דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מהמקום התשיעי למדליה: בדרך לאולמפיאדה, מאיה מוריס לא מפסיקה להאמין

מאיה מוריס בת ה-23 נולדה באנגליה וחלמה להיות בלרינה, אבל באילת גילתה את האהבה החדשה שלה | השייטת הישראלית זכתה במדליית הארד באליפות העולם, וכבר מכוונת למדליה אולימפית: "ידעתי שהכול אפשרי"

מאיה מוריס בסיום שיוט (צילום: Pirere Jezeqel)
מאיה מוריס בסיום שיוט (צילום: Pirere Jezeqel)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

"כשאת מבינה שיש לך מדליה זאת הרגשה נורא מרגשת וסוריאליסטית, אבל עוד מעט יש לך עוד שיוט ואת צריכה גם להתאפס", מספרת גולשת הרוח מאיה מוריס בראיון ל'דבר'. "אבל זה יותר קל כאשר את כבר יודעת שיש לך מדליה, אבל את גם אומרת לעצמך 'בואנה אני יכולה גם לקחת את הזהב'. את פשוט מרגישה שאת יכולה להשיג הכול בשלב הזה". 

גלשן מהיר יותר, תחרות קשה יותר

את יום שיוטי הגמר באליפות העולם, החלה מאיה מוריס במקום ה-9 בלבד, אך במהלך שיוטי רבע וחצי הגמר היא הוכיחה שגדולתה של ספורטאית נמדדת ביכולתה להציב מטרות ולהביא את הנחישות שלה כדי להגיע אליהן. היא ניצחה את מקצה רבע הגמר, סיימה שנייה בחצי הגמר ובסוף היום זכתה במדליית ארד באליפות העולם שנערכה בצרפת. 

בסיומם של המשחקים האולימפיים בטוקיו 2020 הוחלט באיגוד השייט העולמי להחליף את הגלשן מדגם ה-RSX לדגם ה- IQ פויל המהיר יותר, שממש טס על המים, ובמקביל הוחלט על שינוי פורמט התחרות. על פי השיטה החדשה, העשירייה הראשונה בלבד מבית הזהב זכאים לעלות לשיוטי המדליות, שנערכים בפורמט של 3 שלבים (רבע, חצי וגמר). המקום הראשון עולה ישירות לגמר (ולמעשה מבטיח מדליה), מקום 2 ו-3 עולים לחצי הגמר ומקומות 4-10 נאבקים ברבע. שני הראשונים בכל מקצה עולים לשלב הבא.

מאיה מוריס בשיוט (צילום: Martina Orsini)
מאיה מוריס בשיוט (צילום: Martina Orsini)

מוריס הגיעה לשיוט רבע הגמר מלאת אמונה ומוטיבציה להצליח ולהגיע לשיוט הגמר "לפני השיוט ידעתי שהכול אפשרי. הכול פתוח. הסתכלתי על התנאים ואלו תנאים שאני טובה בהם, הם מאוד פיזיים. רוח חלשה. תנאים שצריך לפתוח כל הזמן את העיניים כי אפשר לקבל מכת רוח מפה או משם".

לאחר שהשיגה את הניצחון ברבע הגמר עלתה מוריס לחצי הגמר במטרה לסיים באחד משני המקומות הראשונים "אחרי שניצחתי ברבע גמר אמרתי אוקי עליתי שלב אני בחצי גמר, מתקדם יפה. אני עכשיו לא כל פעם קופצת גבוה. יאללה מדליית זהב, אני חושבת על שלב אחרי שלב"

הגמר: האלופה הגיעה אחרי מנוחה ארוכה, ומוריס אחרי רצף שיוטים

לשיוט הגמר מוריס כבר הגיעה מותשת ועייפה. זה היה השיוט השלישי שלה באותו היום. איתה התייצבה לקו הזינוק דניאלה פלג הישראלית שכמוה עברה את שיוטי רבע וחצי הגמר ומרתה מגאטי האיטלקייה, אשר הגיעה רעננה לשיוט הראשון שלה באותו היום. לאחר שסיימה ראשונה במהלך ימי השיוט הרגילים והעפילה אוטומטית לגמר. 

עם אילו מטרות את הגעת לאליפות העולם עצמה?
בפורמט החדש צריך להיכנס לטופ 10 בשביל להשתתף בשיוטי המדליות. זאת הייתה המטרה שלי. ידעתי שמשם כבר הכל אפשרי. בשיוטי המדליות הכל נפתח. 

זה נשמע קשה להתחיל את השיוט השלישי שלך וגם איך מכינים את עצמכן פיזית ונפשית לזה?
בתנאים שהיו ביום של הגמר, היה ניכר שזהו יום מאוד פיזי. מי שבאה אליו "פרש" קל לה יותר. הגעתי לשיוט הגמר עייפה. הייתה גם רוח מאוד חלשה. בציוד שלנו צריך רוח חזקה, כי כך זזים בפויל, בלעדיה אתה בעצם עוצר ומה שקרה שבאמת נפלתי כמה פעמים מהפויל. 

