דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
14.9°תל אביב
  • 11.3°ירושלים
  • 14.9°תל אביב
  • 16.5°חיפה
  • 14.6°אשדוד
  • 12.9°באר שבע
  • 18.2°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 11.7°צפת
  • 13.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המנכ"ל החדש של חברת הקריפטו הקורסת FTX: מעולם לא ראיתי כשלון כה חמור, המצב גרוע מאנרון 

עורך הדין ג'ון ג'יי ראי, שמונה לטפל בפשיטת הרגל של החברה, חושף שורת בעיות חמורות בהתנהלותה: ללא חבר מנהלים, ניהול ספרים או רשימת עובדים | ראי: "המאזן נכתב כשבנקמן-פריד שלט בחברה, ולכן אין לי אמון בו"

סם בנקמן-פריד בדרך לבניין הקפיטול בוושינגטון בחודש ספטמבר האחרון (צילום: Graeme Sloan/Sipa USA)
סם בנקמן-פריד בדרך לבניין הקפיטול בוושינגטון בחודש ספטמבר האחרון (צילום: Graeme Sloan/Sipa USA)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ג'ון ג'יי ראי השלישי, המנכ"ל שנכנס לטפל בפשיטת הרגל של זירת הקריפטו FTX פרסם הצהרה יוצאת דופן בחומרתה על מצב החברה בהליך פשיטת הרגל: "ריכוז השליטה בידיים של קבוצה קטנה וחסרת נסיון, גסה וייתכן גם יחידים בלתי נאמנים, המצב הינו חסר תקדים".  

מעל 100 חברות, רובן פיקטיביות

"מעולם בקריירה שלי לא ראיתי כשל כה מוחלט של ניהול תאגידי וכזה היעדר של מידע פיננסי אמין כפי שקרה כאן. דרך מערכות פרוצות ופיקוח פגום מלמעלה עד ריכוז השליטה בידיים של קבוצה קטנה, גסה, חסרת נסיון וייתכן שמכילה גם יחידים בלתי נאמנים, המצב הינו חסר תקדים".  

כך נכתב בהצהרתו של ראי, עורך דין מוול סטריט המתמחה בפשיטות רגל וניהל, בין השאר, את פשיטת הרגל של חברת אנרון האמריקאית, שהסתברה כאחת ההונאות הפיננסיות הגדולות בהיסטוריה. ראי נכנס לתפקידו בשבוע שעבר, עם התפטרותו של המייסד והבעלים של קבוצת FTX, סם בנקמן פריד. ראי הוא אחד מהאנשים המנוסים ביותר בתחומו, אך המסמכים שראה לגבי FTX ותמונת המצב שהוא מציג מתבררים כמשהו חדש לחלוטין.  

כחלק מהליכי פשיטת הרגל, ראי הגיש הצהרה משפטית, ובה פרטים מדהימים על מצבה הרעוע של FTX, על שרירותיות מוחלטת בתהליכי קבלת ההחלטות בתוכה ועל היעדר נתונים אמינים.  

בקשת פשיטת הרגל עצמה כוללת למעלה מ-100 חברות שונות, אך לרובן לא הייתה הנהלה של ממש והן היו פיקטיביות. לפי ראי רובן לא קיימו ישיבת מועצת מנהלים אחת. גם ל-FTX עצמה, החברה הגדולה בראש הפירמידה, לא היה חבר מנהלים ולא מנהל תאגידי כלשהו.  

4 מקבצי חברות ללא ניהול חשבונות, רשימת עובדים או גובה התחייבויות מול נכסים

ראי מחלק את פירמידת החברות ל-4 מקבצים – האחד בראשות FTX US, שפעלה בארצות הברית, השניה של קרן הגידור אלמדה, השלישית של FTX VENTURES, להשקעות הון סיכון, והרביעית של COM.FTX.  

על הראשונה, לכאורה המפוקחת מכולן, כתב ראי כי "לכאורה לחברה יש נכסים בשווי 1.36 מיליארד דולר, אך מכיוון שהמאזן נכתב כשסם בנקמן פריד שלט בחברה, אין לי אמון בו". במקביל, אין לראי נתון המייצג את גובה ההתחייבויות מול הנכסים.  

