דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / ההפתעה בבחירות האמצע: "כנראה שהתקשורת ניפחה את בעיית האינפלציה"

השנאה לטראמפ, היחס להפלות, ומה זה אומר על המשך כהונת ביידן: ד"ר אלי קוק בעקבות הבחירות בארה"ב

המהומות בגבעת הקפיטול. "פייסבוק נוצרה כדי לקרב בין אנשים, אבל יוצרת קיטוב" (צילום: Lev Radin/Pacific Press/LightRocket via Getty Images)
המהומות בגבעת הקפיטול. "פייסבוק נוצרה כדי לקרב בין אנשים, אבל יוצרת קיטוב" (צילום: Lev Radin/Pacific Press/LightRocket via Getty Images)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

התוצאות המפתיעות לטובת הדמוקרטים בבחירות האמצע בארצות הברית חיזקו את מעמדו של הנשיא המכהן ג'ו ביידן, כשהמפסידים הגדולים הם טראמפ ותומכיו. ד"ר אלי קוק, היסטוריון של הקפיטליזם האמריקאי מאוניברסיטת חיפה, מפרש ל'דבר' את התוצאות.

גולת הכותרת של בחירות האמצע בארצות הברית, המתקיימות שנתיים לתוך כהונת הנשיא, היא המאבק על הקונגרס על שני בתיו. במהלכן, האמריקנים בוחרים מחדש את בית הנבחרים ושליש מהסנאט.

ד"ר אלי קוק. "מדובר בהפסד קטן בהרבה מהציפיות ומהניסיון ההיסטורי של בחירות אמצע" (צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה)
ד"ר אלי קוק. "מדובר בהפסד קטן בהרבה מהציפיות ומהניסיון ההיסטורי של בחירות אמצע" (צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה)

על אף שככל הנראה יפסידו את הרוב בבית הנבחרים, התוצאות מהוות ניצחון לנשיא ביידן והדמוקרטים. מדוע?
"באופן מסורתי, המפלגה המכהנת מאבדת כוח בבחירות האמצע, היא מפסידה מושבים בשני הבתים של הקונגרס. גם הפעם, התקשורת האמריקאית חזתה 'גל אדום', מפלה לדמוקרטים בצורת הפיכה של 30 מושבים בבית הנבחרים. בפועל, הדמוקרטים הצליחו לשמור ואולי אפילו להגדיל את היתרון שלהם בסנאט, ועל אף שכמעט בוודאות יפסידו את הרוב בבית הנבחרים, מדובר בהפסד קטן בהרבה מהציפיות ומהניסיון ההיסטורי של בחירות אמצע".

מה ההסבר לתוצאות המפתיעות?
"ישנם כמה הסברים. הראשון קשור לטראמפ ולמועמדים טראמפיסטים, שמולם הדמוקרטים זכו לניצחונות מקצה לקצה. מהקרבות על הסנאט ובית הנבחרים, ועד התמודדויות לתפקידים זוטרים ומקומיים יותר. למעשה, טראמפ הוא המפסיד הגדול של בחירות האמצע, ובמפלגה הדמוקרטית מתחילים להתייחס אליו ממש כנכס".

ג'ו ביידן, נשיא ארצות הברית. "שוק העבודה בכהונתו חזק ויציב, שיעור האבטלה נמוך והמשכורות עולות" (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
ג'ו ביידן, נשיא ארצות הברית. "שוק העבודה בכהונתו חזק ויציב, שיעור האבטלה נמוך והמשכורות עולות" (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

"בכמה מקומות המפלגה הדמוקרטית אפילו מימנה פרסום שתמך באופן עקיף במועמדים טראמפיסטים בבחירות הפנימיות הרפובליקניות. הם יצאו מהנחה, שהתבררה כנכונה, שמועמד טראמפיסט מעלה את הסיכויים של הדמוקרטים".

