דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
30.5°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 26.7°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 35.0°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 35.7°טבריה
  • 29.9°צפת
  • 32.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2022

הנשיא הרצוג בהשבעת הכנסת: ״המחלוקות הפנימיות בינינו משקפות את עוצמת הדמוקרטיה שלנו״

בכנסת החמישית שמתחלפת בישראל ב-3 וחצי השנים האחרונות, יכהנו 23 חברים חדשים | עוד לפני ההשבעה, התכנסו סיעות הבית לישיבות | ליברמן: ״הממשלה החדשה אנטי ציונית בסגנון אייתולות״ | סמוטריץ׳: ״לא ניתן להסתדרות לקבוע את המינויים בממשלה״

הצהרת האמונים במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת/ דני שם טוב)
הצהרת האמונים במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת/ דני שם טוב)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

שבועיים לאחר מערכת הבחירות, הכנסת ה-25 של מדינת ישראל תצא היום (שלישי) לדרך בישיבת מליאה רשמית בה מושבעים כל 120 חברי הכנסת הנבחרים.

נשיא המדינה, יצחק בוז׳י הרצוג, פתח את הישיבה ונשא דברים: ״אני מבקש להתייחס לפיגוע הנורא שאירע הבוקר באריאל; פיגוע שפוצע את הלב ומטלטל את הנפש, בו תקף מחבל נתעב חפים מפשע, שכל חטאם היה שרצו לקיים חיים שלווים במדינתם – מדינתנו. בארץ ישראל. ישראל תמשיך לעמוד בנחישות ובתקיפות – בכל מקום ובכל זמן – כנגד מעשי טרור ושנאה המרימים את ראשם ומאיימים עלינו. בשם העם בישראל כולו, אני משתתף ביגונן העמוק של משפחות הנרצחים, ושל העיר אריאל, ונושא תפילה לרפואת הפצועים.

לכל אויבי ישראל וחורשי רעתנו, ובהם אלה שאחראים לפיגוע הנורא הזה, למי שרוצה לראותנו מפולגים וחלשים, אני מעביר מכאן מסר חד-משמעי: לא תצליחו לערער את עוצמתנו ואת לכידותנו לא באמצעות איומים, לא באמצעות אלימות, לא באמצעות טרור, ולא באמצעות מהלכים נואלים בזירה הבינלאומית. מי שקמים עלינו לכלותינו ימצאו אותנו תמיד ערוכים ונחושים, כשידנו האחת אוחזת בנשק, וידנו השנייה מושטת לשלום.

כוחות הביטחון שלנו ימשיכו להגן על אזרחינו; המערכות המדיניות והמשפטיות של מדינת ישראל, לרבות בית המשפט העליון שלנו – ימשיכו להיות חומת מגן מדינית ומשפטית עבורנו בחזית הבינלאומית; ויותר מכל – הרוח הישראלית האיתנה – הנצחית, תעמוד מולכם ללא היסוסים וללא פשרות. אל תתבלבלו – שונאי ישראל: המחלוקות הפנימיות בתוכנו משקפות את עוצמתה של הדמוקרטיה שלנו ואת חוסננו הפנימי. דווקא בגללן, במיוחד בגללן, לא תוכלו לנו״.

זוהי הפעם החמישית ב-3 וחצי השנים האחרונות בה מושבעת כנסת בישראל, אלא שכעת מקווים במפלגות גוש נתניהו, שקיבל לידיו את המנדט להרכבת הממשלה מנשיא המדינה, כי זו תחזיק מעמיד יותר מקודמותיה.

הצהרת האמונים במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת/ נועם מושקוביץ)
הצהרת האמונים במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת/ נועם מושקוביץ)

חברי הכנסת ה-25 הצהירו אמונים במליאת הכנסת כאשר יו"ר הכנסת מיקי לוי קרא בפניהם את נוסח הצהרת האמונים "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולמלא באמונה את שליחותי בכנסת". מזכיר הכנסת, עו"ד דן מרזוק, הקריא את שמות חברי הכנסת, וכל אחד בהיקרא שמו קם והצהיר "מתחייב/ת אני".

