דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

טעם של פעם: חוקרים ישראלים גילו את העדות הקדומה בעולם לבישול באש

הצוות איתר שרידים של דגי ענק בגשר בנות יעקב, שמצביעים על שימוש שנעשה באש לבישולם | הממצאים בני 780 אלף שנים, בעוד העדות הקדומה ביותר עד כה לבישול באש הייתה מלפני 170 אלף שנים

בישול קרפיון (איור: אוניברסיטת תל אביב)
בישול קרפיון. "הכמות הגדולה של שרידי הזן הזה מעידים על ניצולו האינטנסיבי על ידי הקדמונים שפיתחו שיטת בישול מיוחדת" (צילום: אוניברסיטת תל אביב)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

תגלית נדירה בגשר בנות יעקב בצפון הארץ: שרידים של דגים ממשפחת הקרפיוניים באורך יותר מ-2 מטר שנחשפו באתר הארכיאולוגי מצביעים על כך שהאדם הקדמון שלט באש לצורך בישול מכוון, והבין את התועלת התזונתית הגבוהה בבישול דגים לפני אכילתם. הממצאים מתוארכים לפני 780 אלף שנים.

בישול מוגדר כיכולת לעבד מזון באמצעות שליטה על טמפרטורת החימום, וכולל מגוון רחב של שיטות. עד כה, העדויות הקדומות ביותר לבישול באש היה לפני 170 אלף שנים.

החפירות בגשר בנות יעקב. המעבר ממזון נא למזון מבושל שחרר את האדם, ויצר זמן פנוי להתפתחות מערכות חברתיות והתנהגותיות חדשות (צילום: משלחת החפירות)
החפירות בגשר בנות יעקב. המעבר ממזון נא למזון מבושל שחרר את האדם, ויצר זמן פנוי להתפתחות מערכות חברתיות והתנהגותיות חדשות (צילום: משלחת החפירות)

"מחקר זה מוכיח לראשונה את חשיבותם הגדולה של הדגים לתזונת האדם הקדמון, ליציבות הכלכלית שלו ולאבולוציה האנושית", אומרות ד"ר עירית זהר, חוקרת במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב, וד"ר מריון פרווסט מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית.

"לימוד שרידי הדגים מגשר בנות יעקב אפשר לראשונה לשחזר את חברת הדגים שאכלסה את אגם החולה הקדום, ולהראות שבעבר התקיימו באגם מינים של דגים שנכחדו במהלך השנים. מינים אלו כללו דגי בינית (קרפיון) שהגיעו לממדי ענק. הכמות הגדולה של שרידים שמזוהים כבינית ענק מעידים על ניצולם האינטנסיבי על ידי הקדמונים שפיתחו שיטת בישול מיוחדת".

מהפכה במטבח

לדבריהן, למעבר מאכילת מזון נא לאכילת מזון מבושל ישנן השלכות דרמטיות על ההתפתחות וההתנהגות האנושית. אכילת מזון מבושל מפחיתה את ההשקעה הגופנית בפירוק ועיכול המזון, ובכך מאפשרת למערכות אחרות להתפתח, תהליך שהוביל גם לשינוי במבנה מערכת הלעיסה והגולגולת.

שינוי אנרגטי זה שחרר את האדם מהעיסוק האינטנסיבי בחיפוש ובפירוק המזון הנא, ויצר זמן פנוי שבו יכלו להתפתח מערכות חברתיות והתנהגותיות חדשות. יש שרואים באכילת דגים קפיצת מדרגה באבולוציה הקוגניטיבית של האדם, זרז מרכזי להתפתחות המח האנושי, ואף טוענים שאכילת דגים הפכה את בני האדם לבני אנוש.

צוות החוקרים. ניצול דגים ממקווי מים מתוקים היה הצעד הראשון ליציאה מאפריקה (צילום: אוניברסיטת תל אביב)
צוות החוקרים. ניצול דגים ממקווי מים מתוקים היה הצעד הראשון ליציאה מאפריקה (צילום: אוניברסיטת תל אביב)

החוקרים סבורים שמקווי המים המתוקים, חלקם באזורים שהתייבשו מזמן והפכו למדבר צחיח, מתווים את מסלול נדידתו של האדם מאפריקה לאזור ישראל ומעבר. לא רק שהדגים מספקים מים לשתייה ומושכים אליהם בעלי חיים, תפיסתם במים רדודים היא יחסית משימה פשוטה ולא מסוכנת, שהתועלת התזונתית בה רבה מאוד. לטעמם, ניצול דגים ממקווי מים מתוקים היה הצעד הראשון ליציאה מאפריקה.

האדם החל לאכול דגים כבר לפני 2 מיליון שנה לערך, אבל בישול דגים, כמו שהודגם במחקר זה, הוא מהפכה של ממש במטבח האשלי ונדבך חשוב בהבנת הקשר בין אדם, סביבה, אקלים, תפוצה והגירה בשחזור ההיסטוריה האנושית הקדומה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!