מדוע המועמדים שטראמפ תמך בהם נחלו הפסדים?
"מסתבר שדברים כמו הפקפוק בתוצאות הבחירות מ-2020 והקריאה להתמרד נגדן, שמזוהים עם טראמפ ומועמדים בתמיכתו, פוגעים בתמיכה במפלגה הרפובליקנית. נראה שהרדיקליזציה של המפלגה הרפובליקנית שבקצה שלה קראה לסוג של הפיכה נגד תוצאות הבחירות מרתיעה אמריקאים רבים. גם בתוך המפלגה הרפובליקנית מודעים לזה. מיץ' מקונל, מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, ביקר את האיכות הנמוכה לדעתו של המועמדים הרפובליקנים לסנאט".

"סיבה נוספת קשורה לסוגיית ההפלות. פסיקה של בית המשפט העליון מיוני האחרון ביטלה את ההגנה החוקתית הפדרלית על הזכות להפלה ולמעשה אפשרה למדינות לחוקק חוקים נגד הפלות. הפסיקה הזו היא תוצאה של הרוב השמרני בבית המשפט העליון, שגובש במהלך כהונתו של טראמפ".

הנשיא היוצא דונלד טראמפ. "למעשה הוא המפסיד הגדול של בחירות האמצע" (צילום: AP Photo/Gerald Herbert, File)
הנשיא היוצא דונלד טראמפ. "למעשה הוא המפסיד הגדול של בחירות האמצע" (צילום: AP Photo/Gerald Herbert, File)

"ההתנגדות של הרפובליקנים לזכות להפלה פגעה בהם בבחירות האמצע. הרפובליקנים מינו את השופטים שפסקו נגד ההגנה על הזכות להפלה וגם הם אלו שתומכים בחקיקה נגד הפלות במדינות השונות. סקרים רבים הראו בעקביות את תמיכת הרוב בזכות להפלה, בניגוד לעמדת הרפובליקנים. גם בכל משאלי העם בנושא (בבחירות בארה"ב אזרחים יכולים להביא סוגיות למשאל עם במדינה שלהם ג.ר.), הצד שתמך בזכות להפלה ניצח".

מה לגבי האינפלציה? הקמפיין של הרפובליקנים תקף שוב ושוב את ממשל ביידן בנוגע לאינפלציה.
"הסיבה השלישית באמת קשורה לכלכלה. על אף שהאינפלציה היא בעיה אמתית, נראה שהתקשורת והרפובליקנים ניפחו את המשמעות שלה. שוק העבודה בזמן כהונתו של ביידן חזק ויציב, שיעור האבטלה נמוך לאורך זמן, והמשכורות, בייחוד של השכבות החלשות עולות. מתברר שהדבר זה לא פחות חשוב לאמריקאים מאשר האינפלציה".

"בהקשר זה, צריך לומר שהאינפלציה אינה תוצאה של מדיניות ביידן, כמו שהרפובליקנים טוענים. מחקרים כלכליים אמפיריים מצאו שהזרמת הכסף של ביידן, שדמתה מאוד למה שטראמפ עשה, היא גורם שולי ביותר ביחס לאינפלציה. הגורמים לאינפלציה הם הפרעות בשרשראות אספקה והמלחמה באוקראינה".

האם מצבו הטוב של שוק העבודה הוא תוצאה של מדיניות ביידן?
"עוד קשה לומר אבל לא נראה ככה. ברמת השיח וההצעות ביידן תומך בעובדים, הוא הביע מספר פעמים תמיכה באיגודים ורצה למשל לעלות את שכר המינימום הפדרלי ל-15 דולרים. אבל בפועל הוא לא הצליח להעביר את הצעד הזה או רפורמות אחרות בהיקף נרחב, הרבה בגלל עמדותיו של ג'ו מנצ'ין, סנאטור דמוקרטי ממערב וירג'יניה, שקולו היה דרוש לצורך רוב בסנאט".

