל הן תועדו ועלולות להוות ראיה משמעותית נגדו בהליכי פשיטת הרגל, ואולי גם בחקירה פלילית.

החברה הבת FTX US הייתה אמורה לרכוש את נכסי חברת הקריפטו הכושלת וויאג'ר ב-1.3 מיליארד דולר, אבל הרכישה הוקפאה. העסקה הייתה אמורה לאפשר ללקוחות של וויאג'ר החזר של כ-70% מנכסיהם, מה שעלול לרדת כעת לאפס.

המטבעות הבולטים בכלכלת הקריפטו – ביטקוין ואת'ר – איבדו בשבוע האחרון כ-20% משוויים בזירות המסחר. קרן סקויה, שהשקיעה 150 מיליון דולר ב-FTX, רשמה זאת כמחיקה. קרן הגידור גלויס השקיעה כ-100 מיליון דולר – מחצית מהונה – ב-FTX, וספק אם תוכל לחלץ אותם או חלק מהם בשנים הקרובות.

חשיפת נכס פיקטיבי וניגוד עניינים חיסלו את FTX 

ב-2 בנובמבר פירסם אתר קוינדסק מאמר על בסיס מסמך המתאר את שמאזן של חברה אחות של FTX בשם אלמדה ריסרצ'. לפי המסמך, חלק עיקרי מהונה קרן הגידור אלמדה ריסרצ' היה טוקן קריפטו בשם FTT, שנברא על ידי FTX. מדובר ב"מעגל סגור" בין שתי החברות, שפעלו במשולב – FTX כזירת מסחר ואלמדה כ"עושה שוק" ב-FTX וסוחרת בזירות אחרות. ניגוד עניינים כזה מאפשר בימים כתיקונם לאלמדה להמר בביטחון נגד לקוחות FTX, בעזרת מידע שהיא מקבלת מ-FTX, ולבצע מניפולציות מסחר נצלניות – פעילות שהייתה אסורה אילו החברות סחרו בבורסה מפוקחת ולא בשוק הקריפטו הפרוץ.

הולכים ומתרבים הסימנים שבנקמן פריד אפשר העברה של נכסי לקוחות מ-FTX לאלמדה ריסרצ' כנגד ביטחונות פיקטיביים או ללא תמורה, בניגוד לתנאי השימוש באתר FTX. לפי הוול סטריט ז'ורנל, ב-FTX הופקדו נכסי קריפטו בשווי של כ-16 מיליארד דולר, ויותר ממחציתם נמסרו לאלמדה, שבאופן לא ברור הצליחה לאבד אותם. ידוע שחלק מהכסף הלך להשקעות בחברות הזנק, לפרסום ולחסויות ספורט במאות מיליוני דולרים, וכן לתרומות פוליטיות.

המאמר גרם ללקוחות רבים של FTX לבקש למשוך את יתרות הקריפטו שלהם לארנק קריפטו פרטי. הפאניקה התגברה כשמנכ"ל זירת ביננס, הזירה הגדולה בעולם למסחר בקריפטו, הודיע ב-6 בנובמבר שימכור בשוק את יתרת הטוקן FTT שברשות ביננס, מה שגרם במהירות לאובדן של 50% מערכו. בשלב זהFTX  עדיין אפשרה משיכות קריפטו בשווי של יותר ממיליארד דולר ביממה. עם זאת, לפי כללי פשיטת הרגל הנהוגים בארצות הברית, כל מי שמשך קריפטו לארנק פרטי ב-90 הימים שקדמו לבקשת פשיטת הרגל, עלול להידרש להשיב אותם לקופת החברה.

ב-8 בנובמבר הודיעו ביננס ו-FTX על עסקת רכישה, בשל "בעיות נזילות" ב-FTX, בכפוף לבדיקת נאותות. פחות מיממה לאחר מכן, ביננס הודיעה שהיא נסוגה מהעסקה משום שהבעיות ב-FTX "גדולות מיכולתה לשלוט בהן". באותו זמן, שתי החברות ידעו ש-FTX לא סובלת רק ממחסור בנזילות באופן זמני, אלא חדלת פירעון במיליארדי דולרים.