מאיה מוריס (צילום: יהונתן נויבירט)
מאיה מוריס (צילום: יהונתן נויבירט)

במהלך השיוט התרחשה דרמה אדירה. מגאטי לקחה זווית אחרת והתרחקה מהצמד הישראלי. בעקבות הרוח החלשה פלג ומוריס נפלו מהגלשן וחיכו לראות אם גם מגאטי שהצליחה לתפוס רוח ופתחה פער בהובלה תיפול גם מהגלשן. "אם היא הייתה נופלת אז המארגנים היו רואים שכולנו נפלנו והיו יכולים תוך חצי דקה לבטל את השיוט. היא מאוד נלחמה להישאר על הפוייל, כי אחרת יצטרכו להתחיל מהתחלה. בשבילה זה תרחיש פחות נחמד אחרי ההובלה שכבר הייתה לה". את המירוץ האיטלקייה סיימה ראשונה, פלג שניה ומוריס שלישית. 

"דמיינתי את עצמי בלרינה כשאהיה גדולה"

מוריס בת ה-23, נולדה באנגליה ועברה בגיל חמש לאילת. כילדה מוריס הייתה בכלל בחוג בלט "דמיינתי את עצמי בלרינה כשאהיה גדולה, אך הגלישה סחפה אותי יותר". בגיל עשר החליטה להצטרף למועדון השייט המקומי "התחלתי לגלוש בעקבות האהבה של המשפחה שלי לים ולספורט ימי, אחי הגדול התחיל במועדון השייט, הוא עשה סירות ועבר לגלישה. אני הלכתי בעקבותיו ונרשמתי למועדון". לפני שמונה שנים עברה משפחתה לזכרון יעקב ומוריס הצטרפה למועדון השייט שדות ים. 

מגיל צעיר מוריס הרשימה בזירה הבינלאומית. היא סיימה במקום השלישי באליפות אירופה עד גיל 17 ובמקום השני באליפות אירופה עד גיל 19. ההישג הכי משמעותי בנערות היתה הזכייה באליפות העולם עד גיל 19 ב-2017.  במעבר לבוגרות הרשימה עם מקום רביעי באליפות אירופה בפולין ב-2018. 

מאיה מוריס בנערותה (צילום: אלבום פרטי)
מאיה מוריס בנערותה (צילום: אלבום פרטי)

מה את אוהבת בגלישה? בים?
אני מאוד אוהבת להיות בים, זהו מקום קסום בעיני, בלי קשר לגלישה. אני לבד עם הים וזאת הרגשה מאוד מיוחדת. לפעמים את מבינה עד כמה הים גדול יותר ממך, כמה הים הוא עוצמתי, חוויתי הרבה מאוד פעמים שהבנתי כמה הים הוא חזק יותר מכולם.

זה הסייקל האולימפי השני שלך.איך בעצם מתכוננים לסייקל האולימפי?
אני התחלתי את הקמפיין הראשון שלי בגיל 17. אני זוכרת את עצמי בתור צעירה שקמפיין אולימפי זה חתיכת דבר. את עדיין צעירה, עברת הרגע מהנערות לבוגרות. אורח חיים משתנה, הוויתורים שאת צריכה לעשות, האחריות שאת לוקחת על עצמך. כאשר את צעירה ואת עוברת מהנערות לבוגרות את לא באמת יודעת מה טוב לך. את לא יודעת מה בדיוק הדרך שלך. 

בקמפיין השני, אני יודעת כבר מה אני הולכת לעבור. יש לי ניסיון בכל מה שעברתי. אני כבר בבוגרים הרבה זמן, אני יודעת איך אני מתנהלת וגם מה טוב לי. אני יודעת מה הדרך שלי ואיך אני מתנהלת עם הדברים. לא הגעתי לאולימפיאדה הקודמת ועכשיו אני מרגישה שיש גם סוג של אחריות עליי, כדי להגיע לאולימפיאדה הזאת. 

מה המטרות בדרך לאולימפיאדה?
המטרה הסופית היא להגיע לאולימפיאדה ולקחת שם מדליה. קרו כבר הרבה שהגיעו לאולימפיאדה ולא לקחו מדליה. בתחילת הקמפיין הצבתי לעצמי מטרה לזכות במדליה בבוגרות. עכשיו שעשיתי זאת, אני ממש מבינה שזה לא מספיק ויש לי עוד הרבה דברים שאני רוצה לעשות. מצד אחד יש לי איזה שהוא סיפוק ונחת שעשיתי את המדליה הזאת ואני יודעת שאני ברמה של הטופ ומצד שני אני לא מרגישה את הסיפוק שרציתי ואני יודעת שיש לי עוד הרבה להשיג. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!