דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

החקלאים לרשות המים: "עצרו מיד את עליית המחירים"

נציגי החקלאים דורשים להקפיא את הדיונים על העלאת מחירי המים לחקלאים, עד לכינון הממשלה החדשה וקביעת קווי היסוד שלה: "מתנגדים מכל וכל ליישם דו"ח שמרת בעת הזאת"

גל סלע, רכז השקייה בדרור מטעים חינוכיים בקיבוץ רביד (צילום: אלבום פרטי)
מטעים בקיבוץ רביד (צילום ארכיון: אלבום פרטי)
מאיה רונן

הנהגת החקלאים פנתה למנהל רשות המים ויו"ר מועצת רשות המים, יחזקאל (חזי) ליפשיץ ולסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, איליה כץ, בדרישה להקפיא את הדיונים על העלאת מחירי המים לחקלאים, עד לכינון הממשלה החדשה וקביעת קווי היסוד שלה.

במכתב מוחים החקלאים על כך שמועצת רשות המים מקדמת בימים אלה את העלאת מחיר המים לחקלאות. במסגרת יישום דו"ח שמרת. "הובא לידיעתנו כי בימים אלה אתם פועלים בבהילות ליישום מסקנות דו"ח שמרת", נכתב, "ובמסגרת דיונים אלה אף צוין כי נציגי החקלאים "מסכימים" לכך. לאור זאת אנו מוצאים לנכון לפנות אליכם בכתב ולהדגיש כי אנו, נציגי החקלאים, מתנגדים מכל וכל ליישם דו"ח שמרת בעת הזאת".

"במסגרת המשא ומתן להסכם על הרפורמה בחקלאות בין המדינה לחקלאים", הוסיפו החקלאים, "נדונה שורה ארוכה של נושאים הכרוכים זה בזה כמקשה אחת. לא ניתן לנתק נושא אחד ממשנהו ולייחס לנו הסכמה זו או אחרת לנושא אחד בלבד"

להמתין לחידוש המשא ומתן על הרפורמה

לדבריהם, בתקופת ביניים זו, כל עוד לא התגבשה הממשלה וטרם נקבעה מדיניותה העקרונית בנושא הרפורמה בחקלאות, על רשות המים לפעול בזהירות יתירה. "בכלל זה, על הרשות להימנע מכל פעולה שיש בה בכדי לקבוע מציאות בשטח ולכבול את ידי הממשלה החדשה שעדיין לא קמה", כתבו. "בפרט, יש להמתין לכינון הממשלה החדשה ולחידוש המשא ומתן על הרפורמה, שנושא תעריפי המים בחקלאות הינו סעיף מרכזי בה".

לטענת החקלאים טיוטת הסכם הרפורמה אינה מאפשרת מהלך חד-צדדי של ייקור תעריפי המים לחקלאות, בלי מהלך שלוב ומשלים של שיפוי החקלאים בהסכם מסודר. "להעלאת תעריפי המים בחקלאות עלול להיות פוטנציאל הרסני על החקלאות, אם לא יוצמד אליה מהלך שיפוי משלים של הממשלה כפי ההבנות שהושגו במו"מ על הרפורמה".

מזכ"ל התאחדות החקלאים אבו וילן. "רק אצלנו, מעלים את תעריפי המים ופוגעים בחקלאות" (צילום: משה שי/פלאש90)
מזכ"ל התאחדות החקלאים אבו וילן. "רק אצלנו, מעלים את תעריפי המים ופוגעים בחקלאות" (צילום: משה שי/פלאש90)

ההסכם בין הממשלה לחקלאים לא נחתם ועמו קרסו כל ההסכמות שנדנו במשא ומתן. אף על פי כן, הממשלה הנוכחית כבר יישמה חלק ממרכיבי תוכנית הרפורמה. במוקד היישום עומדות הורדה וביטול המכסים ללא פיצוי לחקלאים תקציבים בתצורה של תמיכה ישירה כפי שהוסכם.  טענתם המרכזית של החקלאים היא שהחשיפה ליבוא של תוצרת חקלאית ללא השיפוי המובטח מונעת מהם התמודדות הוגנת בתחרות מול היבוא.

בטיוטת הסכם הרפורמה שטרם נחתמה, יוחד סעיף לעניין המים שבה נכתב מפורשות שכל מהלך שתקדם רשות המים לשינוי תעריפי המים בחקלאות, יעשה בהתאם להסכם בין משרד החקלאות, משרד האוצר, רשות המים ונציגי החקלאים. בטיוטה גם נכתב שבמידה ותעריף המים לחקלאות יעלה טרם הגעה להסכם שיפוי, תינתן תמיכה לחקלאים בהתאם למתווה הסכם המים הקיים, עד להגעה להסכם חדש. לצורך כך יישמר סכום של עד מיליארד שקלים מתוך תקציבי הסכם הרפורמה.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן: "אני נמצא בוועידת האקלים בשארם, רואה איך כל מנהיגי העולם מתמודדים עם משבר האקלים וההשלכות שלו על המזון בעולם, ורק אצלנו, מעלים את תעריפי המים ופוגעים בחקלאות. רשות המים צריכה להמתין להקמת הממשלה החדשה שתקבע את מדיניותה בתחום המים ולא לבצע מחטף לא דמוקרטי בעליל".

יו"ר "מים לישראל" איתן ברושי: "הממשלה המסתמנת לשנים קדימה יכולה לתקן עוולות היסטוריים ולחזק את החקלאות שהיא חלק מהציונות. מה שיבטיח ביטחון וחוסן חברתי ויפתח דף חדש במערכת היחסים בין החקלאות, החקלאים והממשלה. חשוב לזכור שבלי פתרונות של מי קולחין לא ניתן להמשיך בתנופת הבנייה והעיור. ממשלה שמדגישה את יישוב הארץ ההתיישבות והציונות חייבת לשים בעדיפות גבוהה את הבטחת עתיד החקלאות וההתיישבות".

סגן שר הביטחון אלון שוסטר: "הכוונה של רשות המים להעלות את מחיריהם לחקלאות בלי לשפות את החקלאים, כפי שהובטח להם על ידי האוצר, מצטרפת לתרגיל שעשה האוצר כאשר הוריד את המכס לפירות וירקות בלי להתחייב לתמיכה הישירה. הבטחות צריך לקיים, גם הבטחות לחקלאים. לעשות את זה בממשלת מעבר זה כבר מהלך בלתי קביל בעליל".

מרשות המים נמסר: "רשות המים מחויבת לפעול לביטול סבסוד תעריף המים הביתי לחקלאות, בהיקף משוער של מאות מיליוני שח בשנה. הפסקת הסבסוד תוביל להפחתת תעריף המים לאזרחי המדינה. מדובר בתהליך שצפוי לארוך מספר שנים ויבוצע באופן מדורג. במקביל, על מנת לסייע למגזר החקלאי, הובטחה תמיכה תקציבית משמעותית, שתוביל לייעול וצמיחת הייצור החקלאי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!