הזירות הרשומות כחוק הן שער כניסה לכאוס 

נגד הרוכשת הפוטנציאלית ביננס, שלא ברור היכן היא רשומה ותחת איזה חוק היא פועלת, מתנהלות חקירות בארצות הברית בחשד להלבנת הון וסחר מפר סנקציות על איראן, בהיקף העברות של מיליארדי דולרים.

זירות קריפטו מפוקחות מחזיקות רק בחלק קטן מאוד מהפעילות בכלכלת הקריפטו. הסיבה היא שכדי להיכנס לקריפטו, אנשים נוטים לבצע רכישות של קריפטו בכסף רגיל בזירה מפוקחת בלי לבצע בה פעולות מסחר. לאחר מכן, הם מושכים אותו לארנק פרטי, וממנו מעבירים את הקריפטו למסחר בזירה לא מפוקחת כמו ביננס. בריאן ארמסטרונג, מנכ"ל זירת קוינבייס האמריקאית, התלונן על כך שהרגולציה הקיימת דוחפת 95% מהמסחר בקריפטו של לקוחות אמריקאים לזירות מסחר מחוץ לארצות הברית.

במסחר הפרוע שמתנהל בזירות אלו, ניתן לסחור בנגזרים, להשיג מינוף של עד פי 100 ולסחור גם בהעתקים בלתי מוסדרים של מניות פופולריות. רוב הזמן, אין לזירות אלו גורם בנקאי שמוכן לשרת אותן. לכן, היציאה מהמסחר בזירות כמו ביננס ו-FTX לא הייתה אפשרית בכסף, אלא בנכסי קריפטו בלבד. זירות מפוקחות הופכות בהדרגה ללא יותר מ"קופאיות" של המסחר בקריפטו.

בנקמן פריד היה התורם השני בגודלו לקמפיין הנשיאות של ג'ו ביידן, והצטלם על במה אחת עם טוני בלייר וביל קלינטון בוועידת הקריפטו בחודש אפריל השנה. במאי התרסק צמד מטבעות הקריפטו טרה/לונה, אז הכחישהFTX  חשיפה לאירוע גדול זה, שהיה אבן הדומינו הראשונה בסבב הקריסות בכלכלת הקריפטו ב-2022.

בזכות הנוכחות התקשורתית הרבה שיצר לעצמו בנקמן פריד, FTX נחשבה לאחת הזירות האמינות למסחר בקריפטו, למרות סימנים מקדימים לבעיות פיננסיות עמוקות. בספטמבר 2021, החברה עוד הציעה ריבית שנתית גבוהה במיוחד של 25% על הפקדות בדולרים, בזמן שבנקים מסחריים הציעו ריביות אפסיות. הפרש כה גבוה מעיד בדרך כלל על הונאה, שבה הריבית לא משולמת מתוך רווחים, שלא קיימים במציאות, אלא מגניבת כספם של משקיעים חדשים.

האמת בפרצוף, בקטע אירוני  

בפברואר רכשה FTX את הפרסומת היקרה ביותר בארצות הברית, בזמן משחק הסופר-בול שפונה ל-FOMO ('חרדת החמצה') בקרב צעירים. הסרטון מורכב מסצינות שבהן הקומיקאי לארי דיוויד (סיינפלד, תרגיע, סאטרדיי נייט לייב) מציג את עצמו כטיפש שטועה כל הזמן. בסיום מופיע צעיר שאומר לדיוויד ש"FTX היא דרך קלה ובטוחה להיכנס לקריפטו". דיוויד משיב: "לא נראה לי, ואני אף פעם לא טועה בדברים כאלה". הדמות הפיקטיבית של דיוויד טעתה בהכול, חוץ מאשר לגבי FTX.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!