דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

מוזיקה, סיפורי עלייה ויצירה לכל המשפחה: בבית אבי חי יחגגו השבוע את חג הסיגד

לרגל החג שיחול ביום רביעי יקיים הבית "מסיבה תרבותית", ישיק חוברת הפעלות וגם שני פרקים בפודקאסט שלו שמוקדשים לרקע על החג, שורשיו ומנהגיו | לירן ליפשיץ בן יעקב, רכזת אירועי ילדים: "הקהל מהמם ומחמם את הלב ושמח בתוכן מקורי"

איילה אינגדשט ו"הילד הכחול" (צילום: יובל כהן אהרונוב, איור: יובל נחמני)
הזמרת איילה אינגדשט ו"הילד הכחול". "יש פה אוצר אינסופי שזה עונג להתעסק בו" (צילום: יובל כהן אהרונוב, איור: יובל נחמני)
אורן דגן

חג הסיגד, שייחגג ביום רביעי, 50 יום אחרי יום הכיפורים. החג משמש כבניין קומה נוספת על חשבון הנפש הפרטי של יום הכיפורים. ביום זה מוסיפים לחשבון הנפש הפרטי את הפן הציבורי, ובהתקהלות המונים מכריזים על חידוש הברית עם האל ומתפללים על המשכיות האמונה ובוא הגאולה השלמה. בישראל עורכים את טקס הסיגד בטיילת ארמון הנציב, שמשקיפה אל הר הבית בירושלים.

"סיפור העלייה מאתיופיה היה צריך להילמד בכל ספר היסטוריה שלומדים בבית הספר", אומרת לירן ליפשיץ בן יעקב, רכזת אירועי ילדים בבית אבי חי, מרכז רב-תחומי לתרבות בירושלים, ומגישת הפודקאסט "על הדרך". "אנחנו מציינים את הסיגד כל שנה בעשור האחרון, ועוסקים בחג בזוויות שונות: קולינריות, מוזיקליות, אופנתיות. האירועים האלו תמיד מלאים, כל השנים. הקהל מהמם ומחמם את הלב ושמח בתוכן מקורי".

מה גילית בעיסוק בתרבות האתיופית?
"שאתיופיה היא מדינה ירוקה ועשירה, עם המון מים. בדימוי שלי הם הגיעו מהמדבר. אבל הסתבר לי שהם לא עזבו מקום רע. הם לא סבלו מרעב או מחסור באתיופיה. כנראה נתפס בנרטיב שהם עזבו מקום רע. אבל זה לא נכון. זה התבהר לי בעבודה על הפרויקט, הלכתי לראות תמונות ושאלתי את איילה אינגדשט, שאמרה לי שהיה לה נהר ליד הבית ולא היה רעב. הם עזבו מקום יפה ועלו לארץ ממניעים ציוניים".

איזה פרויקט מיוחד הכנתם השנה?
"השנה הקלטנו שני פרקים בפודקאסט. בראשון, אנחנו מספרים למה מציינים את החג דווקא בארמון הנציב בירושלים. הפרק מספר את סיפורו של איש החינוך פרדה אקלום, שהיה גם סוכן מוסד ופרץ את הדרך של העלייה לישראל דרך סודאן, שלימים נקרא מבצע משה. זה סיפור מרתק ולא מוכר.

"האורח בפרק הזה הוא יוסי ווספה ("נבסו"), שמספר את הסיפור של פרדה אקלום. הוא עצמו עלה במבצע משה וזוכר את הדברים. הוא מספר על הדברים שקרו לו בדרך לישראל.

"הפרק השני הוא מסדרת 'אגדות אמיתיות', ומספר על יונה בוגלה שהיה מורה וניהל את רשת החינוך של ביתא ישראל באתיופיה. הוא חינך לאהבה ועלייה לישראל, ותלמידיו היו ממארגני העלייה לארץ".

מה הציבור ילמד מהאזנה לפודקאסט?
"הפודקאסטים מספרים סיפור פחות מוכר, גם לישראלים מבוגרים. הסיפורים פחות נתפסים, ואני, שעבדתי על הפודקאסט, לא ידעתי למה אני נכנסת. העבודה על הפודקאסט הייתה ארוכה פי שלושה מהרגיל, כי למדתי סיפורים שלא הכרתי".

למי מיועדים האירועים?
"לכל המשפחה, מכל עדות ישראל. יש הופעה של איילה אינגדשט, שתשיר ותספר על סיפור העלייה שלה, ואז הילדים יציירו ציורים בעקבות הסיפור ששמעו. יש פעילות בעקבות סיפור שכתבו השחקנית מסקי שיברו עם אפרים סידון על תעלולי אבא נברהנה. אנחנו במסיבה תרבותית של הדבר. יש לנו חוברת פעילות עשירה לילדים להורדה חינם ולהדפסה.

"אנחנו בבית אבי חי מתבוננים בחברה בעין תרבותית. כל אירוע כזה מביא ריחות וניגונים חדשים, ופה יש אוצר אינסופי שזה עונג להתעסק בו".

לכל אירועי חג הסיגד בבית אבי חי

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!