דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מדיניות הצנע חוזרת: בריטניה תעלה מסים ותקצץ בהוצאה החברתית, העניים צפויים להיפגע

התכנית שהציג שר האוצר החדש ג'רמי האנט כוללת קיצוץ של 30 מיליארד ליש"ט בתקציבי השירותים החברתיים בתוך חמש שנים | המסים על הכנסות גבוהות, דיבידנדים ורווחי הון יורחבו וצפויים להכניס 25 מיליון ליש"ט

שר האוצר הבריטי ג'רמי האנט,יוצא מבניין הממשלה בדאונינג 10,  לאחר הודעה על תכנית צנע חדשה בבריטניה  (AP Photo/Alastair Grant)
שר האוצר הבריטי ג'רמי האנט,יוצא מבניין הממשלה בדאונינג 10, לאחר הודעה על תכנית צנע חדשה בבריטניה (AP Photo/Alastair Grant)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר הבריטי ג'רמי האנט הכריז בחמישי השבוע על צמצום פיסקלי בסך 55 מיליארד ליש”ט (226 מיליארד שקלים) בחמש השנים הקרובות, בצל תחזיות עגמומיות בנוגע לצמיחת הכלכלה הבריטית.

הצמצום, שמחזיר את מדיניות הצנע לבריטניה, יכלול קיצוץ בסך 30 מיליארד ליש”ט בתקציבי השירותים בבריטניה, ו-25 מיליארד ליש”ט בהעלאות מסים. הבריטים צפויים לסבול מהירידה המתועדת הגדולה ביותר ברמת החיים, אך אזרחים מהשכבות החלשות צפויים להיות הנפגעים העיקריים מהמהלך.

לפי המספרים שהאנט ציין, הצמצום לא יצליח להקטין משמעותית את החוב הציבורי של בריטניה אך יבלום את הידרדרותו. האנט טען שבתוך חמש עד שש שנים (כלומר בשנים 2027-2028) צפוי החוב הציבורי להצטמצם מרמה של 101.9% מהתוצר כיום ל-97.3%.

ההתדרדרות בכלכלה הבריטית החלה עם תכנית הצמצום המוניטרי של הבנק המרכזי באנגליה, והחריפה עם הכרזתו של ה"מיני-תקציב" שהובילה ראשת הממשלה הקודמת ליז טראס. תוכניתו של האנט, שנכנס לתפקידו לפני שלושה שבועות, הופכת את קיצוצי המיסים מה"מיני-תקציב" להעלאת מסים.

נוסף על כך, האנט הכריז על חוקים פיסקליים בדומה לאיחוד האירופי, שמיועדים לעגן את מדיניות הצנע לטווח הארוך. החוקים יחייבו הקטנה של יחס החוב-תוצר לאורך תקופות של חמש שנים, והגבלה של גיוס החוב באותה תקופה ל-3% מהתוצר.

הצמצום הפיסקלי העלה ספקות בקרב כלכלנים בבריטניה, שטוענים שהממשלה צריכה להשקיע על מנת להגן על האזרחים ממשבר יוקר המחיה ולהאיץ את הצמיחה.

בריטניה היא אחת המדינות המערביות היחידות שהכלכלה שלהן עוד לא הצליחה להשתקם לרמתה לפני פרוץ מגפת הקורונה. האנט ציין אתמול (חמישי), שלפי המשרד לאחריות תקציבית, הכלכלה הבריטית צפויה להצטמק ב-1.4% בשנה הבאה.

הקיצוצים המשמעותיים יתבצעו על ידי האטת קצב העלייה בתקציב לשירותים הציבוריים, כך שיהיה קטן ממהירות הצמיחה. לפי התכנית, הצמצום המשמעותי יחל מ-2025. למרות זאת, בשנתיים הבאות האנט מתכנן להגדיל את ההשקעה בשירותי הבריאות בבריטניה ובמערכת החינוך.

העלאות המסים: הורדת סף המס על הכנסות, דיבידנדים ורווחי הון

העלאות המס יכללו הרחבה של סף מדרגת מס ההכנסה הגבוהה ביותר, 45%, שכיום חל על הכנסות שמעל 150 אלף ליש"ט לשנה, להכנסות מעבר ל-125 אלף ליש"ט לשנה.

הנמכת סף תתבצע גם למס על דיווידנדים ולמס על רווחי הון. הסף לפטור ממס על הכנסות מדיווידנדים יונמך באופן הדרגתי מ-2,000 ל-500 ליש"ט, והסף לפטור על רווחי הון (הכנסה מסחר בנכסי הון), יונמך מ-12,300 ליש"ט ל-3,000 ליש"ט.

הגברת המיסוי על רווחי האנרגיה תוארך עד מרץ 2028, ותגדל מ-25% ל-35%. יתווסף עליה מיסוי של 45% על יצרני חשמל. יחד, המסים הללו צפויים להכניס לקופת הממשלה 14 מיליארד ליש"ט בשנה הבאה.

מרכיב הכנסה נוסף בתכנית הוא שיפור המערכת נגד העלמת מס ומיסוי תאגידים בינלאומיים, שצפוי להנפיק 2.8 מיליארד ליש"ט עד 2028-2027.

ההכנסות הפנויות בעשירון התחתון יצטמצמו ב-20%, בעשירון העליון הן דווקא יגדלו

האנט אמר שהעלאת המס מכוונת לחזקים ביותר, דבר שניכר בהרכב המיסים. האנט גם שימר את הגבלת מחירי האנרגיה ודחה את הקיצוצים המשמעותיים, בניסיון לתת מענה כלשהו למשבר יוקר המחיה בממלכה, שסובלת מעליות מחירים שנתיות בשיעור של 11.1%.

אך למרות המאמצים לכוון את הנטל לשכבות החזקות, השכבות החלשות הן אלו שיסבלו בצורה המשמעותית ביותר מעליות המחירים במדינה, בעוד השכבות החזקות ידווקא יגדילו את הכנסתן כתוצאה משיעורי הריבית הגבוהים.

לפי ניתוח המשרד לאחריות תקציבית, הבריטים צפויים לסבול מהירידה המתועדת הגדולה ביותר ברמת החיים. בניתוח שערך מכון המחקר הבריטי NEF, ירידה זו הולכת להשפיע בצורה מוגברת על המעמדות הנמוכים.

לפי הניתוח של NEF, העשירון התחתון יסבול מירידה של כמעט 20% בהכנסה הפנויה, שיעור שיורד ככל שעולים בסולם העשירונים. העשירון העליון הוא היחיד שהכנסתו הפנויה תעלה. עלייה שנובעת מהשפעת שיעור הריבית הגבוה על הכנסות מנכסים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!