"כמו באינפלציה, גם כאן נראה שהשינוי בשוק העבודה אינו נובע ממדיניות ביידן אלא למגפת הקורונה. האמריקנים הבינו שהם לא מוכנים לעבוד בכל תנאי מה שהפך את ההתפטרות לאיום ממשי על המעסיקים, שנאלצו לשפר את תנאיי ההעסקה".

טראמפ עדיין המועמד מוביל במפלגה הרפובליקנית

האם התוצאות השליליות לטראמפ ותומכיו מפחיתות את הסיכויים שהוא יתמודד שוב ב-2024?
"אני לא חושב, מפני שטראמפ הוא עדיין המועמד המוביל בקרב המפלגה הרפובליקנית. השליטה שלו במפלגה עדיין חזקה, וגם אם  התמיכה בו נחלשה, הוא שומר על יתרון משמעותי על המתחרה המרכזי שלו רון דה-סנטיס. דה-סנטיס, מושל פלורידה, הוא טראמפיסט בעצמו, והקרב הצפוי ביניהם בבחירות הפנימיות של הרפובליקנים הולך להיות מכוער".

טראמפ כבר הספיק לבקר את דה-סנטיס על האפשרות שירוץ נגדו, ואמר שיחשוף מידע ש"רק אישתו יודעת" אם יעשה זאת. מה לגבי ביידן, כיצד התוצאות משפיעות על הריצה שלו לכהונה שנייה?
"התוצאות ביצרו את מעמדו של ביידן בקרב המפלגה הדמוקרטית והשקיטו את האופוזיציה הפנימית. אם היה ספק מצד המפלגה בנוגע לריצה לכהונה שנייה הוא הוסר. אלא אם ביידן יחליט על פרישה מסיבה זו או אחרת, אנחנו צפויים לראות קרב חוזר בין ביידן לטראמפ בבחירות בעוד שנתיים, כשלהערכתי ביידן ינצח". 

האם אתה מעריך שהדמוקרטים ישקמו את הרוב שלהם בשני הבתים של הקונגרס?
"לא בטוח. הסנאט מורכב מ-100 סנאטורים שנבחרים לכהונות של שש שנים, כל שנתיים, שליש מהמושבים עומדים לבחירה. ב-2024 יעמדו לבחירה המושבים שעמדו גם ב-2018, בחירות האמצע בכהונתו של טראמפ. התוצאה תלויה בהרכב המדינות. אם לדוגמא, נבחר ב-2018 סנאטור דמוקרטי במדינה שהיא באופן מסורתי רפובליקנית, יכול מאוד להיות שהרפובליקאים יצליחו להשיב את המושב ב-2024"

מה התוצאות אומרות על המשך כהונתו של ביידן?
"זה עניין חשוב שנדחק לאחור על ידי העיסוק בהישג הדמוקרטי. אם הדמוקרטים ינצחו בסיבוב השני בג'ורג'יה הם יזכו לרוב של 51 בסנאט, מה שישחרר את ביידן מהתלות במנצ'ין. אבל בגלל שלרפובליקאים יהיה רוב קטן בבית הנבחרים אין לכך הרבה משמעות. עד לסוף כהונתו, ביידן יוכל ליישם מדיניות בתחום הסמכות שלא דורש את אישור הקונגרס, כלומר בעיקר בצווים נשיאותיים. ביטול חובות הסטודנטים הוא צעד כזה, אולם צעדים אלו מוגבלים הם בדרך זמניים ומוגבלים בהיקף שלהם".

"הסנאט הוא הגוף שממנה את השופטים ולכן השליטה עליו מקנה לדמוקרטים סמכות חשובה. אבל היתרון הזה יתממש רק אם אחד מהשופטים יפרוש או ימות. כרגע יש לרפובליקאים יתרון של שישה שופטים שמרניים לעומת שלושה ליברליים ואף אחד מששת השופטים השמרניים לא מבוגר במיוחד. לכן, לא בטוח אם היתרון הזה יבוא לידי ביטוי בשנתיים שנותרו לבחירות 2024".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!