יו"ר הכנסת מיקי לוי נשא דברים בישיבתה הראשונה של הכנסת ה-25 ואמר: "הכנסת הקודמת היוותה נקודת שפל בתולדות המדינה, השבעתה של כנסת חדשה מהווה שעת רצון לתיקון. אסור לנו לתת למחזות שראינו בכנסת ה-24 לחזור על עצמם. אסור לנו לאכזב את הציבור."

יו"ר הכנסת מיקי לוי נשא דברים בישיבתה הראשונה של הכנסת ה-25. בראשית דבריו, ביקש יו"ר הכנסת לשלוח תנחומים למשפחות הנרצחים בפיגוע הנורא באריאל. "נמשיך לרדוף את מבקשי רעתנו בכל מקום שנידרש בו", אמר לוי.

יו"ר הכנסת תיאר את פעילות הכנסת היוצאת ואמר "זו הייתה כנסת שחזרה לתפקד אחרי משבר הקורונה. היא חזרה לזירה הבינלאומית ואירחה למעלה מ-108 משלחות מרחבי העולם של חברי פרלמנט, יושבי ראש פרלמנטים, שגרירים, ראשי מדינות וראשי ארגונים בינלאומיים. המפגשים הללו חיזקו את מעמדה הבינלאומי של מדינת ישראל, את האינטרסים המדיניים שלה ואת בטחונה."

יו"ר הכנסת לוי הזכיר גם את שיתוף הפעולה הין הקואליציה לאופוזיציה בכנסת הקודמת, פנה לחברי הכנסת, וביקש מהם: "בואו נקדם את המשותף בינינו ולא נדגיש את המפריד. בואו נכבוש שיאים חדשים של שיתוף פעולה בינינו ולא נדרדר לשנאה ולאיבה. ובעיקר: בואו ננהל את המחלוקות בינינו בכבוד הדדי ובענייניות. אחוז ההצבעה הגבוה בבחירות האחרונות רק מוכיח כי הציבור מאמין בבית הזה ונושא אליו את עיניו בתקווה. אסור לנו לתת למחזות שראינו בכנסת ה-24 לחזור על עצמם. אסור לנו לאכזב את הציבור."

הצהרת האמונים במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת/ נועם מושקוביץ)
הצהרת האמונים במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת/ נועם מושקוביץ)

יו"ר הכנסת התייחס לתוצאות הבחירות ואמר: "הבחירות נגמרו והעם הכריע הכרעה ברורה. אני ומפלגתי הולכים לאופוזיציה. כפי שאמרנו, נהיה אופוזיציה לממשלה, לא למדינה. אם הממשלה תקדם מהלכים שיטיבו עם העם, נתמוך בהם ולא ננהל נגדם מאבק רק בגלל הפוזיציה. בהזדמנות הזו אני מבקש לברך אותך, חבר הכנסת בנימין נתניהו על ניצחונך בבחירות. שוב נפלה בחיקך הזכות להוביל את הממשלה והעם. אחד האתגרים הגדולים שעומדים בפניך הוא הקרע ההולך וגדל בעם. השנים האחרונות קרעו אותנו מבפנים, וזוהי הסכנה הקיומית הגדולה ביותר שמדינת ישראל ניצבת בפניה. אני מאחל לך בהצלחה למען העם והמדינה, שכל-כך יקרה לכולנו."

ליברמן: ״הולכים לממשלת אייתוללות״;  סמוטריץ׳: ״לא ניתן להסתדרות להתערב״

עוד לפני כינוס המליאה החלו בזו אחר זו סיעות הבית בישיבות מיוחדות לאחריהן ניתנו הצהרות. שר האוצר אביגדור ליברמן אמר בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו כי "אני מאוד מוטרד מהקואליציה המתגבשת. פעם ראשונה מאז קום המדינה שקמה קואליציה אנטי ציונית, שמנסה להסדיר באופן רשמי את מעמדם של משתמטים, וגם להסדיר את זה בחקיקה". לדבריו, "הולכים להקים פה משטר של אייתוללות בנוסח כחול לבן. לא יכול להיות שכהני דת מתערבים בנושאי ביטחון, בנושאי חקיקה".