עוד כותב ראי, כי לקבוצה לא היה ריכוז של הכסף המזומן שבידיה או אפילו רשימה מסודרת של כל חשבונות הבנק שלה ומורשי החתימה בהם.  הוא ציין כי חברת פראגר-מטיס, הרשומה כחברת ראיית החשבון של שתי תת-קבוצות ב-FTX, איננה מוכרת לו, וכי התפרסמה בתור חברת ראיית החשבון הראשונה שפתחה סניף בתוך יקום מטאוורס.

לכל הקבוצות לא היה ניהול מסודר של משאבי אנוש או רשימת עובדים מסודרת עם שכרם. נסיונותיו של ראי לאמת מידע חלקי מול עובדים בחברות אלו לא צלח. ראי ציין כי עובדים ביקשו לקבל שכר שלא באופן מסודר אלא באמצעות מערכת צ'אט, והם היו נענים על ידי מנהלים באמצעות אמוג'י, כאישור לבקשה.  

ללא רישום קבלת החלטות ועם העלאות שכר באימוג'י: נכסים בשווי מאות מיליונים הוברחו

עוד סיפר ראי כי המנהלים סם בנקמן פריד וגארי ואנג שלטו בנכסים הדיגיטליים של הקבוצה באמצעות חשבון מייל משותף, בו אוחסנו מפתחות פרטיים לארנקים דיגיטליים וכן באמצעות כלל פיננסי יוצא דופן – קרן הגידור אלמדה הייתה מוגנת מפני חילוט במסחר ממונף.  

שיטה סודית ויוצאת דופן זו הייתה אמורה לאפשר לקרן הגידור עמדת יתרון במסחר מול שאר לקוחות החברה, אך אפילו באמצעות יתרון שכזה, שהיה בוודאות נחשב פלילי אם היה נערך בשוק הון מפוקח, החברה הצליחה בו זמנית לרושש משקיעים רבים ולאחר מכן לאבד את הנכסים שהשיגה מהם בהימורים פיננסיים מסוכנים אחרים.  

ראי ציין כי לאחר הגשת פשיטת הרגל, הוברחו מהחברה נכסי קריפטו בסך 372 מיליון דולר, בהעברות בלתי מורשות וכן הנפקת טוקני קריפטו מסוג FTT, בשווי לכאורי של 300 מיליון דולר – פעולה שיכולה להוריד את שווי הטוקן הזה לאפס מוחלט, אם המנפיקים ינסו למכור אותו בשוק.  

אחת הבעיות המרכזיות בהן נתקל ראי הוא היעדר רישום של קבלת החלטות. הוא הצהיר כי סם בנקמן פריד נהג לתקשר באמצעות אפליקציות בהן הונהגה מחיקה אוטומטית של ההתכתבות לאחר זמן קצר ועודד עובדים נוספים לנהוג באותו האופן.  

"אדון בנקמן פריד לא מועסק על ידי החייבים ואינו מייצג אותם", הדגיש ראי, "בנקמן פריד, שכרגע נמצא באיי הבהאמה ממשיך להצהיר אמירות בלתי אמינות ומטעות. אדון בנקמן פריד, שנכסיו באיי הבהאמה נותרו בלתי מובנים לי, הגיב לעיתונאי ברשת טוויטר במילים "לז*** רגולטורים, הם גורמים להכל להיות גרוע יותר".  

ראי אמר כי מצבה של FTX  גרוע משל חברת אנרון, מבחינת גודל המחדל הניהולי.  זו היא רק ההצהרה הראשונה, לאחר שבוע אינטנסיבי של חיפוש אחרי הנכסים ואחר עדויות הניהול של הקבוצה. המשך הליכי פשיטת הרגל עתיד לחשוף פרטים רבים ונוספים על החברה, שהצליחה למשוך אליה השקעות ממשקיעים מוסדיים מכובדים במאות מיליוני דולרים, ללא כל בדיקה מעמיקה של מה נעשה עם כספם או עם כספי הלקוחות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!