דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / הנתונים מרמזים: את ה'הישג' הכלכלי הראשון שלה, הממשלה החדשה תקבל במתנה

האינפלציה והעלייה במחירי הדיור בשיאן, אבל גם בלי התערבות הממשלה יש סימנים לשינוי מגמה | יחד עם עודפי התקציב, הממשלה שתקום מקבלת קלפים טובים במיוחד, ותוכל לבצע תיקונים חברתיים משמעותיים

יו"ר הליכוד בנימין נתניהו (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
יו"ר הליכוד בנימין נתניהו (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

העלייה הנוספת באינפלציה, שהתבטאה במדד המחירים לצרכן אתמול (שלישי) היא בשורה רעה לציבור הישראלי, אך ייתכן שלחברי הממשלה החדשה שצפויה לקום בשבועות הקרובים אלו דווקא חדשות טובות. בעבורם, מועד 'העברת החתימות' על הכלכלה הישראלית מסתמן כאידיאלי.

בלי קשר למעשי השרים הנכנסים, הסימנים מראים שהעלייה במחירים הגיעה לשיאה. על הגרפים היורדים של מחירי הדיור והאינפלציה הם יוכלו לגזור קופון, בלי להידרש לשום פעולה של ממש.

האינפלציה השנתית הגיעה באוקטובר לרמה של 5.1%, עשירית אחוז פחות מהשיא שנרשם לפני חודשיים. גם מחירי הדירות ממשיכים לעלות במהירות והגיעו לשיא: עלייה של 19.8% בשנה. נתונים אלה הם לכאורה ירושה בעייתית של הממשלה היוצאת, אלא שסימנים רבים מראים שהעליות הגיעו לשיא, והירידות מעבר לפינה.

הבלמים למחירי הדיור: עליית הריבית וגידול בהתחלות הבנייה

בתחום הדיור, יש כמה גורמים שדוחפים להפסקת עליית המחירים: עליית הריבית מייקרת את המשכנתא, והופכת את ההשקעה בדירה לכדאית פחות. במקביל, גידול בהתחלות הבנייה בשנה האחרונה מגדילה את ההיצע.

את הירידה בביקוש כבר אפשר לראות בפועל: לפי בנק ישראל, היקף המשכנתאות החדשות נחתך ב-50% תוך חצי שנה.

ההאטה בשוק הדיור מאפיינת כלכלות רבות בעולם בעידן של ריביות עולות. לא בטוח שהיא תתגלגל לירידה במחיר, אבל בשביל גרף ניצחון מספיק גם מיתון או הפסקת העלייה.

הבלמים למדד המחירים: ירידה בארה"ב, התחזקות השקל

מדד המחירים לצרכן כאמור מתקרב לשיא של העשור האחרון, אבל גם כאן יש סיבות לאופטימיות. האינפלציה בישראל היא מיובאת ברובה, ובארה"ב נרשמה ירידה במדד המחירים האחרון, במה שנראה כמו תחילתו של שינוי מגמה.

במקביל, מתרבות העדויות להקלה בשרשראות האספקה ולמחירי התובלה הימית. ההשפעה של המלחמה באוקראינה על המחירים יורדת, וגם במחירי האנרגיה מסתמנת הקלה. מרכיב נוסף שיתמוך בהורדת מחירים הוא התחזקות השקל, שמוזילה את הייבוא לישראל.

כל הקלפים לטובת הממשלה החדשה

לא בטוח שהמגמות האלה יתממשו, ואירועים לא צפויים יכולים להפוך את הקערה על פיה. אבל כרגע, נראה שכל הקלפים הכלכליים משחקים לטובת הממשלה החדשה: האטה במחירים מחד, ועודפי תקציב גדולים מאידך.

בתנאים האלה, הממשלה הבאה יכולה לבצע תיקונים חברתיים מרחיקי לכת. עכשיו נותר לראות אם שר האוצר הבא ירים את הכפפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!