ליברמן התייחס גם לדרישת יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לקבל את תיק האוצר או הביטחון, ואמר כי "מינוי של סמוטריץ' לשר הביטחון זה פגיעה בביטחון לאומי". על הלחץ מצד האמריקנים, הוא אמר: "הם העבירו מסר לכל גורם אפשרי בישראל, משרדים שבהם יעמדו בראש סמוטריץ' ובן גביר – לא יהיה שום שיתוף פעולה איתם. אני לא רוצה אפילו לחשוב על ההשלכות, אם זה קורה".

שר הביטחון בני גנץ התייחס בישיבת סיעת המחנה הממלכתי להחלטת הבולשת הפדרלית בארה"ב (FBI) לפתוח בחקירה לבירור נסיבות הריגתה של העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית שירין אבו עאקלה בג'נין. "התחקירים של צה"ל הם יסודיים ומעמיקים, אין שום סיבה לפתוח בחקירה חיצונית. לא נשתף פעולה עם חקירה שכזאת", אמר גנץ. על האפשרות שסמוטריץ' ימונה לשר ביטחון, אמר: "חייבים למנות לשר ביטחון אדם שיש לו כישורים ביטחוניים וניסיון עמוק, ונדמה לי שזה לא המצב".

יו״ר מפלגת הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', אמר בפתח ישיבת סיעתו כי "בשיתוף פעולה מלא עם חברי בן גביר, נחזיר את הביטחון והמשילות, נתקן את מערכת המשפט, נסדיר ונפתח את ההתיישבות ביו"ש, בנגב, בגליל, בבקעת הירדן וברמת הגולן". לדבריו, "אסור להיכנע לאיומי הטרור של הפלסטינים שמנסים להתערב בתהליך הרכבת הממשלה החדשה, וגם הידידים שלנו בעולם צריכים לכבד את ההכרעה הדמוקרטית של אזרחי ישראל. לא ניתן להסתדרות או כל גורם אחר בשמאל להחליט עבורנו או להכתיב מדיינות כלכלית או מינויים. רק אזרחי ישראל יקבעו איזו ממשלה תקום בישראל ומה תהיה מדיניותה והם אמרו את דברם בצורה חדה וברורה לפני שבועיים".

יו"ר העבודה ושרת התחבורה היוצאת, מרב מיכאלי, אמרה בפתח ישיבת הסיעה כי "הממשלה עוד לא קמה והם כבר מתכננים תוכניות מפורטות כיצד יתגברו על בית המשפט, איך יבצרו את שלטונם על חשבון הציבור הישראלי. במשא ומתן הקואליציוני מוכרים גם את ביטחון המדינה, וכבר מחלקים כסף לאברכים על חשבון חיילי צה"ל, אלו שכינו 'העצלנים מעיירות הפיתוח'". מיכאלי הוסיפה כי "אנחנו מפלגה קטנה, אך שינוי משטרי לא יעבור לסדר היום".

איתמר בן גביר, יו"ר עוצמה יהודית, התייחס לפיגוע באזור התעשייה באריאל: "צריך להקים ממשלת ימין על מלא כמה שיותר מהר, ולהחזיר את הביטחון ואת כח ההרתעה. יש צורך דחוף בשינוי נהלי הפתיחה באש". על הביקורת שהופנה כלפי רעייתו אילה, לאחר שהגיעה עם אקדח לפגישה של נשות חברי הקואליציה, אמר בן גביר כי "מספרים לנו כמה חשוב לשלב נשים בתפקידים קרביים. היא יודעת להפעיל נשק. שכל אזרח שיכול יישא נשק".
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!