דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 13.5°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

משרד הבריאות משיק תהליך לגיבוש אסטרטגיה, במטרה "למקסם את שנות החיים הבריאות ולהגביר שוויון"

התכנית לעשור הקרוב תגובש בצוותי עבודה של נציגי המשרד עם קופות החולים ובתי החולים, שיעסקו בכוח האדם הרפואי, הפרישה הגיאוגרפית של השירותים, כלכלת הבריאות ומבנה המשרד עצמו | הדגש: העברת שירותים רפואיים מבתי החולים למרפאות הקהילה ולרפואה בבית

מאבטח עוטה מסכה בבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מאבטח עוטה מסכה בבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מנהל תכנון אסטרטגי וכלכלי במשרד הבריאות השיק בחמישי האחרון תהליך תכנון אסטרטגיה למערכת הבריאות לעשר השנים הקרובות. מטרת העל של התהליך היא "מקסום שנות החיים הבריאות של כל אוכלוסיות ישראל, תוך הגברת השוויון במערכת הבריאות".

תהליך גיבוש האסטרטגיה של המשרד יצטרך לתת מענה לאתגרים רבים שעומדים בפני מערכת הבריאות, בהם הזדקנות האוכלוסייה, התרחבות פערים כלכליים-חברתיים, התייקרות תרופות ושירותי בריאות, ומחסור בכוח אדם, שעומד להחריף בשנים הקרובות. אחד הדגשים המרכזיים בתהליך יהיה מעבר של שירותים רפואיים מבתי החולים למרפאות הקהילה ולרפואה ביתית.

בכנס השקת התכנית שהתקיים בתל אביב השתתפו שר הבריאות ניצן הורוביץ, מנכ"ל המשרד נחמן אש ובעלי תפקידים במשרד הבריאות ובבתי החולים. בכירים במערכת הבריאות ציינו לטובה את תהליך גיבוש התכנית, שכלל ראיונות עם מעל מאה גורמים במערכת הבריאות, וימשיך בצוותי חשיבה של אנשי משרד הבריאות בשיתוף נציגים מבתי החולים ומקופות החולים.

עם זאת, בראיונות המקדימים שנערכו לתהליך וגם בכנס עצמו בלטו בחסרונם ראשי ארגוני העובדים במערכת – ההסתדרות הרפואית, הסתדרות האחיות וארגונים נוספים.

התכנית האסטרטגית תכלול גיבוש מתווים לארבעה נושאים מרכזיים: ההון האנושי של משרד הבריאות, הפרישה הגיאוגרפית של שירותי הבריאות, והתאמת כלכלת מערכת הבריאות ומבנה משרד הבריאות לצרכי המערכת.

בתחום ההון האנושי, במשרד מתכוונים לפתח מתווה לתכנון כוח אדם בכלל מערכת הבריאות. זאת כמענה למצב כיום בו ישנם מקצועות עם מיעוט מומחים, למשל רופאים פסיכיאטריים, שקופות החולים ובתי החולים מתחרים עליהם כדי לענות על הצרכים ההולכים ומתרחבים.

בתחום הפרישה הגיאוגרפית מתכוונים במשרד לעצב תכנית לפרישה הגאוגרפית של מרכזי העל (בתי חולים עם מגוון רחב של יכולות רפואיות), בתי החולים, השירותים בקהילה, הרפואה הביתית והרפואה מרחוק. רפואת בית ורפואה מרחוק גם ייחשבו במיפוי השירותים הרפואיים. התכניות לבניית בתי חולים חדשים בקרית אתא ובבאר שבע צפויות להיות חלק מהתכנית.

שני הנושאים הנוספים שנקבעו הם התאמת כלכלת מערכת הבריאות ומבנה משרד הבריאות לצורכי המערכת. בכל הנושאים הוחלט לשים דגש על מעבר של שירותי רפואה למרפאות הקהילה ולטיפול ביתי, תהליך שקופות החולים ציינו שיסייע למצבן הפיננסי הירוד.

"אם נעמיד תכנית, נוכל להשיג יותר תקציבים מהאוצר"

שושי גולדברג, אחות ראשית במשרד הבריאות, ציינה בכנס את חשיבותה של תכנית אסטרטגית. "ללא תכנון אסטרטגי מערכות הולכות ומתדרדרות", אמרה גולדברג, "ניתן לראות את זה במערך בריאות הנפש".

ד"ר ארז און, מנהל המרכז הרפואי פוריה, הדגיש את חשיבות התכנית לפרישה גיאוגרפית. "מתסכל אותי לראות שפע יחסי בתשתיות. כולנו מסכימים שחולה שמאושפז במרכז או בפריפריה זכאים לאותם התנאים, אין סיבה שמרפאות בפריפריה ייראו פחות טוב מאשר מרפאות במרכז".

ברקע הכנס בלטה שאלת התקצוב, שבסופו של דבר אינה תלויה רק במשרד הבריאות, אלא גם במשרד האוצר. סיגל רגב רוזנברג, מנכ"לית קופת חולים מאוחדת, הדגישה ש"כדי ליישם תכנית אסטרטגית צריך תקציב ותשומת לב ניהולית". אך ד"ר איתן וורטהיים, מנהל המרכז הרפואי רבין, השיב לה ש"אם נעמיד תכנית, נוכל להשיג יותר תקציבים מהאוצר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!