דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מחקר: רוב רווחי מפעל הפיס מהימורים מגיעים מאזורים חלשים כלכלית

מרכז המידע של הכנסת מצא מתאם בין פידיון נקודות מכירה של צ׳אנס וחיש גד, המהווים את רוב הכנסות הפיס, לאוכלוסיות במצב סוציו אקונומי נמוך | למרות שהוצב יעד לסגירת רבע מתחנות ההימורים עד סוף השנה, רק 8% הפסיקו לפעול

דוכן מפעל הפיס בירושלים (צילום: קורינה קרן/פלאש90)
דוכן מפעל הפיס בירושלים (צילום: קורינה קרן/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מרכז המחקר והמידע של הכנסת מצא מתאם בין אזורים חלשים כלכלית לפדיון גבוה של נקודות מכירה של צ'אנס וחיש גד של מפעל הפיס. צ'אנס וחיש גד מהווים 72% מהכנסות מפעל הפיס. לעומת זאת, בהגרלות הלוטו, המספקות 19% מההכנסות, נמצא מתאם הפוך, של פידיון גבוה ככל שנקודת המכירה ממוקדמת באזור חזק מבחינה כלכלית. המתאם שנמצא מובהק, אך קטן – ייתכנו גורמים נוספים שמשפיעים עוד יותר הרכב ההכנסות של מפעל הפיס.  

עוד מצא המרכז כי עיקר הכנסות מפעל הפיס מגיעות דווקא מאוכלוסיות חלשות. לפי המחקר, שריכז עמי צדיק, בכל המוצרים של הפיס למעט הלוטו, הפדיון גבוה יותר ככל שהרמה החברתית כלכלית של האזור הסטטיסטי (5,000-3,000 נפש לפי הגדרת הלמ״ס) נמוכה יותר. 

הממצאים דומים למחקרים אחרים ברחבי העולם, בהם הפדיון של דוכני הגרלות גבוה יותר במתואם על החולשה החברתית כלכלית של האיזור. בסך הכל רק 64% מהכנסות הפיס מוקדשות לזכיות, וכ-19% לרווחים. כך, בהסתכלות כלכלית מפעל הפיס הוא מכשיר להעברת לריכוז הון בין מהמרים ולתמיכה תקציבית בגופים ציבוריים באופן רגרסיבית, כך שחלקם היחסי של עניים במימון גבוה מחלקם של עשירים באופן יחסי וייתכן שגם במספרים מוחלטים.  

ההיתר של הפיס אוסר על מכירה באינטרנט ולכן המוצרים משווקים בתחנות מכירה בלבד, הפזורות בכ-2,500 נקודות ברחבי הארץ. בהנחה שהמהמרים פוקדים בעיקר תחנות מכירה הקרובות לאזור מגוריהם, ניתן לאמוד את הקשר בין הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה באזור כלשהו לבין פדיון תחנות המכירה באותו אזור. הרמה החברתית-כלכלית של האוכלוסייה נמדדת באמצעות שילוב של תכונותיה הבסיסיות בתחומים: הרכב דמוגרפי, השכלה, חינוך, רמת חיים, תעסוקה וגמלאות. 

בהגרלות "צ'אנס" ההשפעה של הרמה החברתית-כלכלית על הפדיון היא גדולה ביותר. לדוגמה, הפדיון השנתי באזור סטטיסטי הממוקם בישוב יהודי, מתגוררים בו 2,400 תושבים, יש בו תחנת מכירה אחת והוא מדורג באשכול הכלכלי החברתי 3, צפוי להיות גבוה בכ-200,000 ש"ח עד 550,000 ש"ח לעומת אזור בעל מאפיינים זהים המדורג באשכול כלכלי חברתי 5.  

המחקר מציין כי אמנם מדובר בהשפעה מובהקת, אך היא קטנה. כלומר, "כנראה שישנם גורמים אחרים שמשפיעים על הפדיון במידה רבה יותר מהרמה החברתית-כלכלית". 

צ'אנס הוא המוצר הכי משמעותי בהכנסות מפעל הפיס. לפי נתוני המחקר, הפדיון של הצ'אנס נמצא במגמת עלייה מיום השקתו. החל משנת 2013 קצב הגידול של הפדיון עלה משמעותית לעומת השנים הקודמות. 

מפעל הפיס היה אמור להפחית פריסה של נקודות מכירה באזורים חלשים 

ההיתר של מפעל הפיס לשנים 2017–2022 כלל יעד להפחית ב-25% את מספר תחנות המכירה באזורים המדורגים באשכול חברתי-כלכלי 1–9 עד לתום תקופת ההיתר. בפועל, נסגרו 80 נקודות מכירה, שהן 8% בלבד מסך העמדות באזורים אלו.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!