דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

התאחדות האיכרים בפנייה ליועמ"שית: ליברמן ופורר מבצעים מחטף ברפורמה בחקלאות

הנהגת החקלאים והתנועות המיישבות שלחה מכתב ליועמ"שית בדרישה שזו תורה על הקפאה של כל השינויים והפעולות בעניין הרפורמה בחקלאות | "השינויים המהותיים שמנסים לבצע, מבוססים על קווי המדיניות של הממשלה היוצאת, שלא נבחרה מחדש" כתבו במכתב

הפגנת החקלאים בירושלים (צילום: דבר)
הפגנת החקלאים בירושלים (צילום: דבר)
מאיה רונן

התאחדות האיכרים בישראל פנתה אתמול (שני) ליועצת המשפטית לממשלה בבקשה שזו תמנע ביצוע מחטף בכל הקשור לרפורמה בחקלאות. לטענת החקלאים צוותי העבודה של שר החקלאות עודד פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן מקדמים בימים אלה שינויים מהותיים, בתנאי ההסכם התקציבי שנחתם בין המשרדים לבין נציגי החקלאים. מדובר, לדבריהם, במחטף דרמטי שמטרתו לקבוע עובדות בשטח ולכבול את ידיה של הממשלה החדשה, שעתידה לקום בשבועות הקרובים.

במכתב שנשלח בשם נציגי הארגונים החקלאיים והתנועות המיישבות, הם ביקשו אלה מהיועמ"שית לממשלה לפקח על עבודת משרד החקלאות ומשרד האוצר ולערוך בדיקה בהולה בנושא. נציגי החקלאים דרשו מהיועמ"שית להורות על הקפאה של כל השינויים, כל הפעולות המתוכננות בעניין ההסכם ובעניין הרפורמה בחקלאות.

נציגי החקלאים מסתמכים במכתבם על חוות הדעת שפרסמה היועמ"שית לפיהן "על הממשלה היוצאת ונושאי משרות האמון שלה ישנה חובה לנהוג באיפוק ובריסון בעת הפעלת הסמכויות. זאת על מנת שלא לכבול את ידיה של הממשלה החדשה העתידה לקום".

"הממשלה החדשה עתידה לקבוע את המדיניות שלה בנושא החקלאות", אמר נשיא התאחדות האיכרים בישראל דובי אמיתי בשיחה עם גלובס. "יהיה זה בניגוד מוחלט לדין לפעול דווקא בימים אלה על פי קווי המדיניות של הממשלה היוצאת, ובכך לקבוע עובדות בשטח בחטף". עוד דורשים החקלאים לבלום את הפעימה הבאה של הורדת המכסים בינואר הקרוב, ולהקפיא את הרפורמה עד לתיקונה.

יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי (צילום: דוברות התאחדות החקלאים)
יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי (צילום: דוברות התאחדות החקלאים)

"השינויים המהותיים שככל הנראה מנסים לבצע בימים אלה, הינם בעלי משמעות אקוטית לחקלאות בישראל ומבוססים על קווי המדיניות של הממשלה היוצאת (אשר לא נבחרה מחדש)", נכתב. לדברי גורמים במשרדי האוצר והחקלאות, סעיפי ההסכם בהם מבקשים באוצר לבצע שינויים נוגעים לנושאי הגנת הצומח, היטלים על העסקת עובדים זרים בחקלאות ומנגנוני הפיצוי לחקלאים בשל העלאת תעריפי המים הצפויה.

יוזכר כי סעיפים אלה עומדים בבסיס סלע המחלוקת בין נציגי החקלאים לממשלה, באשר לאופי הרפורמה בחקלאות. ההסכם בין הממשלה לחקלאים נחתם בגישורו של יו"ר הכנסת היוצאת ח"כ מיקי לוי, לאחר שצווי הסרת המכס על פירות וירקות נחתמו ונכנסו לתוקף במרץ. אלא שמאז העבירו צוותי העבודה של שר החקלאות ומשרד האוצר לחקלאים טיוטת הסכם שונה במהותה מהעקרונות שעליהם חתמו, ויישום מרכיב התמיכות הישירות נתקע.

על רשימת המכותבים למכתב נמנים ראשי המפלגות בקואליציה המתגבשת, ובכירים במשרד האוצר ובמשרד החקלאות.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות פועל כדי לממש את התחייבויותיו כלפי החקלאים, ובפרט תשלום תמיכה ישירה לחקלאים, בדגש על ענפי החקלאות בהם המכס ירד במלואו או חלקו במהלך השנה האחרונה. התמיכה הישירה מצטרפת לכלל הכלים שהעמיד משרד החקלאות לטובת החקלאים, ביניהם: מענקים בהיקף של מיליוני ש"ח שמטרתם היא לייעל את עבודתם ולהגדיל את הפריון; הגדלת מכסת העובדים הזרים ועוד. משרד החקלאות חוזר ומדגיש כי רק באמצעות פתיחת השוק לתחרות והשקעות בטכנולוגיה ומחקר, החקלאות הישראלית תמשיך לשמור על ביטחון המזון, במחירים נגישים לכלל הציבור."

תגובת משרד האוצר טרם נמסרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!