דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

בחירות האמצע בארה"ב: מרבית הקולות נספרו, הרפובליקנים ללא רוב בבית הנבחרים

ניצחון אחד חסר למפלגה הרפובליקנית כדי להשיג של 218 בבית הנבחרים, לאחר שהפסידו לדמוקרטים בסנאט | 13 התמודדויות ברחבי המדינה עדיין לא הוכרעו, אך גם רוב דחוק לא מבטיח לרפובליקנים שליטה

עובד מטה בחירות רפובליקני בסטאטן איילנד, ניו יורק (צילום: Reuters)
עובד מטה בחירות רפובליקני בסטאטן איילנד, ניו יורק (צילום: Reuters)

הקרב הצמוד על השליטה בבית הנבחרים האמריקני מגיע לישורת האחרונה, וספירה של למעלה מ-80% מהקולות בכל המחוזות מראה על יתרון צפוי לרפובליקנים, אך עדיין במרחק של ניצחון אחד מהשגת רוב, לאחר שהדמוקרטים השיגו את הרוב בסנאט.

הרפובליקנים היו על סף השגת רוב מחודש בית הנבחרים, והיו רחוקים ניצחון במחוז אחד בלבד כדי להגיע ל-218 המושבים שהמפלגה צריכה כדי להבטיח רוב, ובכך לצמצם את יכולתם של הדמוקרטים לשמור על הלשכה ולהעלות את הסיכוי לממשלה מפוצלת בוושינגטון.

13 התמודדויות במחוזות הבחירה ברחבי ארצות הברית עדיין לא הוכרעו, אך ברוב המחוזות הללו נרשם יתרון לדמוקרטים, שגם היסטורית מנצחים בהם לרוב.

הדמוקרטים כבר זכו בשליטה בסנאט, והבטיחו 50 מושבים עם סיבוב שני בג'ורג'יה בחודש הבא שיכול לתת למפלגתו של הנשיא ג'ו ביידן מושב נוסף. הרפובליקנים הגיעו לבחירות כשעליהם להשיג חמישה מושבים בלבד לשליטה בבית הנבחרים.

כמעט שבוע לאחר בחירות האמצע, הרפובליקנים נסגרו על הרוב, והעניקו לשמרנים מנוף לאתגר ולרכך את האג'נדה של ביידן, אבל גם יתרון מספרי קלוש יהווה אתגר דווקא עבור המנהיגים הרפובליקניים ויקשה עליהם מאוד לקיים את האיזון שמתקיים לרוב, ומטה את בית הנבחרים לטובת המפלגה שאינה בשלטון.

הקולות עדיין נספרים, אך כפי הנראה יתקיים רוב דחוק בלבד לרפובליקנים, או אפילו שוויון. בקליפורניה, בה עבור חמישה מחוזות נספרו פחות מ-90% מהקולות, קיים יתרון קל לדמוקרטים, ובמדינות כמו קולורדו, מיין וג'ורג'יה, המירוץ צמוד כך שגם אחרי ספירה של 99% מהקולות, אין יתרון חד משמעי לאחד הצדדים.

מה הם הסנאט ובית הנבחרים, ולמי יש רוב

50 נציגי הסנאט ו-435 נציגי בית הנבחרים מרכיבים את הקונגרס האמריקני, שהוא הפרלמנט והרשות המחוקקת. במידה ולרפובליקנים יהיו 218 נבחרים, רוב זה יקנה להם את השליטה בבית הנבחרים, שהוא הבית התחתון של הקונגרס. בית זה אמנם כפוף לסנאט, אך יכול לאתגר אותו משמעותית היות וחקיקה דורשת הסכמה של שני בתי הקונגרס.

היסטורית, רוב דחוק אמנם מקנה את השליטה בבית הנבחרים, אך אינו מבטיח אחידות בהצבעה, שכן חלקים "רכים" יותר במפלגה עשויים להצביע עם המיעוט או להימנע בנושאים שנויים במחלוקת, ובכך לאפשר לסנאט להיות ברוב על פני בית הנבחרים, ולמפלגת המיעוט לנצח בהצבעות.

הפעם האחרונה שבה לדמוקרטים הייתה שליטה גם בבית הלבן, גם בסנאט וגם בבית הנבחרים, הייתה לפני למעלה מעשור, במחצית הראשונה של כהונת ברק אובמה, אי שם ב-2011. הרפובליקנים שלטו בשלושת הגופים במחצית הראשונה של כהונת הנשיא הקודם דונלד טראמפ, אך במחצית השנייה איבדו את הרוב בבית הנבחרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!