דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

"התקרבות האוקראינים לקרים היא סדין אדום עבור הרוסים. פוטין צפוי להסלים את המלחמה"

ניצן דוד פוקס, אנליסט גיאופוליטי, סבור ששיאו של משבר האנרגיה באירופה כבר עבר, ועד 2025 המשבר ייפתר | הוא לא משתכנע מניסיונות הפיוס האמריקאיים, וסבור שמתקפת נגד רוסית היא רק עניין של זמן: "הצדדים לא מראים סימני נכונות לפשרה, וגם אם רוסיה תבטיח לא לכבוש עוד שטחים, זו הבטחה שקשה להאמין לה"

בית שנהרס מהפצצה רוסית בעיר בחמוט שבמחוז דונצק במזרח אוקראינה (AP Photo/Efrem Lukatsky)
בית שנהרס מהפצצה רוסית בעיר בחמוט שבמחוז דונצק במזרח אוקראינה. "הסלמה רוסית יכולה להיעשות בשימוש בנשק בלתי קונבנציונלי, הגברת הלחץ על נאט"ו או הפצצת אזרחים כפי שעשו אחרי פיצוץ גשר קרים" (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
אוריאל לוי

התקרבותו של צבא אוקראינה לחצי האי קרים, תשעה חודשים אחרי הפלישה הרוסית, יוצרת לחץ פנימי על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להסלים את המלחמה, לדברי ניצן דוד פוקס, אנליסט גיאופוליטי בבית השקעות אינפיניטי, ויוצר הפודקאסט "המשחק הגדול". "קרים היא סדין אדום עבור הרוסים, וראינו שבכל צומת פוטין החליט ללכת על צעדי הסלמה ולא הרגעה. קשה להאמין שדווקא עכשיו, כשהאוקראינים התקרבו לקרים, תהיה רגיעה. נהפוף הוא".

יש עוד לאן לדרדר את המלחמה הזו?
"הסלמה מצד רוסיה יכולה להיעשות באמצעים שונים: שימוש בנשק בלתי קונבנציונלי, הגברת הלחץ על נאט"ו או הפצצת אזרחים ותשתיות אזרחיות כפי שהרוסים עשו לאחר פיצוץ גשר קרים".

ניצן דוד פוקס. "במשחק האסטרטגי הגדול, המאבק מול סין, ויחסה של אירופה למאבק הזה – ארצות הברית הרוויחה המון מהמלחמה" (צילום: אוהד ארידן)
ניצן דוד פוקס. "במשחק האסטרטגי הגדול, המאבק מול סין, ויחסה של אירופה למאבק הזה – ארצות הברית הרוויחה המון מהמלחמה" (צילום: אוהד ארידן)

פוטין לא חושש מהמחיר הבינלאומי שהוא ישלם אם המלחמה תחזור לכותרות?
"רוסיה ספגה מהלומה כלכלית קשה מאז החלה המלחמה, אבל הדברים די התייצבו. הגז כבר לא יימכר לאירופאים בכל מקרה".

אז משבר האנרגיה צפוי להימשך?
"האירופאים הצליחו לצבור גז שיספיק להם עד סוף החורף, והם מגוונים את מקורות האנרגיה שלהם. חסרים להם עוד מקורות, אבל הם עובדים בזה במרץ מסביב לעולם. הם משלמים על אנרגיה יותר ממה שהיו משלמים לפני המלחמה, דבר שמקשה בטווח הקצר, אבל מסייע לגוון את המקורות בטווח הארוך. באביב הקרוב מחירי הגז שוב יעלו, ופוטין יודע את זה כבר עכשיו, וצפוי להשתמש בזה בתוכניות המלחמה שלו. על פי הצפי, השיא של משבר האנרגיה מאחורינו, והמשבר צפוי להיגמר סביב 2025".

מי ירוויח מהסלמת המלחמה?
"
עד כה המלחמה באוקראינה חיזקה מאוד את ארצות הברית, בטח מול אירופה. במשחק האסטרטגי הגדול, המאבק מול סין, ויחסה של אירופה למאבק הזה – ארצות הברית הרוויחה המון מהמלחמה. פוטין דחף את האירופאים לתלות גדולה יותר בארצות הברית, הן מבחינה אנרגטית והן מבחינה צבאית. אירופה הגיעה לשיא בייבוא אנרגיה מארצות הברית, וגם תנופת ההתחמשות שלה היא בעלת כפוטנציאל עצום מבחינה ביטחונית ומסחרית עבור האמריקאים. ויש גם את הנושא הכי בוער – תעשיית השבבים".

