נתוני בנק ישראל שפורסמו אתמול (חמישי) מעלים כי צריכת המשקאות הממותקים צומצמה בשליש מאז הוטל עליהם המס על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן בינואר האחרון. הבדיקה הייתה של שינוי הרגלי צריכת המשקאות המתוקים, ולפי חטיבת המחקר של הבנק נרשמה עלייה במכירות של משקאות מופחתי הסוכר או עם תחליפי הסוכר ("דיאט").
שיעור המס, שהעלה את מחירי המשקאות עתירי הסוכר בשקל ואת אלו עם תחליפי הסוכר (דיאט) ב-70 אגורות הביא לירידה של 12% בכמות הצריכה ובתוך זה, 30% בצריכה לנפש של משקאות עתירי סוכר – כלל המשקאות עם מעל ל-5 גרם סוכר לליטר.
מחזור העונתיות במכירת משקאות קלים נמצא בירידה לקראת סוף הקיץ וחוזר לגדול סביב תחילת האביב. בעקבות המס החדש, שחולק באופן דיפרנציאלי בין סוגי המתוקים – מכירות משקאות הדיאט עקפו לראשונה את המשקאות עתירי הסוכר במכירות האביב, והמשיכו במגמת צמיחה עקבית עד עכשיו, עם עלייה של 13%.
נתוני הצריכה נאספו כבר החל מנובמבר 2021, עם ההכרזה על המס והשוואתה למגמות הצריכה של 2020-2021, בתקופה שבה משרד הבריאות החל לסמן מוצרים עתירי סוכר, שומן ונתרן במדבקה אדומה ולשנת 2019, השנה האחרונה לפני הקורונה בה מגמות הצריכה נחשבו לנורמטיביות.
בחברה החרדית, שבה אחוז חולי הסכרת (16%) מעט גבוהים יותר מאלו של החברה הלא חרדית (12%) צומצה בשנה האחרונה צריכה משקאות עתירי סוכר ב 31% אך נראתה גם ירידה של 6% במופחתי סוכר.