תעשיית השבבים?
"אירופה מרכזית מאוד בתעשיית השבבים העולמית, וארצות הברית מבינה שהדרך שלה לשמור על פערי עוצמה מול סין היא למנוע ממנה להתקדם בייצור השבבים. מבחינת ארצות הברית, הבעיה היא בשיתוף הפעולה בין הסינים לאירופאים. בזכות המלחמה, יש לאמריקאים מנופי לחץ משמעותיים יותר מול אירופה. הם דורשים ממדינות כמו הולנד להחמיר את ההגבלות על הייצוא הטכנולוגי של סין".

איך מגיבים לכך האירופאים?
"המלחמה באוקראינה שינתה את היחס לסין אצל חלק מהאירופאים. יש מי שאומר מפורשות: 'אם טעינו בנוגע לרוסיה, והתבססנו על המסחר איתה למרות האזהרות, אולי אנחנו גם טועים לגבי סין'. הרי מדובר במשטר אוטוקרטי שמצוי בסכסוכים עתיקים כמעט עם כל השכנות שלו".

המדיניות כלפי סין משתנה?
"רק בחלק ממדינות האיחוד האירופי. בגרמניה, למשל, כמעט ולא רואים שינוי מדיניות. רק לאחרונה אושרה מכירת חלק מנמל גרמני לסין, אף שראש מערך ביון הפנים של גרמניה אמר בעדות הפומבית שנתן ש'רוסיה היא הסערה – סין היא שינוי האקלים'. כלומר, הוא ניסה להזהיר את המחוקקים הגרמנים מפני הישענות על מסחר עם סין, ולא הצליח. המכירה אושרה לבסוף גם על ידי הקנצלר אולף שולץ".

אם האמריקאים הם המרוויחים הגדולים, אז למה הם לוחצים על זלנסקי להתיישב למשא ומתן?
"אני לא בטוח אם הטענות שהאמריקאים לוחצים על זלנסקי הן אמיתיות. יכול להיות שזו הצגה בשביל האירופאים, להוכיח להם שמי שמכשיל את האפשרות למשא ומתן זה הרוסים. אולי זה נועד להסיר אחריות ביום שבו פוטין יסלים את המלחמה. בכל מקרה, אם אכן האמריקאים רוצים לסיים את המלחמה הזו, זה קשור אך ורק באינטרסים שלהם".

על אילו אינטרסים זה יכול לענות להם?
"יכול להיות שהמטרה היא לאותת לרוסים שהם לוחצים על האוקראינים כדי לנתק את עצמם קצת מהמלחמה בקרים. התרחיש של מלחמה בקרים עלול לדרדר מאוד את המצב, והאמריקאים חוששים מזה. עבור הרוסים, חצי האי קרים הרבה יותר חשוב מיתר השטחים שנכבשו במזרח אוקראינה.

"לעומת זאת, זלנסקי לא מראה כל נכונות להתפשר, וגם אין לו ממש סיבה להתפשר כל עוד הוא בתנופה של ניצחונות בשדה הקרב. המצב הזה הולך, כנראה, להוביל להסלמה – מה שמגביר את החשש בוושינגטון. אפילו שי ג'ינפינג אמר שהוא רואה חוסר אחריות בהפעלת נשק גרעיני".

לדבריו, שימוש בנשק גרעיני טקטי או כל נשק בלתי קונבנציונלי אחר הוא תרחיש סביר אם פוטין יחליט להסלים. "הסלמה היא דרך להעלות את ההימור. פוטין מצוי בדילמת המהמר המפסיד: הוא הפסיד המון מהמלחמה הזו, ותמיד עומדות בפניו שתי אפשרויות – להגדיל את ההימור ולנסות לצאת מזה מרוויח, או לפרוש בהפסד עצום. בינתיים, כבר כמעט עשור שהוא מחליט בכל פעם להגדיל את ההימור".

כיצד שימוש בנשק גרעיני ישפיע?
"שימוש בנשק יום הדין יכול להחזיר את ההרתעה, ולהביא הישגים בשדה הקרב, אבל בזירה הדיפלומטית זה יחליש את פוטין, זה ישים אותו בעמדה עוד יותר נחותה".

אז מה אתה מעריך שיקרה?
"האוקראינים ימשיכו את המערכה לתוך החורף מתוך שאיפה להמשיך את המומנטום ולשחרר שטחים נוספים. אף אחד מהצדדים לא מראה סימנים של נכונות לפשרה כדי לקדם הפסקת אש. גם אם ייערכו מגעים כאלה, אין לצדדים הרבה מה להציע. רוסיה יכולה להבטיח שהיא לא תנסה לכבוש עוד שטחים, אבל זו הבטחה שקשה להאמין לה, כי ברור לכולם שבקרמלין מתכננים מתקפת נגד. אני לא יודע מתי הרוסים ייצאו למתקפה שלהם – בחורף או באביב, אבל אני חושב שזה יבוא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!